Mene Etusivulle

Miten haen korvauksia?

Korvauksia voi hakea sähköisessä asiointipalvelussa (Iris) tai postitse.
Sopimuspaikassa asioidessa saat kassan sääntöjen mukaisen korvauksen jo asiointisi yhteydessä eikä sinun tarvitse hakea korvausta itse. Muun kuin sopimuspaikan perimistä maksuista, julkisen terveydenhuollon maksuista ja esimerkiksi silmälasien kustannuksista voit hakea korvausta joko:
  1. Sähköisen asiointipalvelu Iriksen kautta
  2. Postitse

1. Sähköisen asiointipalvelu Iriksen kautta

Iriksen kautta hakemuksen voi tehdä 24/7. Korvaushakemuksia käsitellään päivittäin. Iriksessä on tarkemmat ohjeet kuhunkin hakemukseen tarvittavista liitteistä – erillistä hakemuslomaketta ei tarvitse täyttää. Lisäselvityspyynnöt ja korvauspäätökset lähetetään sinulle Irikseen.

Iriksen käyttöönotto

  1. Mene osoitteeseen hokelanto.omasairauskassa.fi ja kirjaudu palveluun Suomi.fi-tunnuksilla. Palvelu toimii kaikilla yleisimmillä selaimilla.
  2. Hyväksy omien tietojesi sähköinen käsittely.
  3. Kassa rekisteröi hyväksyntäsi 1–2 arkipäivän sisällä.
  4. Saat rekisteröinnin onnistumisesta vahvistuksen sähköpostiisi (katsothan myös roskapostin) Rekisteröinnin vahvistuksen jälkeen voit kirjautua palveluun.

Korvausten hakeminen

Voit hakea kassan sääntöjen mukaisia korvauksia.
  1. Skannaa tai kuvaa hakemukseesi liittyvät tositteet
  2. Kirjaudu palveluun
  3. Valitse Korvaukset välilehdeltä painike ”Tee uusi korvaushakemus”
  4. Seuraa kuvaruudulla olevia ohjeit
  5. Lisää tarvittavat liitteet
  6. Tarkista, että liitteissä on kaikki sivut ja tiedot ovat luettavissa
  7. Lähetä hakemus

Näin teet hakemuksen Iriksessä-video

Hakemuksen täydentäminen

Lähettämästämme lisäselvityspyynnöstä tulee sinulle ilmoitus sähköpostiisi.
  1. Lisää ja tallenna hakemukseen pyydetty puuttunut liite tai tieto
  2. Lähetä hakemus (hakemus täytyy lähettää meille takaisin, pelkkä liitteen/tiedon tallennus ei riitä.)

Hakemuksen käsittelytilanteen seuranta

Voit seurata Iriksessä hakemuksesi käsittelyä ja toimittaa siellä pyydetyt lisäselvitykset.Lähettämäsi hakemus näkyy etusivulla tilassa:
  • Odottaa käsittelyä (hakemuksesi on käsittelyjonossa)
  • Käsittelyssä (olemme ottaneet hakemuksesi käsittelyyn)
  • Täydennettävä (hakemukseesi tarvitaan lisätietoja ja olemme lähettäneet sinulle lisäselvityspyynnön)
  • Maksettu (hakemuksesi on ratkaistu, päätös perusteluineen löytyy "Päätökset"-valikosta)
  • Hylätty (hakemuksesi on hylätty, päätös perusteluineen löytyy "Päätökset"-valikosta)

2) Postitse

HOK-Elannon sairauskassa, Firdonkatu 2 T 111, 00520 Helsinki tai toimipaikan sisäpostilla. Postitse saapuneita korvaushakemuksia käsitellään viikoittain. Jos haet korvausta postitse, pitää haettavien korvausten tositteiden lisäksi täyttää ja lähettää myös hakemuslomake sv127. Korvaushakemus on toimitettava kassaan kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun kustannukset on maksettu.

Muutoksenhaku kassan lisäetuuksia koskevaan päätökseen

Kassan sääntöjen kohdissa 14-17 on kerrottu kassan maksamat korvaukset ja niitä koskevat rajoitukset. Jos haluat hakea muutosta annettuun päätökseen, löydät ohjeen täältä: Ohje muutoksenhakuun