Hyvikkihevi ja hyvikkileipä rantautuvat Prismoihin – HOK-Elanto vauhdittaa taistelua ruokahävikkiä vastaan


HOK-Elannon Prismoissa myydään maaliskuusta alkaen Hyvikkiheviä ja Hyvikkileipää. Syömäkelpoisia, hehkeimmät hetkensä nähneitä hedelmiä, vihanneksia ja leipomotuotteita myydään hyvikkilaatikoissa kahden euron hintaan. Tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä yhdessä asiakkaiden kanssa.

18.03.2024

HOK-Elanto vauhdittaa taistelua ruokahävikkiä vastaan. Jokaisessa HOK-Elannon Prismassa myydään maaliskuusta alkaen Hyvikkihevi- ja Hyvikkileipälaatikoita asiakkaille kahden euron hinnalla. Alun perin S-marketeissa ja Alepoissa myyntiin tuotu Hyvikkihevi saavutti suuren suosion.

Hyvikkihevilaatikot sisältävät hehkeimmät hetkensä nähneitä hedelmiä ja vihanneksia. Nyt uutuutena myyntiin tulevien leipälaatikoiden sisältö koostuu päiväysuhan alla olevista leipomotuotteista.

Hyvikkilaatikot keräillään aamuisin ja laitetaan myyntiin erillisille myyntipaikoille. Myytävien tuotteiden määrä ja sisältö vaihtelevat sen mukaan, kuinka paljon tuotteita uhkaa päätyä hävikkiin. Syömäkelvottomat tuotteet ohjataan biokaasun tuotantoon.

Käytännön tekoja ilmastovaikutusten vähentämiseksi

HOK-Elanto on sitoutunut käytännön tekoihin ilmastovaikutusten vähentämiseksi ja luonnonvarojen kestävän käytön edistämiseksi. Yksi tavoitteista on puolittaa ruokahävikki vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2020 tilanteeseen.

Merkittävä osa kaupan hävikistä muodostuu hedelmistä, vihanneksista ja leipomotuotteista. Vuonna 2023 hyvikkilaatikoita myytiin HOK-Elannon S-marketeissa ja Alepoissa yli 300 000.

– Hävikin ennustaminen on ajoittain vaikeaa. Kyse on tuotteista, joissa myös luontainen kypsyminen ja kuivuminen vaikeuttavat myyntiajan ennustettavuutta. Hyvikkimyynti helpottaa hävikin vähentämistä, toteaa HOK-Elannon vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki.

Hävikkiä vastaan taistellaan monella rintamalla

 Hyvikkihevi ja Hyvikkileipä ovat osa torjuntakeinojen kokonaisuutta. Hävikkiä vähennetään useilla eri tavoilla. Keskeistä on menekin ennustaminen, oikea-aikainen tilaaminen, ja muun muassa jo 16 vuotta sitten aloitettu tuotteiden punalaputtaminen. HOK-Elanto myös luovuttaa myynnistä poistettuja tuotteita säännöllisesti yli 40 erilaiselle ruoka-aputoimijalle ja nuorisotaloille.

Taistelu hävikkiä vastaan on kaupan ja asiakkaiden yhteistyötä. Parhaisiin tuloksiin päästään, kun kannamme jokainen oman kortemme kekoon.

– Hyvikkituotteet ovat erinomainen esimerkki siitä, miten kauppa ja asiakas voivat yhdessä edistää kestävämpää kuluttamista. Ruokahävikin vähentämisen ohella hyvikkituotteet kannustavat edullisuudellaan myös terveellisten valintojen tekoon, Kattilamäki iloitsee.

HOK-Elannon tavoitteena on kestävä kasvu, luonnonvaroja kunnioittaen. Kutsummekin kaikki asiakkaamme mukaan taisteluun ruokahävikkiä vastaan. ­­Tehdään yhdessä hävikistä hyvikkiä.