Viime vuosien aikana mielenterveyteen liittyvien sairauspoissaolojen määrä on lisääntynyt työpaikoilla. Erityisesti nuorten kasvava ahdistuneisuus on noussut haasteeksi maailmanlaajuisesti. HOK-Elanto, S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, on Suomen ensimmäisiä kaupan alan yrityksiä, joka on tarttunut toimeen muun muassa palkkaamalla oman organisaatiopsykologin. Hänen tehtävänään on tukea henkilöstön hyvinvoinnin kehittämistä sekä tuoda mielenterveysasiat näkyväksi osaksi koko työyhteisön arkea.

Tänä syksynä HOK-Elanto on ryhtynyt tarjoamaan henkilöstölleen valmennusta mielen ensiaputaidoista. Kyseessä on uniikki koulutussessio, jonka suunnittelusta ja toteutuksesta HOK-Elannon oma organisaatiopsykologi Maija Suokas vastaa.

Uudistetuilla koulutuksilla varmistetaan henkilökunnan monipuolinen ensiapuosaaminen

Suurin osa HOK-Elannon työntekijöistä suorittaa työssä aloittaessaan S-ryhmäläisille tarkoitetun Turvapassi-turvallisuuskoulutuksen. Turvapassi pitää sisällään alkusammutus-, ensiapu- ja uhkatilannetietoutta ja käytännön harjoitteita sekä ajankohtaista turvallisuustietoutta liittyen omaan työympäristöön. Hokelantolaiset kertaavat turvallisuuskoulutuksen sisältöjä kolmen vuoden välein ryhmäkoulutuksissa. Vuosittain kertauskoulutuksen suorittaa yhteensä noin 600 hokelantolaista.

Työturvallisuuden kertauskoulutuksissa mielen taitoja ja mielen ensiapua käsitellään Suokkaan koostaman harjoituskirjan johdolla. Koulutusosio muodostuu erilaisista ryhmätehtävistä sekä yhdessä käytävästä keskustelusta.

– Haluamme osallistaa kaikki hokelantolaiset pohtimaan yhdessä mielenterveyteen liittyviä asioita, sillä niin voimme synnyttää avoimempaa keskustelukulttuuria työyhteisöömme. Tähän tarpeeseen HOK-Elannon työturvallisuuskoulutuksen kertauspäivät tarjoavat meille erittäin hyvän alustan, Suokas sanoo.

Mielen taidot rakentavat mielenterveyttä

Työskentely palvelualalla vaatii kykyä sietää kiirettä ja painetta, ja työ voi olla monin tavoin kuormittavaa. Mielenterveyttä, kuten fyysistäkin terveyttä, voidaan kuitenkin vahvistaa mielen taidoilla.

– Mielen taidot ovat niitä arkipäivän keinoja, jotka lisäävät ja vahvistavat mielen hyvinvointia. Samoin kuin esimerkiksi venyttely virkistää kehoa, mieltä voi virkistää tunnetaidoilla, tietoisuustaidoilla ja toimivalla vuorovaikutuksella. Mielen hyvinvoinnin pohjana toimivat yleiset arjen hyvinvointitaidot, kuten riittävä uni, ravinto, liikkuminen, ihmissuhteet, työ sekä harrastukset. Mielen ensiapua voi luonnollisesti tarjota myös toiselle huomioimalla hänet, ottamalla huolen puheeksi, tarjoamalla tukea tai kannustamalla avun piiriin, Suokas kertoo.

Esihenkilöiden valmiudet ovat avainasemassa mielenterveyspoissaolojen ennaltaehkäisyssä

Henkilöstön mielen taitojen vahvistamisen lisäksi HOK-Elanto panostaa esihenkilöiden mielen hyvinvoinnin johtamisosaamisen sekä heidän voimavarojensa vahvistamiseen. Avoimemman kulttuurin ja osaamisen kehittämisen rinnalla koko henkilöstöllä on tarvittaessa tukenaan hyvät työterveyden palvelut lyhytpsykoterapiasta lähtien, jos mieli kaipaa hoitoa.

– Olemme pääkaupunkiseudun suuri työllistäjä 6500-henkisellä organisaatiollamme. Lisäksi reilu kolmannes kaupoissa ja ravintoloissa työskentelevästä henkilökunnastamme on alle 30-vuotiaita, jotka ovat usein joko ensimmäisessä työpaikassaan, opiskelevat töiden ohella tai asuvat ensikertaa omillaan. Meillä on työnantajana tärkeä tehtävä tarjota monipuolisia ja ennaltaehkäiseviä keinoja jokaisen oman hyvinvoinnin tueksi, HOK-Elannon työhyvinvointipäällikkö Marja Kuusisto sanoo.

