Valtakunnallista Hävikkiviikkoa vietetään tänä vuonna 7.–13. syyskuuta. S-ryhmän marketeissa hävikinhallinta on jokapäiväistä työtä.
S-ruokakaupoissa hävikinhallinta alkaa valikoimien suunnittelusta ja tuotetilausmäärien ennakoinnista. Myös varastointi ja kuljetukset ovat tärkeässä roolissa.
Ruokakaupoissa, kuten muuallakin, hävikinhallinta on keskeinen tavoite. Aivan nollahävikkiin ei kuitenkaan päästä, sillä esimerkiksi sää voi vaikuttaa yllättävällä tavalla tuotteiden kysyntään.
Tällä hetkellä S-ryhmän ruokakauppojen hävikin määrä on noin 1,8 % myydystä ruoasta. Hävikkiä torjutaan esimerkiksi kehittämällä tilausjärjestelmiä sekä hinnoittelemalla vanhentuvat tuotteet alennushintaisiksi. Myymälässä avainasemassa on esillepano. Periaate on ”ekaksi sisälle, ekaksi ulos”.
Jos hävikkiä kuitenkin syntyy, ruoka lahjoitetaan eteenpäin. S-ryhmän marketeilla on noin 300 yhteistyökumppania, joille lahjoitetaan ruokaa. Hävikkiruokaa voidaan myös hyödyntää bioetanolin tuotannossa. Kaatopaikalle se ei päädy koskaan.
Lue lisää S-ryhmän markettien hävikinhallinnasta Patarumpu.fi-sivustolla.
Katso videolta, kuinka hävikkiä hallitaan Riihimäen Prismassa.