Monipuoliseen työhön Leppävaaran Chicosissa ja Hesburgerissa kuuluu asiakaspalvelun lisäksi keittiöpuolen tehtäviä, omavalvontaa, esillepanoa, valmistamista ja monenlaisten laitteiden kanssa toimimista. Myyntitaito, palveluasenne ja asiakaslähtöisyys ovat avainasemassa kiireisen arjen keskellä.
-Tavoitteena on mahdollistaa hyvä asiakaskokemus joka kerta, Heli kiteyttää
Suuri osa Leppävaaran ravintoloissa työskentelevistä on opiskelijoita. Tavoitteena on, että myös opiskelijat osaisivat ja saisivat tehdä mahdollisimman monipuolisesti eri tehtäviä. Hyvällä perehdytyksellä on valtava merkitys.
Luottamusta, avoimuutta ja uskallusta puuttua vaikeisiinkin tilanteisiin
Onko johtaminen erilaista silloin kun tiimissä on paljon opiskelijoita? Heli korostaa hyvän johtamisen merkitystä työtyytyväisyydelle. Luottamus ja arvostus toistuvat puheessa. Myös uskallus puuttua vaikeisiinkin tilanteisiin on tärkeää.
– Nuoret arvostavat avoimuutta. Siksi on tärkeää olla sanansa mittainen ja pitää lupaukset.
Yhdessä opettelemista ja työelämän pelisääntöjä
Harva työpaikka selviää ilman haasteita. Myös nuorten työntekijöiden kanssa on omat juttunsa. Leppävaaran Chicos ja Hesburger ovat monelle se ensimmäinen kosketus työelämään. Yhdessä opettelemista riittää, kun työelämän pelisääntöihinkin vasta totutellaan.
-Reiluus, tasavertaisuus ja avoin keskustelu ovat äärimmäisen tärkeitä. Parhaimmillaan oma esihenkilö voi olla luotettava turvallinen aikuinen, kuin opettaja nuorille tiimiläisilleen, Heli nauraa
Avoin ja vuorovaikutteinen kulttuuri – kaikki saavat antaa palautetta
Heli uskoo, että tiimiläiset uskaltavat sanoa mielipiteensä ja ideansa. Leppävaarassa kaikki voivat antaa palautetta niin vertaisille kuin vuoropäälliköillekin. Palautetta ei voi koskaan antaa liikaa ja sitä voi ja kannattaa myös itse pyytää.
– Oleellista on rohkeus puuttua vääriinkin tapoihin ja antaa positiivista palautetta toisillemme vielä enemmän.
Tenttiviikkoja, vakioasiakkaita ja kesän festareita
Leppävaaran huikean työtyytyväisyyden takaa Helin mukaan vaihtelevuus, työkaverit, kiva ilmapiiri ja ennen kaikkea joustavuus työn ja opiskelun yhteensovittamisessa.
-On tärkeää, että voimme toteuttaa tiimiläisten toiveita niin tenttiviikon työvuorojen kuin kesän festareille osallistumisenkin suhteen.
Myös asiakkaalla on roolinsa työtyytyväisyyden muodostumisessa. Leppävaaran rafloissa käy paljon vakioasiakkaita, joiden antamia positiivisia palautteita fiilistellään aina yhdessä. Palautteen saajia myös palkitaan, esimerkiksi HOK-Elannon uudella pikapalkitsemisen mallilla. Asiakaspalvelu ei aina ole helppoa. Vuoropäällikkö tukee tiimiläisiä vaikeissakin tilanteissa.
Luottamus, avoimuus, joustavuus ja rohkeus puuttua vaikeisiinkin asioihin. Onko tässä avaimet työtyytyväisyyden saloihin? Ainakin niistä on iso apu matkalla kohti HOK-Elannon tavoitetta – tahdomme olla palvelualojen paras työpaikka!
HOK-Elannolla toteutetaan vuosittain työtyytyväisyystutkimus, jonka tulokset käsitellään yhdessä koko henkilöstön voimin. Tutkimuksesta saadun tiedon avulla kehitetään hokelantolaisten työntekijäkokemusta matkalla kohti palvelualojen parasta työpaikkaa.