Osuusmaksun täyteenmaksamisen FAQ

Osuusmaksun täyteenmaksaminen kannattaa tehdä nyt!

HOK-Elanto on helmikuussa 2021 lähettänyt erottamisaiekirjeen asiakkailleen, joilla ei vielä ole osuusmaksua täyteen maksettuna ja viiden vuoden kerryttämisaika on loppumassa.

Maksamalla osuusmaksun täyteen omalla S-kanavalla voit varmistaa pysyväsi jäsenenä ja nauttivasi myös jatkossa HOK-Elannon lukuisista eduista. Lue alta useimmin kysytyt kysymykset osuusmaksun täyteenmaksamiseen liittyen:

 

Miksi sain laskun HOK-Elannolta?

Kyseessä ei ole lasku, vaan erottamisaiekirje HOK-Elannosta, jonka tarkoituksena on muistuttaa sinua, että osuusmaksu tulee maksaa täyteen. jotta pysyt myös jatkossa jäsenenä ja saat nauttia HOK-Elannon lukuisista eduista. Olet liittynyt HOK-Elantoon ennen vuotta 2016, jolloin osuusmaksusta ei ole tarvinnut maksaa mitään osaa ennakkoon, vaan koko osuusmaksun on voinut kerryttää Bonuksilla. Kerryttämisaika on osuuskaupan sääntöjen mukaan viisi vuotta.

 

Mikä on osuusmaksu ja miksi se pitää maksaa?

Osuusmaksu on sijoitus osuuskaupan pääomaan - ei siis maksu S-Etukortista. Osuusmaksu on turvallinen sijoitus, jonka saat takaisin, jos joskus päätät erota. Liityttyäsi asiakasomistajaksi lunastat osuusmaksulla yhden osuuden osuuskaupastasi. Osuusmaksu on HOK-Elannossa 100 euroa ja osaosuusmaksu 20 euroa. Osuusmaksun täyteenmaksuaika määritellään osuuskaupan säännöissä ja HOK-Elannossa se on 5 vuotta. Jos joskus päätät erota asiakasomistajuudesta, saat sijoittamasi osuusmaksun takaisin osuuskaupan sääntöjen määräämällä tavalla.

 

Ehdinkö vielä maksaa?

Kyllä ehdit. Maksun tulee näkyä osuuskaupan tilillä viimeistään 4.3.2021, joten siihen asti voit maksaa osuusmaksusi täyteen. Voit maksaa sen kerralla täyteen omalla S-kanavalla. Voit myös maksaa puuttuvan osuuden osissa, tiedot maksamista varten saat soittamalla Asiakasomistajapalveluun 010 76 60210 tai asioimalla Omistajapalvelussa Prismojen tai Sokos Helsingin yhteydessä – katso lähin toimipiste tästä.

 

Mistä näen minkä verran minulla on vielä maksettavaa?

Puuttuvan summan näet sinulle lähetetystä kirjeestä tai voit tarkistaa ajankohtaisen tilanteen omalla S-kanavalla.

 

Voinko maksaa osissa?

Kyllä voit. Tarvittavat tiedot tätä varten saat soittamalla Asiakasomistajapalveluun 010 76 60210 tai asioimalla Omistajapalvelussa Prismojen tai Sokos Helsingin yhteydessä – katso lähin toimipiste tästä.

 

Milloin on viimeinen mahdollisuus maksaa?

Suorituksen tulee näkyä osuuskaupan tilillä viimeistään 4.3.2021, joten kannattaa olla ajoissa liikkeellä! S-Pankin kautta maksaessa rahat näkyvät saman päivän aikana.

 

Mitä hyötyä minulle on siitä, että maksan osuusmaksun täyteen?

Maksamalla osuusmaksun täyteen omalla S-kanavalla voit varmistaa pysyväsi jäsenenä ja nauttivasi myös jatkossa HOK-Elannon lukuisista eduista. Sinä pysyt omistajana HOK-Elannossa ja voit jatkossakin vaikuttaa oman osuuskauppasi kehitykseen!

 

Mitä tapahtuu, jollen maksa puuttuvaa osaa osuusmaksusta?

Mikäli osuusmaksu ei tule määräaikaan mennessä täyteen jäsenyys irtisanotaan.  Samassa yhteydessä S-Pankin palvelut muuttuvat maksullisiksi, näet tarkemman hinnaston tästä.

 

IN ENGLISH!

Why has HOK-Elanto sent me a bill?

You are currently a co-owner of the cooperative in your region, HOK-Elanto. Our goal is to offer our owners affordable and reliable commercial services. You have become an owner before the year 2016 and you could join without paying any amount of it in advance. If you didn’t pay the membership fee straight away, you had five years time to collect it with your Bonus. We have sent this bill to you as a reminder that the five-year time limit is almost up.

 

Nowadays the membership fee is 100 euro and since you haven’t paid it in full, the amount on the bill that was sent to you is the remaining amount of the total membership fee. You now have two options:

 

  • Pay the amount stated on the bill now or at the latest by 4.3.2021 and continue being a co-owner and benefiting from our numerous member services, including a free-of-charge bank account, monthly changing benefits in S-mobiili mobile app and many more.

 

  • Go to a co-op member service point located in all Prisma’s and in Sokos Helsinki. Your membership will be terminated, and all the benefits will end at the same time. Your bank account will no longer be free-of-charge and you need to close all of your other S-Pankki services at the same time.