SAKA – hokelantolaisten sairauskassa


SAKA, hokelantolaisten sairauskassa on yksi HOK-Elannon merkittävimmistä henkilöstöeduista. SAKAn vakuutettuna voit saada 70 % korvauksen esimerkiksi lääkärinpalkkioista, hammaslääkäristä ja suuhygienististä, lääkkeistä, fysioterapiasta ja terveyskeskusmaksuista. Jokainen hokelantolainen liitetään SAKAn vakuutetuksi kun työsuhde on kestänyt kuusi kuukautta.

Lisätietoa SAKAsta

SAKA palvelee maanantaista perjantaihin klo 9.00–13.00 palvelunumerossa 010 76 60150 (pvm/mpm) ja sähköpostissa hok-elanto.sairauskassa(at)sok.fi Käyntiosoite: Tripla Workery West. Postiosoite: Firdonkatu 2 T 111, 00520 Helsinki.

HOK-Elannon sairauskassan tietosuojaseloste:

Tietosuojaseloste

HOK-Elannon sairauskassan hallintorekisterin tietosuojaseloste:

Hallintorekisteri

Käsittelemme HOK-Elannon sairauskassassa myös vakuutetun sairausvakuutuslain mukaisia etuuksia.
Voit tutustua tietosuojaukseen ja henkilötietojen käsittelyyn http://www.kela.fi/tietosuoja

Iris on sairauskassojen sähköinen asiointipalvelu, jossa voit asioida joustavasti ja turvallisesti 24/7 eli juuri silloin, kun sinulle parhaiten sopii!

💚 Iriksessä teet hakemuksen kassan sääntöjen mukaisesta sairaanhoitokorvauksesta helposti ja saat päätöksen hakemukseesi nopeasti, jopa 1-2 arkipäivän sisällä. Korvauspäätös lähetetään Irikseen, jossa se on nähtävissäsi myös myöhemmin.

💚 Iriksen kautta voit lähettää kassaan kysymyksiä, ja saat vastaukset samaan paikkaan. Irikseen tunnistaudutaan suomi.fi-palvelussa. Vahvan tunnistautumisen ansiosta kassa voi antaa yksilöllistä neuvontaa tietoturvallisesti. Löydät viestiketjun Iriksestä myös myöhemmin.

💚 Iriksessä voit päivittää omat yhteystietosi.

 

Käyttöönotto: 
  1. Mene osoitteeseen https://hokelanto.omasairauskassa.fi/ ja kirjaudu palveluun Suomi.fi-tunnuksilla. Palvelu toimii kaikilla yleisimmillä selaimilla.
  2. Hyväksy omien tietojesi sähköinen käsittely.
  3. Kassa rekisteröi hyväksyntäsi 1–2 arkipäivän sisällä.
  4. Saat rekisteröinnin onnistumisesta vahvistuksen sähköpostiisi (katsothan myös roskapostin) Rekisteröinnin vahvistuksen jälkeen voit kirjautua palveluun.
Korvausten hakeminen

Voit hakea kassan sääntöjen mukaisia korvauksia.

  1. Skannaa tai kuvaa hakemukseesi liittyvät tositteet
  2. Kirjaudu palveluun
  3. Valitse Korvaukset välilehdeltä painike ”Tee uusi korvaushakemus”
  4. Seuraa kuvaruudulla olevia ohjeita
  5. Lisää tarvittavat liitteet
  6. Tarkista, että liitteissä on kaikki sivut ja tiedot ovat luettavissa
  7. Lähetä hakemus 
Hakemuksen käsittelytilanteen seuranta 

Voit seurata Iriksessä hakemuksesi käsittelyä ja toimittaa siellä pyydetyt lisäselvitykset.

Lähettämäsi hakemus näkyy etusivulla tilassa:

  • Odottaa käsittelyä (hakemuksesi on käsittelyjonossa)
  • Käsittelyssä (olemme ottaneet hakemuksesi käsittelyyn)
  • Täydennettävä (hakemukseesi tarvitaan lisätietoja ja olemme lähettäneet sinulle lisäselvityspyynnön)
  • Ratkaistu (hakemuksesi on ratkaistu, lähetämme päätöksen perusteluineen Raportointi-välilehdelle)
  • Hylätty (hakemuksesi on hylätty, lähetämme päätöksen perusteluineen Raportointi-välilehdelle)
Hakemuksen täydentäminen

Lähettämästämme lisäselvityspyynnöstä tulee sinulle ilmoitus sähköpostiisi.

