HOK-Elanto: Nihtisillan karanteenirikkomuksiin pyydetty neuvoja yleisellä tasolla, huoli rikkomuksesta syntynyt asiakkaiden omien kertomusten perusteella


07.05.2020

YLE:n keskiviikkoinen uutinen Nihtisillan vastaanottokeskuksen asukkaiden asioimisesta HOK-Elannon toimipaikoissa on noussut laajempaan keskusteluun. Uutisessa kuvattu HOK-Elannon huoli Nihtisillan vastaanottokeskuksen karanteenin rikkomisesta on syntynyt asiakkaiden itse tuotua esille olevansa karanteenissa. HOK-Elanto on pyytänyt viranomaisen neuvoja yleisellä tasolla, eikä tehnyt ilmoitusta kenestäkään yksittäisestä asiakkaasta.
Viranomaisten ohjeiden mukaan karanteenissa olevan henkilön pitää välttää lähikontaktia perheen ulkopuolisiin ihmisiin ja esimerkiksi kauppaan ei saa mennä, koska näissä paikoissa lähikontaktia on vaikea välttää.
– HOK-Elanto on sitoutunut toimimaan syrjimättömästi ja yhdenvertaisuusperiaatteiden mukaisesti, emmekä valikoi asiakkaitamme epäasiallisin perustein. Jos asiakas kertoo kantavansa virustautia tai olevansa sen aiheuttamassa karanteenissa, meillä on velvollisuus kertoa viranomaisten karanteenia koskevista ohjeista kyseisille asiakkaille. Koska annettua kieltoa on rikottu, olemme olleet myös viranomaisiin yhteydessä neuvojen ja ohjeiden saamiseksi, HOK-Elannon vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki toteaa.
Toisin kuin julkisuudessa on kirjoitettu, yhteydenottoa viranomaisille ei ole tehty asiakastietojen perusteella. Yhteydenottoa ei ole myöskään tehty kenestäkään yksittäisestä asiakkaasta, vaan ohjeistusta ja neuvoja on pyydetty yleisellä tasolla karanteenitilanteeseen liittyen.
– Kauppa ei voi tietää, onko asiakas karanteenissa vai ei, ellei asiakas sitä itse kerro. Osa asiakkaista on kertonut itse oma-aloitteisesti karanteenistaan, minkä johdosta olemme konsultoineet tässä asiassa myös viranomaisia. Halusimme selvittää yhteistyössä, miten asiaa voitaisiin rakentavasti lähteä korjaamaan. Meillä on työsuojelullinen velvoite huolehtia työntekijöidemme turvallisuudesta, sekä tietysti myös muiden asiakkaidemme turvallisuudesta, Kattilamäki jatkaa.
HOK-Elanto on koko koronaepidemian ajan tehnyt määrätietoista työtä sen eteen, että sen toimipisteissä olisi turvallista asioida ja työskennellä. Kauppaan on asennettu mm. myyjiä ja asiakkaita suojaavia kassapleksejä, turvaväleistä on muistutettu lattiatarroin, kuulutuksin ja julistein ja kaikkia hygieniakäytäntöjä on tiukennettu. Toimipaikoissa ei oteta terveysnäkökulmasta mitään riskejä, ja vähänkään kipeänä ei töihin tulla.

– Keskustelu turvallisesta asioinnista on erittäin tervetullutta tähän hetkeen ja aiheeseen. Kipeänä tai karanteenissa ei voi kauppaan tulla, mutta muuten kaikki asiakkaat ovat tervetulleita toimipisteisiimme, Kattilamäki sanoo.