S-ryhmän halpuutus toimii – ruokakaupan volyymit kasvoivat


21.10.2015

Suomen heikko taloudellinen tilanne ja kaupan alan yleinen kehitys laskivat S-ryhmän tammi–syyskuun myyntiä edellisvuoteen verrattuna. Myynti laski 3,9 prosenttia ja oli 8 009 miljoonaa euroa.

S-ryhmän suurimman toimialan, eli päivittäistavarakaupan myynti Suomessa oli tammi–syyskuussa 4 857 miljoonaa euroa, jossa oli laskua edellisvuodesta vain 0,7 prosenttia. Halvemmat hinnat ovat tuoneet positiivista virettä marketkauppaan ja nostaneet samalla S-ryhmän myymän ruoan kotimaisuusastetta.

– Vuoden alussa aloitettu hintojen halpuuttaminen on nostanut ruokakaupan asiakasmääriä ja myyntivolyymeja huomattavasti. Olemme onnistuneet päivittäistavarakaupassa varsin hyvin, sillä myös euromääräinen myynti on kehittynyt koko alaa paremmin, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa sekä auto- ja autotarvikekauppa ovat lisänneet myyntiään noin prosentin edellisvuodesta. Hotellien ja ravintoloiden myynti oli 594 miljoonaa euroa, ja autokaupassa myyntiä kertyi 234 miljoonaa euroa. Autokauppaa harjoitetaan osassa S-ryhmän osuuskauppoja.

ABC-toimialalla ravintolakauppa on käynyt hyvin ja sen myynti kasvoi 2,0 prosenttia edellisvuodesta. Koko toimialan myynti oli tammi–syyskuussa 1 229 miljoonaa euroa, jossa on laskua edellisvuoteen 10,0 prosenttia. Toimialan myynnin laskun selittää polttonesteiden edellistä vuotta alhaisempi hinta.

Käyttötavarakaupan myynti laski toimialan yleistä kehitystä mukaillen. Kokonaisuudessaan S-ryhmän käyttötavarakaupan myynti laski 7,3 prosenttia ja oli 888 miljoonaa euroa.