Kestävä kasvu

Kestävää kasvua

Meillä on yrityksenä vastuu siitä, millaista tulevaisuutta rakennamme. Toiminnallamme vaikutamme ympäröivään yhteiskuntaan ja siten haluamme edistää päästöttömän energian käyttöä, tehostaa energiankäyttöä, kehittää kiertotaloutta ja kulkea kohti kestävän kuluttamisen uutta normaalia – yhdessä askel kerrallaan.

Edistämme omassa toiminnassamme ja sidosryhmätyössämme Yhdistyneiden kansakuntien kestävän kehityksen tavoitteita. Olemme vahvasti sitoutuneet  kestävän kehityksen tavoitteisiin ja on kannattavaa tehdä tässä yhteistyötä myös laajalla sidosryhmärintamalla. Olemme olleet Helsingin kaupungin Ilmastokumppani vuodesta 2012 alkaen ja osallistumme aktiivisen Hiilineutraali Lauttasaari -hankkeen toimintaan.

Energiatehokkuus ja vähähiilinen rakentaminen

HOK-Elannossa on tehty systemaattista työtä jo vuosien ajan energiatehokkuuden kehittämiseksi. Ne näkyvät myymälä- ja ravintolaverkostossa mm. uusittuina valaistusratkaisuina, investointeina uusiin ympäristöä vähemmän kuormittaviin kylmälaitoksiin sekä lämpöpumppuihin. Investoinnit energiatehokkuuteen ja hiilinegatiivisuuden saavuttamiseksi jatkuvat suunnitelmallisesti.

Alepa Postipuiston ja Alepa Munkkiniemen puistotien kaltaisia hankkeita, joissa hyödynnetään myymälän kylmäkoneiden lauhdelämpöä asuinkerrostalon lämmönlähteenä, tutkitaan nykyisissä kohteissa sekä uudishankkeissamme. Uudisrakentamisessa pyrkimyksenä vähähiilinen rakentaminen.

Aurinkovoimala löytyy kaikista näistä myymälöistä

S-market Nihtisilta

S-market Karaportti

S-market Malmi

S-market Torpparinmäki

S-market Nöykkiö

S-market Pukinmäki

S-market Klaukkala

Prisma Viikki

Kohti kierotaloutta

Kierrätystavoite 80%

Myymälöissämme syntyvästä jätteestä kerätään erilliseen keräykseen yli 20 erilaista kierrätettävää jaetta ja tavoitteenamme on, että kierrätysaste on vuoteen 2025 mennessä 80%.

Luonnon monimuotoisuus

Alkuperä tiedossa

Tuotteiden jäljitettävyys ja alkuperän tunteminen on asiakkaillemme tärkeää. Myymämme tuotteet hankitaan luotettavilta tavarantoimittajilta. Luotettavuus varmistetaan tavarantoimittaja-arvioinnilla, jossa tärkeitä asioita ovat tuote, laatu, saatavuus ja hinta sekä ympäristö- ja sosiaalinen vastuu. Logistiikalla, kylmäketjun varmistamisella sekä optimaalisilla kuljetusreiteillä ja -tiheyksillä on merkittävä vaikutus ruoan turvallisuuteen.

Tuotteiden pakkausmerkinnät tarjoavat ostajalle tietoa tuotteen alkuperän lisäksi myös sen säilyvyydestä sekä yliherkkyyttä aiheuttavista ainesosista. Lisäksi pakkausmerkinnöissä on ohjeita tuotteen oikeanlaiseen säilytykseen ja käsittelyyn.

HOK-Elannon ravintoloissa asiakas saa tiedon liharuokien alkuperämaasta erillisellä taululla riippumatta siitä, onko liha tullut meille raakana, pakastettuna, raakalihavalmisteena tai lihavalmisteena. Ilmoitamme myös käyttämämme riistan ja sisäelinten alkuperämaan.

Turvallinen ruoka

Elintarvikkeiden laadun, turvallisuuden ja terveellisyyden varmistaminen on meille ensiarvoisen tärkeää. Asiakkaalle tarjottavan ruoan turvaamiseksi koko elintarvikeketjua valvotaan pellolta pöytään -periaatteella.

Suomessa elintarvikkeiden laatua ja turvallisuutta tutkii ja ohjaa Ruokavirasto ja toimintaa valvovat kuntien viranomaiset. Noudatamme elintarvikelain määräyksiä ja hyviä käytäntöjä ruuan turvallisuuden varmistamiseksi. Ruokaturvallisuus varmistetaan henkilökunnan vahvalla ammattitaidolla. HOK-Elannossa hygieniapassi löytyy lähes kaikilta työntekijöiltämme, sillä edellytämme hygieniapassin suorittamista lainsäädäntöä laajemmin  - kaikissa niissä tehtävissä, joissa käsitellään elintarvikkeita. Elintarvikevalvontaviranomaiset arvioivat yritysten elintarviketurvallisuutta ja tarkastustulokset julkaistaan oivahymy-sivustolla. HOK-Elannon toimipaikkojen arvosanat löydät täältä [linkki]

Ruokahävikin puolittaminen

Kestävä hyvinvointi lähtee resurssien ja raaka-aineiden arvostuksesta ja niiden käytön huolellisesta suunnittelusta. Ruokakaupassa ja ravintolassa elintarvikejätettä syntyy väistämättä jossain määrin osana valmistusta ja esillepanoa. Jokainen hävikkikilo on hukattu kilo ja siksi kaikki keinot turhan hävikin vähentämiseksi ovat tärkeitä ja olemme sitoutuneet puolittamaan hävikin määrän vuoteen 2030 mennessä. Menekin ennustaminen ja tilausjärjestelmien automatisointi ovat ohjanneet tavaravirtoja vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Jo liiketaloudellisista syistä kaupalla ja ravintolalla on intressi pitää hävikki kurissa. Kaikki myymälöiden hävikkiin kirjattu ei ole onneksi hukkaa, sillä hävikin taklaamiseksi on käytössä useita konsteja.