– Pitkällä tähtäimellä tavoitteenamme on rakentaa työyhteisöömme luottamuksen ilmapiiriä, jossa mielen voinnista voidaan puhua avoimesti ja siten saada tarvittavaa tukea jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, Kuusisto jatkaa.

Osoituksena sitoutumisesta henkilöstön mielenterveyden edistämiseen MIELI ry myönsi keväällä 2022 HOK-Elannolle Hyvän mielen työpaikka® -tunnustuksen. Merkin saaminen edellyttää, että mielenterveyden edistämistä johdetaan suunnitelmallisesti, työpaikan arkikäytännöt tukevat mielenterveyttä ja työntekijöiden mielenterveyttä pystytään tukemaan erilaisissa elämäntilanteissa.

Kappeli on S-ryhmän suurin ravintola ja yksi Suomen tunnetuimpia ravintolabrändejä. Kappelissa on osaava tiimi, joka pystyy vastaamaan erinomaisesti asiakkaiden odotuksiin. Hyvä johtaminen, erinomainen perehdyttäminen, tuoteosaaminen ja ruoan valmistamisen taito ovat Kappelin asiakastyytyväisyyden kulmakiviä. Ravintolan menestys, tuloksellisuus ja laatu ovat pitkälti Santerin kädenjälkeä.

Santeri on johtanut Kappelin läpi haastavan korona-ajan ja suuren perusparannusprojektin. Espan Helmen kirkastaminen on tehty pieteetillä vahvuuksia vahvistaen ja kehityspotentiaalit tunnistaen. Kappeli on Santerin osaavissa käsissä puhkeamassa entistä upeampaan kukoistukseen.

S-market Sokos Helsingin marketpäällikkö Ari Kemppainen on johtanut haasteellisessa koronatilanteessa työryhmäänsä erinomaisesti. Hän sopeutti toiminnan nopeasti uusiin olosuhteisiin ja oli aktiivisesti mukana tukemassa ketjun muita yksiköitä haastavassa tilanteessa. Ari johtaa työntekijöitään edestä, osallistuu aktiivisesti päivittäiseen tekemiseen ja on mukana arjen haasteissa ja onnistumisissa. Ari on ilmiömäinen hengennostattaja, ja muistaa vaikeanakin hetkenä kannustaa ja tuoda esille positiivisuutta.

Ari on nostanut seitsemän vuoden aikana S-market Sokos Helsingin ketjun yhdeksi lippulaivamyymäläksi. Hän on kehittänyt määrätietoisesti toimintaa ja pystynyt kaikkien mittareiden valossa parantamaan tuloksia vuodesta toiseen.

Lämpimät onnittelut Santerille ja Arille, ja kiitos tekemästänne hyvästä työstä!

Vehkaluoto siirtyy HOK-Elantoon SOK:lta, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2017 saakka Strategiayksikössä, viimeisimpänä tehtävänään Strategiayksikön vetovastuu. Aiemmin Vehkaluoto on työskennellyt muun muassa Lassila & Tikanojan sekä EY:n palveluksessa strategian, liiketoiminnan kehittämisen ja konsultoinnin tehtävissä.

– Kirsi tuo tärkeää strategista osaamista organisaatioomme ja toivotan hänet lämpimästi tervetulleeksi HOK-Elantoon, toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen sanoo.

– Olen todella iloinen uudesta tehtävästäni HOK-Elannossa ja päästessäni osaksi äärimmäisen ammattitaitoista työyhteisöä. On hienoa päästä yhdessä viemään asioita eteenpäin, Kirsi Vehkaluoto sanoo.

