Pidemmät aukiolot ja lasketut hinnat nostivat S-ryhmän myyntiä


13.07.2016

S-ryhmän tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti kasvoi 1,7 prosenttia ja oli 5 336 miljoonaa euroa. Vapautuneet aukioloajat ja lasketut hinnat ovat nostaneet markettien asiakasmääriä ja koko S-ryhmän myyntiä.

– Olemme tyytyväisiä aukioloaikojen vapautumiseen. Asiakkaamme ovat ottaneet hyvin vastaan mahdollisuuden käydä ostoksilla joustavammin. Myynti kasvoi sekä isoissa että pienissä myymälöissämme, joiden asiakasmäärät nousivat yhteensä kahdeksan prosenttia, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti Suomessa kasvoi 4,2 prosenttia ja oli 3 315 miljoonaa euroa. Myynnin kasvu oli selvästi alan muita toimijoita nopeampaa.

Muiden liiketoimintojen myynnit kehittyivät yleiseen taloudelliseen tilanteeseen nähden hyvin. Vapautuneet aukioloajat laskivat hieman ABC-asemien yhteydessä olevien markettien myyntiä.

S-ryhmän tammi–kesäkuun 2016 tulos julkaistaan maanantaina 8.8.  

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2016

Liiketoiminta-alue

Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)

Muutos tilanteeseen 1–6/2015 (%)

Marketkauppa

3 764

+3,8

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

735

-6,6

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

376

-1,5

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

136

-1,1

Rautakauppa

93

-3,2

Muut

232

+5,5

S-ryhmä yhteensä

5 336

+1,7