1. Lisää ja tallenna hakemukseen pyydetty puuttunut liite tai tieto
2. Lähetä hakemus (hakemus täytyy lähettää meille takaisin, pelkkä liitteen/tiedon tallennus ei riitä.

Korvaustiedot

Voit tarkistaa omat korvaustietosi. Näet Iriksestä päätökset, jotka kassa on sinulle Iriksen käyttöönottosi jälkeen antanut. 

Yhteydenotto sairauskassaan

Voit lähettää meille viestin; kysyä omista korvauksistasi, kassan etuuksista tai muista kassaan tai vakuutussuhteeseesi liittyvistä asioista. 

Omat yhteystietosi

Ilmoitat turvallisesti muuttuneet yhteystietosi (tilinumeron, nimen, osoitteen, sähköpostin, puhelinnumeron). Tieto päivittyy Iriksestä suoraan rekisteriimme. 

Ohje Iris-palvelun lisäämiseksi mobiililaitteesi näytölle
  1. Kirjaudu mobiililaitteesi selaimella Iris-palveluun (https://hokelanto.omasairauskassa.fi)
  2. Apple: Klikkaa alaosan nuolivalintaa ja lisää kotivalikkoon toimintoa. Android (Samsung): Klikkaa oikeassa alanurkasta kolmen viivan takaa Lisää sivu kohteeseen ja valitse sieltä alkunäyttö.
  3. Nimeä sovellus haluamallasi tavalla
  4. Sijoita sovellus haluamaasi paikkaan mobiililaitteesi näytöllä

Usein kysyttyä SAKAsta

1. Mitä minun tulee tehdä, jotta liityn sairauskassan vakuutetuksi?
Sinut liitetään automaattisesti sairauskassan vakuutetuksi seuraavan kuukauden alusta, kun työsuhteen alkamisesta on kulunut kuusi kuukautta. Saat uuden Kela-kortin automaattisesti postissa kotiin noin kahden viikon kuluessa.

2. Milloin saan uuden Kela-kortin?
Uusi Kela-kortti tulee postissa kotiin noin kahden viikon kuluessa siitä, kun vakuutussuhteesi on alkanut.

3. Voinko käyttää sairauskassan etuuksia, jos en ole saanut vielä Kela-korttia sairauskassan merkinnällä?
Mikäli olet sairauskassan vakuutettu, mutta et ole saanut vielä uutta Kela-korttia, voit käyttää sairauskassan etuja. Suosittelemme tarkistamaan oikeuden sairauskassasta, mikäli olet epävarma.

4. Mihin lähetän korvaushakemuksen ja päivärahahakemuksen?
Lähetä hakemuksesi tarvittavien liitteiden kanssa osoitteeseen HOK-Elannon sairauskassa, Firdonkatu 2 T 111, 00520 Helsinki tai vaihtoehtoisesti toimipaikan sisäpostilla "HOK-Elannon sairauskassa".

5. Tarvitseeko sairaanhoitokorvaushakemukseen täyttää kohtaa 5. Valtakirja?
Ei tarvitse, mikäli haet korvausta itse ja korvaus maksetaan sinulle (täytä kohdat 1-4).

6. Mitä sairauskassa korvaa sairaanhoidon kustannuksista?
Pääsääntönä on, että kassa korvaa samoja kustannuksia mitä sairausvakuutuslain nojalla korvataan. Lisäksi korvataan julkisen terveydenhuollon kuluja, silmälaseja ym. Tarkemmin korvauksista voi lukea kassan säännöistä.

7. Olen ostanut 16,00 euroa maksavan lääkkeen. Miksi en saa korvausta?
Kelan korvaamista lääkkeistä saa sairausvakuutuslain mukaisen korvauksen vasta, kun vuotuiset lääkekustannukset ylittävät alkuomavastuun. Alkuomavastuu on 70,00 euroa.

8. Korvaako sairauskassa suun ja hampaiden tutkimuksen joka vuosi?
31.12.2024 asti hammaslääkärin tekemä suun ja hampaiden tutkimus korvataan kerran joka toinen kalenterivuosi (70 %). Suun ja hampaiden tutkimus voidaan kuitenkin korvata hammaslääkärin tekemänä kerran kalenterivuodessa, jos potilaan terveydentila sitä edellyttää. Suun ja hampaiden tutkimusta ei voida kuitenkaan korvata useammin kuin kerran vuodessa.

