Koronatilanne kirittää ruoan verkkokauppaa – 4 kysymystä ruoan verkkokaupasta


Korona-ajan myötä yhä useampi kuluttaja on helpottanut omaa arkea siirtymällä ruoan verkkokaupan asiakkaaksi. HOK-Elanto on vastannut kasvaneeseen kysyntään laajentamalla kotiinkuljetusalueita, avaamalla uusia noutopisteitä sekä lisäämällä keräilykapasiteettia.

11.03.2021

– Viime kevään kysyntäpiikin jälkeen tilausmäärät ovat kasvaneet tasaisesti. Korona-aika on kasvattanut kysyntää valtavasti, ja välillä vapaita toimitusaikoja on joutunut hakemaan viikonkin päähän. HOK-Elannon ravintolahenkilökunnan siirtyessä marketkaupan puolelle saamme kaivattuja lisäkäsiä ruoan verkkokaupan tilausten käsittelyyn, ja pystymme kasvattamaan kapasiteettiamme, toteaa HOK-Elannon verkkokaupan kehityspäällikkö Jukka Ranua.

HOK-Elannossa ruoan verkkokauppa tukee kivijalan liiketoimintaa, ja kaikki tutut kuluttajabrändit palvelevat myös verkossa

Alepa-ketjun valttina on nopeus, tilauksen saa kotiovelle kannettuna samaksi illaksi. Prisman päivittäistavaravalikoiman lisäksi tilattavissa on myös räätälöity valikoima käyttötavaratuotteita, jotka toimitetaan ruokaostoksen yhteydessä.

– Alepan ja Prisman lisäksi myös S-market ja Food Market Herkku palvelevat verkossa. Toimitusalueemme laajeni koko HOK-Elannon toimialueelle S-marketin tultua mukaan, ja Food Market Herkku tuo palvelutorien tarjoaman omana erikoisuutena mukaan kattaukseen, Ranua summaa.

Noutopisteet tuovat joustoa nettiostajalle

Kotiinkuljetuksen lisäksi ruoan verkkokaupan tilauksia voi tilata myös noutopisteille. Valmiiksi kerätyt ostokset ovat noudettavissa valitun noutoajan puitteissa, joka tuo joustoa arkeen.

– Noutopisteillä kuluttaja pystyy itse sovittamaan noutoajan omaan aikatauluunsa, ja saa siten myös joustoa arjen kiireisiin, Ranua kertoo.

4 kysymystä koskien ruoan verkkokauppaa

Avoimet toimitusajat ovat monen päivän päässä, miksi?

Ruoan verkkokaupan tilaukset tehdään usein noin viikkoa ennen varsinaista toimitusaikaa. Etenkin alku- ja loppuviikon toimitusajat ovat kysyttyjä, ja varattu kapasiteetti voi myös juhlapyhien kynnyksellä täyttyä nopeasti.

Keräilykapasiteetin parantamista varten siirrämme muun muassa ravintolapuolen henkilökuntaamme ruoan verkkokaupan keräilyyn. Jos halutun toimitusajan kapasiteetti on valitussa ketjussa jo täyttynyt, suosittelemme tarkistamaan esimerkiksi Alepan tai S-marketin toimitusajat. Ostoslista päivittyy, kun toimittavan myymälän vaihtaa palvelussa.

Voinko varata itselleni toimitus- tai noutoajan etukäteen?

Kyllä, kirjautuneena käyttäjänä toimituksen tai noutotilauksen voi varata etukäteen, ja päivittää ostoslistaa myöhemmin. Näin varmistat, että haluamasi toimitusaika on varattu juuri sinulle, vaikka et ehtisikään tehdä kaikkia ostoksia yhdellä kertaa.

Kirjautuneena voit muokata tilausta aina siihen saakka, kunnes se otetaan keräilyyn. Huomioithan, että tällä hetkellä osassa myymälöistä keräily voi alkaa jo yöllä, joten pyrithän muokkaamaan tilauksesi edeltävänä iltana klo 20 mennessä valmiiksi.

Tilauksen voi tehdä korkeintaan 7 päivän päähän, mikäli myymälässä on maksutapana ainoastaan verkkomaksu. Niissä myymälöissä, joissa on vaihtoehtona maksu toimituksen yhteydessä (Alepa Kauppakassi, Food Market Herkku, S-market Klaukkala, S-market Mäntsälä sekä Prisma Kaaren noutopiste), tilauksen voi tehdä myös tätä myöhäisempään ajankohtaan.

Lisää tietoa tilauksen tekemisestä löydät Foodiesta.

Onko ruoan verkkokaupan tuotteet laadukkaita, onko tuotteet kalliimpia myymälähintoihin verrattuna?

Kiinnitämme erityistä huomiota kerättyjen tuotteiden laatuun ja päiväyksiin. Kerääjät ovat saaneet laatukoulutuksen, jonka tavoitteena on varmistaa, että saat tilaukseesi aina parasta myymälässä tarjolla olevaa laatua.

Verkkokaupassa ei ole erillistä hinnoittelua, vaan maksat tuotteista saman, mitä kivijalkakaupassa. Toimituskustannuksia ei siis lisätä tuotteiden hintaan, vaan kuljetus- ja keräilykustannus veloitetaan erikseen. Edullisimmillaan noutotilauksen hinta on S-Etukortilla 3,90€, ja toimituksen Alepassa 4,90€ ja muissa ketjuissa 9,90€.

Tilauksen hintaan lisätään myös pakkausmateriaalimaksu, joka kattaa kaikki toimittamiseen käytetyt pakkausmateriaalit, kuten muovipussit tai pahvilaatikot. Pakkausmateriaalimaksu on 0,6 €  per tilaus. Pakkausmateriaalimaksun näet ennen tilauksen vahvistamista toimituksen hintaerittelystä. Prisma Kaaren noutotilaukset keräämme pantillisiin kestokasseihin, pantti on 3 € per tilaus.

En halua käyttää kotiinkuljetusta, mistä voin noutaa tilauksen?

HOK-Elannon noutopisteverkostoon kuuluu yhteensä 20 noutopistettä.

Prisman tilauksia voi noutaa seuraavista toimipaikoista:

  • Hyvinkää, Järvenpää, Kerava & Tuusula: Prisma Hyvinkää, Prisma Järvenpää, Prisma Kerava & Kodin Terra Tuusula
  • Vantaa: Prisma Tikkurila, ABC Petikko
  • Helsinki: Prisma Kaari, Prisma Malmi, Prisma Viikki, Prisma Itäkeskus, Prisma Tripla, Prisma Hertsi, ABC Mannerheimintie & ABC Sörnäisten rantatie, Katajanokan noutopiste
  • Espoo: Prisma Olari, ABC Espoonlahti

Food Market Herkun tilauksia voi noutaa seuraavista Food Market Herkuista:

  • Helsinki: Food Market Herkku Helsingin keskusta
  • Espoo: Food Market Herkku Tapiola

Alepan tilauksia voi noutaa Alepan keräilymyymälästä Vantaan Kartanonkoskelta, osoitteesta Hagelstamintie 34.

 

Lisätietoja

verkkokaupan kehityspäällikkö Jukka Ranua, p. 010 76 60264