Hankintalaki muuttaa lippujen hinnoittelua – HOK-Elannon verkostossa vuodenvaihteessa 49 myyntipistettä


27.12.2019

Hankintalain muutoksen jälkeen myös HSL:n piti kilpailuttaa palvelunsa. Kilpailutuksen ehdoissa todettiin, ettei HSL enää vuoden 2020 alusta lähtien maksa jälleenmyyjille myyntipalkkiota. HSL hoitaa lipunmyynnin järjestelyt ja sopimukset niin, että myyntikanavia on erilaisia ja tarjolla on sekä henkilökohtaista että itsepalvelua.

Jatkossa jokainen jälleenmyyjä määrittelee itse perimänsä myyntipalkkion. Suomessa useissa kaupungeissa on jo pitkään ollut käytössä vastaava malli, jossa jälleenmyyjä perii palvelumaksun tuottamastaan palvelusta.

HOK-Elannossa on halunnut luoda myyntipalkkiomallin, joka on asiakkaalle mahdollisimman selkeä ja jossa suosittu lisäpalvelu voidaan tarjota mahdollisimman edulliseen hintaan.
– Olemme hinnoitelleet palvelun niin, että se peittää meille palvelun tarjoamisesta aiheutuvat kustannukset, mutta on samalla asiakkaan kannalta kohtuullinen, HOK-Elannossa muutoksesta vastaava Marko Lumppio toteaa.

HOK-Elannon lipunmyyntiverkostossa on vuodenvaihteessa 49 yksikköä: 26 Alepaa, 11 S-marketia, 11 Prismaa ja Helsingin keskustan Food Market Herkku. Verkosto laajenee vuoden 2020 aikana kaikkiin HOK-Elannon marketkaupan myymälöihin, joita on toimialueen yhdeksässä kunnassa kaikkiaan noin 200.