Hyvikki hyötykäyttöön

Kaikista yli 60:stä HOK-Elannon S-marketista voi aamupäivän aikana saada kahdella eurolla joko laatikollisen hedelmiä ja vihanneksia tai leipomotuotteita. Tavoitteena on mahdollistaa parhaimmat hetkensä saavuttaneiden elintarvikkeiden päätyminen ruoaksi. Alepoiden Hyvikkihevi -mallissa myydään syömäkelpoisia, mutta hehkeimmät hetkensä nähneitä hedelmiä ja vihanneksia alennettuun hintaan euron kilo. Hyvikkihevit löytyvät erillisestä myyntikalusteesta, josta asiakas voi valita tarvitsemansa määrän mieleisiään hedelmiä ja vihanneksia.

Punalaputus

Hävikkiuhan alla olevien tuotteiden alelaputus alkoi HOK-Elannossa 2008. Kolmenkymmenen prosentin alennuksen rinnalla otettiin käyttöön tuplattu -60 prosentin ilta-ale vuonna 2015. Idea illan tupla-aleen sai alkunsa Alepan henkilöstöpalaverista. Henkilöstön esiin nostamasta huolesta jalostui pilotti, joka osoitti pian, että illan tupla-ale vähentää poisheittohävikkiä ja parantaa asiakastyytyväisyyttä. Korotettu ilta-ale on käytössä klo 21 alkaen aina puoleen yöhön saakka myymälän aukioloaikojen mukaan.

Ruoka-apu

Ruoka-apuun ohjautuu tänä päivänä merkittävä osa myymälöidemme hävikistä ja noin 40 erilaista toimijaa noutaa meiltä hävikkiä jaettavaksi eteenpäin. Kaikkea hävikkiä ei kuitenkaan voida ohjata ruoka-apuun, arviomme mukaan ruoka-apuun ohjautuu noin 15 % syntyneestä hävikistä. Kaikki hävikki ei ole kuitenkaan ruoaksi kelpaavaa. Jos elintarvikkeen viimeinen käyttöpäivä on ylittynyt, ei tuotetta voi lahjoittaa. Myös kasviksissa tapahtuu luontaisesti kuivumista, kypsymistä ja pilaantumista, jotka voivat estää tuotteen käytön sellaisenaan.

Hävikki voi olla toisen aarre

Liki kymmenen vuoden ajan meillä on ollut varsin kattava yhteistyökumppaniverkosto, joka vastaanottaa säännöllisesti ruoka-apua. Verkostossa on tällä hetkellä noin 40 eri toimijaa. Yhteistyökumppaneiden toiminta on tänä päivänä myös muuta kuin ruokakassien jakoa. Yksinäisyyden vähentäminen ja yksilön hyvinvoinnin tukeminen myös muilla keinoin ovat rakentuneet osaksi monen kumppanimme toimintaa.

Ruoan lisäksi osa toimijoistamme vastaanottaa myös käyttötavaroita. Espoolaisen Hyvä Arki ry on ollut kumppaninamme jo vuosien ajan. Vuosien varrella he ovat vastaanottaneet niin Prismojen, Sokosten kuin Emotioneidenkin myynnistä poistettuja käyttökelpoisia tuotteita. Meiltä rullakoissa lähtevät tuotteet laitetaan joko esille ja siten tarvitsijoidensa saataville, osa päätyy joulunaikaan pakettiin ilahduttamaan joko Hyvän arjen asiakasta tai hänen lapsiaan. Toiminnanjohtaja kertoi tarinan 50-kymppisestä kaverista, joka oli tullut etsimään itselleen sopivaa vaatetta. Hänelle esiteltiin rekistä tummaa pukua, joka sattui olemaan  juuri hänen kokoaan. Kaveri kertoi Hyvän arjen työntekijälle, että tämä oli hänen elämänsä ensimmäinen puku ikinä. Myynnistä poistetut tuotteet voivat olla vielä aarre jollekin ja kiertotalous on siten paljon enemmän kuin syntyneen jätteen kierrättämistä. On yhä tärkeämpää löytää materiaaleille oikea polku, niin kauan kuin niillä on arvoa.

Kierrätyskeskuksen Boksit

Kolmessa HOK-Elannon Prismassa asioivien on nyt entistä helpompi ottaa kierrättäminen osaksi säännöllisiä kaupassakäynnin rutiineja. Prisma Olarin, Prisma Itäkeskuksen ja Prisma Viikin pysäköintihalleista löytyy verkkokaupan noutopisteen yhteydestä itsepalveluperiaatteella toimiva lahjoituspiste Boksi.

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen operoimaan Boksi-lahjoituspisteeseen voi lahjoittaa kaikenlaista uudelleenkäyttöön sopivaa pientavaraa, kuten ehjiä ja puhtaita vaatteita, kenkiä, laukkuja, kirjoja, leluja, astioita ja muuta kodin käyttö- ja sisustustavaraa. Boksin lokerot on mitoitettu Prisman verkkokaupan tilauksissa käytettävien pahvilaatikoiden mukaan, jotta verkkokaupan asiakas voi näppärästi pakata kotoa löytyvät tarpeettomat tavarat pahvilaatikkoon ja lahjoittaa ne Boksiin seuraavalla ostosreissulla. Tarkoituksena on, että Boksia voivat käyttää kaikki halukkaat myymälöissä asioivat asiakkaat.