12.11.2013
S-ryhmä sai suomalaisista kaupan alan yrityksistä parhaat pisteet 11/12. Palmuöljypisteytys on ympäristöjärjestö WWF:n joka toinen vuosi toteuttama kansainvälinen selvitys, jossa arvioidaan yrityksiä palmuöljyn hankintaketjun vastuullisuuden mukaan.
Pisteitä S-ryhmä sai muuan muassa vastuullisen palmuöljyn järjestön Roundtable for Sustainable Palm Oilin (RSPO) jäsenyydestä ja sertifioidun palmuöljyn käytöstä.
”Vastuullisen palmuöljyn tuotantoa on pyritty S-ryhmässä tukemaan jo usean vuoden ajan ja olemme olleet RSPO:n jäsen vuodesta 2011. Pisteytys on tärkeä ulkopuolinen arvio siitä, että etenemme oikeaan suuntaan”, sanoo S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen.
Palmuöljy on maailman käytetyin kasviöljy ja sitä tuotetaan pääasiassa Kaakkois-Aasiassa. Palmuöljyä käytetään esimerkiksi erilaisissa margariineissa ja rasvasekoituksissa, kekseissä, sipseissä ja ranskanperunoissa. Palmuöljyn käyttö on tavallista myös kosmetiikassa.
Palmuöljyn tuotantoon liittyy ongelmia kuten metsäkato, joka vaikuttaa luonnon monimuotoisuuteen sekä uhanalaisten eläinlajien ja paikallisväestön elinalueisiin. Siksi onkin tärkeää, että palmuöljyä käyttävät yritykset ja tuottajat sitoutuvat riippumattoman RSPO:n periaatteisiin, joissa huomioidaan ympäristön ja asukkaiden tarpeet.
”Jos tuotteessa on palmuöljyä, haluamme sen olevan vastuullisesti tuotettua. Tällä hetkellä S-ryhmän oma merkki -elintarvikkeissa ja ravintoloiden syväpaistoöljyssä käytetystä palmuöljystä 78 prosenttia on RSPO-sertifioitua. Työtä on kuitenkin vielä tehtävänä, seuraavana tavoitteena on nostaa sertifioidun palmuöljyn osuus sataan prosenttiin ja lisätä jäljitettävän palmuöljyn käyttöä.” Rankinen kertoo.
06.12.2024 | Henkilöstö | HOK-Elanto
03.12.2024 | Ruoan verkkokauppa | Verkkokauppa
02.12.2024 | Ravintolat