SAKA – hokelantolaisten sairauskassa


SAKA eli hokelantolaisten sairauskassa täydentää maksutonta työterveydenhoitoa ja on yksi HOK-Elannon merkittävimmistä henkilöstöeduista. Jokainen hokelantolainen liitetään SAKAn vakuutetuksi, kun työsuhde on kestänyt kuusi kuukautta ja seitsemäs kokonainen kuukausi alkaa.

Usein kysyttyä SAKAsta

1. Mitä minun tulee tehdä, jotta liityn sairauskassan vakuutetuksi?
Sinut liitetään automaattisesti sairauskassan vakuutetuksi, kun työsuhteesi seitsemäs täysi kuukausi alkaa. Jos työsuhteesi on alkanut esim 1.5.2025, alkaa vakuuttaminen 1.11.2025. Jos työsuhteesi on alkanut 15.5.2025, alkaa vakuuttaminen 1.12.2025.

2. Milloin saan uuden Kela-kortin?
Saat uuden Kela-kortin noin kahden viikon kuluessa vakuuttamisesi alkamisesta. Se toimitetaan sinulle kotiosoitteeseesi. Kela-kortin takana on tunnus "48014", josta tiedät, että olet HOK-Elannon sairauskassan vakuutettu. Tarvitset korttia, kun asioit apteekissa tai sopimuspaikoissamme.

3. Voinko käyttää sairauskassan etuuksia, jos en ole saanut vielä Kela-korttia sairauskassan merkinnällä?
Mikäli olet sairauskassan vakuutettu, mutta et ole saanut vielä uutta Kela-korttia, voit käyttää sairauskassan etuja. Suosittelemme tarkistamaan oikeuden sairauskassasta, mikäli olet epävarma.

4. Kuinka suuri vakuutusmaksu on?
Kassan vakuutetun vakuutusmaksu on 20,00 euroa kalenterikuukaudessa. Vakuutusmaksun perintä alkaa seuraavan kalenterikuukauden alusta lukien, kun työsuhde on jatkunut 6 kuukautta. Vakuutusmaksu peritään täysimääräisesti niiltä kuukausilta, joilta työnantaja maksaa yhdeltä tai useammalta päivältä työ-, sairaus- tai loma-ajalta tahi lain tai työehtosopimuksen mukaan niihin verrattavalta ajalta palkkaa.

5. Olen palkattomalla vapaalla / sairauspoissaololla työstäni. Säilyykö vakuutussuhteeni poissaolon aikana ja olenko oikeutettu sairauskassan lisäetuuksiin?
Vakuutussuhteesi säilyy, mutta et ole oikeutettu kassan maksamiin lisäetuuksiin.
Poikkeuksena tähän palkattoman sairauspoissaolon ajalta saa kassan lisäetuuksia Kelan sairauspäivärahakauden ajan.

6. Olen pitkällä sairauslomalla / vanhempainlomalla. Mistä voin tarkistaa päivärahojen maksupäivät?
Voit tarkistaa päivärahan maksupäivät OmaKelassa tai vaihtoehtoisesti päivärahapäätöksestäsi (mikäli sairauspäivärahakautesi jatkuu, saattaa viimeisen maksuerän maksupäivä muuttua).

7. Saanko lisäetuutta, jos asioin hoitopaikassa, joka ei ole sopimuspaikka?
Lääkärikäynneistä saat korvauksen vain silloin, kun asioit sopimuspaikassa. Poikkeuksena tähän silmätautien, naistentautien ja urologin vastaanottopalkkiosta maksetaan korvaus, vaikka olisit käynyt muualla kuin sopimuspaikassa.

Muissa kassan maksamissa korvauksissa voit itse valita palveluntuottajasi. Kassa on tehnyt kuitenkin laskutussopimuksia, joissa asioidessa saat kassan sääntöjen mukaisen lisäetuuden heti asiointisi yhteydessä eikä sopimuspaikoissa peritä sinulta toimistomaksuja.

1. Onko luomenpoisto korvattava toimenpide?
Toimenpiteen lääkärinpalkkio-osuudesta korvaus on 70 %, kun kyseessä on sairaudenhoito ja toimenpide tehdään sopimuspaikassamme. Muista kustannuksista kuten laitosmaksuosuuksista, hoitotarvikkeista yms. ei makseta korvausta.

2. Saanko korvausta uniapneatutkimuksesta (yöpolygrafia)?
Korvauksen voi saada, jos tutkimukseen on lääkärin määräys. CPAP-laitetta ja sen vuokrausta ei korvata.