1.1.2025 jälkeen tehdyistä käynneistä kassa maksaa korvauksen suun ja hampaiden tutkimuksesta joka vuosi, vaikka tutkimuksesta ei saisikaan Kela-korvausta.

9. Voinko ostaa silmälasit heti, kun vakuutussuhteeni on alkanut?
Et voi. Sairauskassan vakuutettu tulee olla vuoden ajan (12 kk). Huom: vakuutussuhteen alkamisesta, ei työsuhteen.

10. Olen ostanut silmälasit. Mitä lomakkeita minun tulee täyttää, jotta saan korvauksen?
Täytä sairaanhoitokorvaushakemus SV 127 ja palauta se yhdessä silmälasien ostokuitin kanssa sairauskassaan. Liitä mukaan myös laskuerittely, josta käy ilmi silmälasikehyksen ja linssien kustannus.

11. Mistä voin ostaa silmälasit ja voinko käyttää silmälasien ostotarjouksia (esim. kahdet lasit yhden hinnalla)?
Voit ostaa silmälasit mistä vain.
Tarjouksilla ei ole merkitystä. Sairauskassa korvaa yhdet lasit kahden vuoden välein (vakuutussuhteen alkamisesta kulunut 12 kk).

12. Korvaako sairauskassa tukisukkia ja tukipohjallisia?
Sairauskassa ei korvaa tukisukkia.
Sairauskassa korvaa ainoastaan tukipohjalliset (korvaus kahden vuoden välein).

13. Korvaako sairauskassa rokotteita?
Ei korvaa.

14. Korvaako sairauskassa yksityisen lääkäriaseman perimät laitos-, hoitotarvike-, lääke-, ym. maksut?
Ei korvaa.

15. Olen palkattomalla vapaalla / sairauspoissaololla työstäni. Säilyykö vakuutussuhteeni poissaolon aikana ja olenko oikeutettu sairauskassan lisäetuuksiin?
Vakuutussuhteesi säilyy, mutta et ole oikeutettu kassan maksamiin lisäetuuksiin.
Poikkeuksena tähän palkattoman sairauspoissaolon ajalta saa kassan lisäetuuksia Kelan sairauspäivärahakauden ajan.

16. Saanko lisäetuutta, jos asioin hoitopaikassa, joka ei ole sopimuspaikka?
Lääkärikäynneistä saat korvauksen vain silloin, kun asioit sopimuspaikassa. Poikkeyksena tähän silmätautien, naistentautien ja urologin vastaanottopalkkiosta maksetaan korvaus, vaikka olisit käynyt muualla kuin sopimuspaikassa.

Muissa kassan maksamissa korvauksissa voit itse valita palveluntuottajasi. Kassa on tehnyt kuitenkin laskutussopimuksia, joissa asioidessa saat kassan sääntöjen mukaisen lisäetuuden heti asiointisi yhteydessä eikä sopimuspaikoissa peritä sinulta toimistomaksuja.

17. Olen pitkällä sairauslomalla / vanhempainlomalla. Mistä voin tarkistaa päivärahojen maksupäivät?
Voit tarkistaa päivärahan maksupäivät Kelan asiointipalvelussa tai vaihtoehtoisesti päivärahapäätöksestäsi (mikäli sairauspäivärahakautesi jatkuu, saattaa viimeisen maksuerän maksupäivä muuttua).

18. Mitä liitteitä tarvitsen, kun haen osasairauspäivärahaa?
Osasairauspäivärahahakemuksen liitteeksi toimita ilmoitus osa-aikatyöstä SV 28 ja A-todistus, jonka on kirjoittanut työterveyslääkäri tai työolot muuten hyvin tunteva lääkäri. A-todistuksen perusteella voi saada osasairauspäivärahaa yleensä enintään 60 päivää. Tämän jälkeen tarvitaan laajempi B-lausunto.

19. Korvaako kassa oikomishoitoa?
Jos oikomishoitoon on hoidollinen tarve (purentahäiriö), maksetaan siitä kassan sääntöjen mukainen korvaus. Hammashoidon korvauksen määrä on 70%, mutta kuitenkin enintään 900 euroa / kalenterivuosi. Oikomishoidon korvattavuuden selvittämiseksi sinun tulee toimittaa kassaan hammaslääkärin selvitys siitä, että hoito tehdään purentahäiriön vuoksi eikä esteettisestä syystä. Suosittelemme varmistamaan korvattavuuden ennen kuin oikomishoito aloitetaan.