08.01.2017
S-ryhmä halpuuttaa lähes 900 suomalaisten suosikkituotteen hintaa. Nyt Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa ja Alepoissa laskevat erityisesti kotimaisten kasvisten hinnat. S-ryhmä ohjaa halpuuttamiseen vuoden 2017 aikana 45 miljoonaa euroa. Tämä nostaa halpuuttamiseen käytetyn summan yli 150 miljoonaan euroon. Tämän halpuutuksen myötä halpuutettujen tuotteiden kokonaismäärä nousee lähelle kolmea tuhatta.
”Halpuuttamisen alusta alkaen asiakkaat ovat toivoneet meiltä kasvisten hintojen laskemista. Nyt se tapahtuu”, kertoo SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.
Kasvishalpuutus laskee yli sadan kotimaisen kasviksen hintaa. Muutoksella halutaan madaltaa kynnystä kasvisten monipuoliseen käyttöön.
”Suomalaiset ovat lähteneet vakuuttavasti lisäämään kasvisten syöntiä. Haluamme avittaa heitä kohti ravitsemussuosituksissa esitettyä tavoitetta, joka on puoli kiloa päivässä. Alle 10 prosenttia suomalaisista syö kasviksia suositellut viisi annosta päivässä, joten kirittävää on”, Heikkilä kannustaa.
Kyse ei ole vain tottumuksista vaan myös hinnasta. Tilastokeskuksen (2015) tulonjakotilasto kertoo, että liki neljännes suomalaisista kokee, että heillä on vaikeuksia selviytyä jokapäiväisistä menoistaan. Vastaavasti S-marketin asiakaspaneelissa 55 prosenttia vastaajista sanoi, että lisäisi kasvisten käyttöä, jos niitä saisi edullisempaan hintaan.
”Me haluamme, että terveellinen syöminen ei jää hinnasta kiinni”, pääjohtaja Heikkilä toteaa.
Kasvisten voimakas hintavaihtelu tuo oman haasteensa niiden pitkäaikaisen alhaisemman hintatason määrittelemiseen.
”Kasvisten hinnat elävät koko ajan esimerkiksi sesongin ja satotilanteiden mukaan. Emme voi luvata sentilleen samoja hintoja kasviksille kuukaudesta toiseen mutta sen lupaamme, että kotimaisten kasvisten hinnat ovat jatkossa meillä halvempia kuin aiempina vastaavina satokausina”, SOK:n vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu kertoo.
Nopeampi kierto, paremmat valikoimat
Halpuuttaminen on aina nostanut tuotteiden menekkiä. Esimerkiksi kotimaisen lihan ja juustojen myynti on halpuuttamisen johdosta kasvanut miljoonilla kiloilla.
”Kasvisten hintojen halpuuttaminen nopeuttaa niiden kiertoa. Tarjolla on siis tuoreempaa tavaraa. Oletamme myös hävikin pienenevän huomattavasti”, Ilkka Alarotu summaa.
S-ryhmä haluaa pääjohtaja Heikkilän sanoin tehdä ”mahdottomasta mahdollista”.
”Meillä on kaksi tehtävää: ruoan hinnan halpuuttaminen ja suomalaisen ruokakaupan parantaminen. Eli kun laskemme hintoja, samalla nostamme laatua. Tänä vuonna käytämme halpuuttamiseen 45 miljoonaa euroa. Lisäksi käynnistämme jättiurakan myymälöidemme palvelun, valikoimien ja laadun parantamiseksi”, Taavi Heikkilä paljastaa.
Lisätietoja: SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä, p. 010 76 80200
Kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu, SOK Vähittäiskaupan ketjuohjaus, p. 010 76 80634
20.12.2024 | Hallinto | HOK-Elanto
19.12.2024 | Henkilöstö
12.12.2024 | Ruoan verkkokauppa | Verkkokauppa