3. Korvaako sairauskassa fysioterapian kustannuksia?
Korvataan ilman lääkärin lähetettä enintään neljältä (4) käyntikerralta kalenterivuodessa, käynnistä saa myös Kela-korvauksen. Jatkokäynneistä korvauksen saa, kun sinulla on lääkärin lähete. Korvaus 70 % kustannuksesta.

4. Korvaako sairauskassa hierontaa?
Ei korvaa.

5. Mitä, jos maksan ePassilla?
Lisäetuuskorvausta ei makseta, jos kustannusten maksamiseen on käytetty osittain tai kokonaan työnantajan rahoittamaa e-Passia.

6. Korvaako sairauskassa rokotuksen?
Lääkeainetta ei korvata. Sairaanhoitajan palkkiosta voit saada korvauksen.

7. Korvaako sairauskassa yksityisen lääkäriaseman perimät laitos-, hoitotarvike-, lääke-, ym. maksut?
Ei korvaa.

8.Voinko saada korvausta oikomishoidosta?
Jos oikomishoitoon on hoidollinen tarve (purentahäiriö), maksetaan siitä kassan sääntöjen mukainen korvaus. Hammashoidon korvauksen määrä on 70 %, mutta kuitenkin enintään 900 euroa / kalenterivuosi. Oikomishoidon korvattavuuden selvittämiseksi sinun tulee toimittaa kassaan hammaslääkärin selvitys siitä, että hoito tehdään purentahäiriön vuoksi eikä esteettisestä syystä. Suosittelemme varmistamaan korvattavuuden ennen kuin oikomishoito aloitetaan.

9. Korvaako sairauskassa suun ja hampaiden tutkimuksen joka vuosi?
Suun ja hampaiden tutkimus voidaan korvata hammaslääkärin tekemänä kerran kalenterivuodessa, jos potilaan terveydentila sitä edellyttää. Suun ja hampaiden tutkimusta ei voida kuitenkaan korvata useammin kuin kerran vuodessa.

10. Olen ostanut 16,00 euroa maksavan lääkkeen. Miksi en saa korvausta?
Kelan korvaamista lääkkeistä saa sairausvakuutuslain mukaisen korvauksen vasta, kun vuotuiset lääkekustannukset ylittävät alkuomavastuun. Alkuomavastuu on 70,00 euroa.

 

 

 

 

 

Lisätietoa SAKAsta

Iris on sairauskassojen sähköinen asiointipalvelu, jossa voit asioida joustavasti ja turvallisesti 24/7 eli juuri silloin, kun sinulle parhaiten sopii!

💚 Iriksessä teet hakemuksen kassan sääntöjen mukaisesta sairaanhoitokorvauksesta helposti ja saat päätöksen hakemukseesi nopeasti, jopa 1-2 arkipäivän sisällä. Korvauspäätös lähetetään Irikseen, jossa se on nähtävissäsi myös myöhemmin.

💚 Iriksessä voit päivittää omat yhteystietosi.

💚 Iriksen kautta voit lähettää kassaan kysymyksiä, ja saat vastaukset samaan paikkaan. Irikseen tunnistaudutaan suomi.fi-palvelussa. Vahvan tunnistautumisen ansiosta kassa voi antaa yksilöllistä neuvontaa tietoturvallisesti. Löydät viestiketjun Iriksestä myös myöhemmin.

💚 Kun Iriksessä on sinulle viesti, siitä tulee ilmoitus sähköpostiisi. Valitettavasti se menee usein roskapostikansioon. Jos tuntuu, että asiasi käsittely viivästyy, tarkistathan sähköpostisi.


Käyttöönotto: 
  1. Mene osoitteeseen https://hokelanto.omasairauskassa.fi/ ja kirjaudu palveluun Suomi.fi-tunnuksilla. Palvelu toimii kaikilla yleisimmillä selaimilla.
  2. Hyväksy omien tietojesi sähköinen käsittely.
  3. Kassa rekisteröi hyväksyntäsi 1–2 arkipäivän sisällä.
  4. Saat rekisteröinnin onnistumisesta vahvistuksen sähköpostiisi (katsothan myös roskapostin) Rekisteröinnin vahvistuksen jälkeen voit kirjautua palveluun.
Korvausten hakeminen

Voit hakea kassan sääntöjen mukaisia korvauksia.

  1. Skannaa tai kuvaa hakemukseesi liittyvät tositteet
  2. Kirjaudu palveluun
  3. Valitse Korvaukset välilehdeltä painike ”Tee uusi korvaushakemus”
  4. Seuraa kuvaruudulla olevia ohjeita
  5. Lisää tarvittavat liitteet
  6. Tarkista, että liitteissä on kaikki sivut ja tiedot ovat luettavissa
  7. Lähetä hakemus

     

Hakemuksen käsittelytilanteen seuranta 

Voit seurata Iriksessä hakemuksesi käsittelyä ja toimittaa siellä pyydetyt lisäselvitykset.

