24.10.2018
Helsingin keskustan Herkku on läpikäynyt remontin ja muutoksen. Stockmann Herkku on nyt Food Market Herkku. Suomen ensimmäinen Food Market on ruoanrakastajan paikka.
Mikä yhdistää Levain 3 -juurileipää, vaihtuvan huippukokin suunnittelemia, Chefs-in-Season -valmisruokia, raakakypsytettyä Dry Aged -lihaa, Fresh Barin antimia, tapasbaaria ja Suomen palkituinta juustotiskiä? Ensimmäisenä ja ainoana Suomessa nämä kaikki löytyvät nyt samasta osoitteesta.
Valikoimat ja hintataso ovat uusiutuneet myös muissa pääkaupunkiseudun Herkuissa sekä Turussa ja Tampereella. Isommat remontit muissa yksiköissä ovat edessä myöhemmin.
– Kevään 2018 aikana kävimme satoja ja satoja keskusteluita Herkun asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa. Alkoi hahmottua kuva siitä, mitä halutaan lisää, mitä vähemmän ja mitä ei ehkä tarvita ollenkaan, kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta toteaa.
Kuuntelu tarjosi ymmärrystä kehittää Suomen ensimmäinen Food Market.
– Työ on vasta alussa. Jatkamme Food Marketin kehittämistä asiakkaiden kanssa, Food Market -konseptia räätälöinyt valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta toteaa.
Ruoka on arvomaailmojen muotia
Ruoka on yhä enemmän myös muuta kuin makunautintoja. Se on intohimoa, itseilmaisua ja vastuullisia valintoja. Ruoka, jos jokin, heijastelee arvomaailmojen muutoksia. Ruoka on muotia.
Food Market Herkussa rakkaus ruokaan näkyy ja tuntuu myös henkilökunnassa.
– Minut uusi Herkku imaisee erilaiseen, rentoon ja ainutlaatuiseen maailmaansa kerta toisensa jälkeen. Yllätyn itsekin niistä rouheista yksityiskohdista, jotka nyt ovat muuttuneet suunnitelmista todeksi, keskustan Herkun Food Market Manager Milli Teivaala pohtii.
Mikä on Food Market?
Kaupan puolella viime vuosien trendi ”mustista” kaupoista on kääntymässä toiseen suuntaan. Nyt tulee luonnonläheisyys, murretut värit, juurevuus, aitous ja välittömyys. Uuden luksuksen kuluttamisessa korostuvat eettisyys, laatu ja järkevä hinta. Tämän ajan ruokaihminen on homo smartus eli fiksu kuluttaja.
– Food Market on yhdistelmä ideoita ja ajatuksia, joita olemme keränneet Pielavedeltä Piemonteen, San Franciscosta Sörnäisiin. Ajatusten soveltaminen suomalaiseen kaupunkilaiseen mielenmaisemaan on ollut uudistustyön ydintä, Antti Oksa kuvaa.
– Food Market tarkoittaa tunnelmaa, tyyliä, tuotteita ja tapoja, Milli Teivaala kiteyttää.
Hävikkijarru, Bistro ja Eero Vottonen
Herkun liiketoiminta on ollut tappiollista. Noin puolet tappiosta on syntynyt ruokahävikistä. Herkun hävikkiluvut ovat olleet tasolla, joka yksinkertaisesti ei ole vastuullista.
– Tarvitaan hävikkijarruja. S-ryhmän logistiikka- ja analytiikkakyky ratkaisevat ongelmaa. Yhtenä toimenpiteenä tuomme Herkkuihin Zero waste -alennuskäytännön tuotteille, joiden viimeinen käyttöhetki lähestyy. Näitä tuotteita ei riitä kaikille, kertoo Milli Teivaala.
Food Market Herkku ei ole vain ruokakauppa vaan elämyksellinen yhdistelmä kauppahallia, herkkukauppaa, ravintolaa ja kahvilaa, jossa ruoan rakastajat viihtyvät ja inspiroituvat.
– Ruoka on makunautintoja. Se on Herkun Bistron kaupungin paras kalakeitto á la Vottonen, roomalainen Herkussa paistettu levypizza, Cafe & Chocon baristan ammattitaidolla tekemä cappuccino. Tätä kaikkea varten Food Market Herkku on, Antti Oksa kuvailee.
Lue lisää uudesta Food Market Herkusta täältä.
10.10.2024 | Bonus | HOK-Elanto