Lähettämäsi hakemus näkyy etusivulla tilassa:

  • Odottaa käsittelyä (hakemuksesi on käsittelyjonossa)
  • Käsittelyssä (olemme ottaneet hakemuksesi käsittelyyn)
  • Täydennettävä (hakemukseesi tarvitaan lisätietoja ja olemme lähettäneet sinulle lisäselvityspyynnön)
  • Ratkaistu (hakemuksesi on ratkaistu, lähetämme päätöksen perusteluineen Raportointi-välilehdelle)
  • Hylätty (hakemuksesi on hylätty, lähetämme päätöksen perusteluineen Raportointi-välilehdelle)
Hakemuksen täydentäminen

Lähettämästämme lisäselvityspyynnöstä tulee sinulle ilmoitus sähköpostiisi.

1. Lisää ja tallenna hakemukseen pyydetty puuttunut liite tai tieto
2. Lähetä hakemus (hakemus täytyy lähettää meille takaisin, pelkkä liitteen/tiedon tallennus ei riitä.

Korvaustiedot

Voit tarkistaa omat korvaustietosi. Näet Iriksestä päätökset, jotka kassa on sinulle Iriksen käyttöönottosi jälkeen antanut. 

Yhteydenotto sairauskassaan

Voit lähettää meille viestin; kysyä omista korvauksistasi, kassan etuuksista tai muista kassaan tai vakuutussuhteeseesi liittyvistä asioista. 

Omat yhteystietosi

Ilmoitat turvallisesti muuttuneet yhteystietosi (tilinumeron, nimen, osoitteen, sähköpostin, puhelinnumeron). Tieto päivittyy Iriksestä suoraan rekisteriimme. 

Ohje Iris-palvelun lisäämiseksi mobiililaitteesi näytölle
  1. Kirjaudu mobiililaitteesi selaimella Iris-palveluun (https://hokelanto.omasairauskassa.fi)
  2. Apple: Klikkaa alaosan nuolivalintaa ja lisää kotivalikkoon toimintoa. Android (Samsung): Klikkaa oikeassa alanurkasta kolmen viivan takaa Lisää sivu kohteeseen ja valitse sieltä alkunäyttö.
  3. Nimeä sovellus haluamallasi tavalla
  4. Sijoita sovellus haluamaasi paikkaan mobiililaitteesi näytöllä
Kela-korvauksesi käsitellään sairauskassassa

 

Sairauskassa käsittelee ja myöntää sairausvakuutuslain mukaisia etuuksia vakuutetuilleen. Kela-kortissasi on merkintä Työpaikkakassa 48014, joka kertoo, että kuulut sairauskassaan.

Käsittelemme Kelan sairausvakuutuslain mukaiset etuudet seuraavasti:

  • erityiskorvattavat lääkkeet
  • sairaus- ja vanhempainpäivärahat
  • sairaanhoitokorvaukset

Kaikkia Kela-etuuksia voit hakea OmaKelan kautta ja täydentää hakemustasi sekä lähettää etuuksiin liittyviä viestejä. OmaKelan kautta tehdyt hakemukset ja lähetetyt viestit ohjautuvat automaattisesti sairauskassan työjonoon.

Lisätietoa korvauksista löydät Kelan sivuilta.

Ajantasainen tieto päivärahaetuuksista löytyy Kelan sivuilta alla olevista linkeistä:

Laskurien avulla voit arvioida tuen määrän. Kelan laskurit päivärahaetuuksiin:

Ajantasainen tieto lääkekorvauksista löytyy Kelan sivuilta alla olevasta linkistä:

HOK-Elannon sairauskassan tietosuojaseloste:

Tietosuojaseloste

HOK-Elannon sairauskassan hallintorekisterin tietosuojaseloste:

Hallintorekisteri

Käsittelemme HOK-Elannon sairauskassassa myös vakuutetun sairausvakuutuslain mukaisia etuuksia.
Voit tutustua tietosuojaukseen ja henkilötietojen käsittelyyn http://www.kela.fi/tietosuoja

Yhteystiedot

SAKA palvelee maanantaista perjantaihin klo 9.00–13.00 palvelunumerossa 010 76 60150 (pvm/mpm) ja sähköpostissa hok-elanto.sairauskassa(at)sok.fi. Käyntiosoite: Tripla Workery West. Postiosoite: Firdonkatu 2 T 111, 00520 Helsinki.