Koronapandemia ja tiukat ravintolarajoitukset vaikuttivat vielä tammi-maaliskuussa 2022 vahvasti liiketoimintoihin, mutta tilanne normalisoitui kevättä ja kesää kohti tultaessa ja pandemian väistyessä. HOK-Elannon liikevaihto kasvoi tammi-kesäkuun aikana päivittäistavarakaupassa 3 prosenttia, tavaratalokaupassa 13,4 prosenttia ja liikennekaupassa 47,3 prosenttia vuoden 2021 vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

– Päivittäistavarakauppa ry:n mukaan päivittäistavarakaupan markkina kasvoi tammi-kesäkuussa 1,1 prosenttia*, joten markkinaa vahvempi kasvumme vahvistaa edelleen markkinajohtajan asemaamme toimialueellamme niin kivijalassa kuin verkossakin. Ruuan verkkokauppa on vakiinnuttanut paikkansa asiakkaidemme arjen helpottajana ja sen myynti on säilynyt hyvällä tasolla myös suurimpien koronapiikkien laannuttua. Tavaratalokauppa piristyi alkuvuoden aikana kesää kohti tultaessa huomattavasti ja liikennekaupan eli polttoaineen ja autopesujen myynti kävi vilkkaana, kertoo HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen.

Vauhdikkainta koronasta palautuminen on ollut uuteen alkuun tiukkojen koronarajoitusten jälkeen kiihdyttäneellä ravintola-alalla, jonka myynti tuplaantui viime vuodesta.

– Ihmiset ovat alkuvuoden koronahuipun jälkeen palanneet ravintoloihin ja Helsingin keskustassa liikkuminen on vilkastunut. Tästä kertoo sekin, että Helsingin keskustan suuret ravintolamme Kappeli, Mummotunneli ja La Famiglia tekivät tänä kesänä kaikkien aikojen myyntiennätykset, Liimatainen sanoo.

HOK-Elannon alkuvuoden tulos ennen veroja oli -19,96 miljoonaa euroa, kun se edellisenä vuonna oli 10,24 miljoonaa euroa. Tuloksen heikkenemisen taustalla ovat pääosin sijoitussalkun arvon lasku sekä koronasta aiheutuneiden sairauspoissaolojen kulut. HOK-Elannon maksuvalmius on hyvä ja omavaraisuusaste oli 76,9 prosenttia.

Uusia palveluita ja ravintolaklassikon paluu 

HOK-Elanto on investoinut pitkäjänteisesti läpi korona-ajan toimialueensa palveluiden kehittämiseen. Tammi-kesäkuussa investointeja tehtiin 32,9 miljoonalla eurolla. Alkuvuoden aikana HOK-Elanto avasi kauppakeskus Lippulaivaan Espooseen täysin uuden Prisman, Emotionin sekä Omistajapalvelun pankkipisteen, uuden S-marketin Klaukkalaan sekä uudet Alepat Espoon Jupperiin, Helsingin Katajanokalle ja Keravan Kannistoon. Lisäksi uudistettiin kuusi kaupan alan yksikköä. Ravintoloita avattiin kolme: Helsingin keskustassa Esplanadilla sijaitseva Kappeli avattiin peruskorjauksen jälkeen, Sokoksen tavaratalon kulmassa aloitti Hesburger ja Keravalle avattiin uusi Pizza & Buffa.

– Esplanadin yli 150-vuotiaan ravintolaklassikko Kappelin avautuminen uudistettuna vappuna on ollut yksi Helsingin ravintola-alan kevään suurimmista uutisista. Kulttuurihistoriallisesti arvokas ja vanhaa kunnioittaen remontoimamme Kappeli on saavuttanut ennätyksellisen suosion, Liimatainen kertoo.

Kauppa- ja ravintolapalveluiden lisäksi pääkaupunkiseudun sähköautoilijoille avattiin kesäkuussa Helsingin ydinkeskustaan S-market Bulevardin yhteyteen ensimmäinen sähköautojen suurteholatausasema. Vuoden 2022 loppuun mennessä ABC-latausasemia on HOK-Elannon toimipaikkojen yhteydessä jo noin 30 ja niissä noin 230 laturipaikkaa.

Ennätykselliset yli 2000 kesätyöntekijää

HOK-Elannossa työskenteli kesäkuun lopussa 6677 henkeä, mikä on 401 henkilöä enemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Vakituisen henkilöstönsä ohella HOK-Elanto työllisti kesän aikana ennätykselliset yli 2000 kesätyöntekijää niin lyhyemmissä Tutustu ja tienaa -harjoitteluissa kuin pidemmissäkin työsuhteissa.

– Haluan kiittää hok-elantolaisia, jotka ovat alkuvuonna antaneet tärkeän panoksensa toimipaikkojemme arjen pyörittämisessä. Olemme myös erittäin iloisia ja ylpeitä siitä, että voimme tarjota kesätyötä näin suurelle joukolle työntekijöitä. Kesätyöntekijät tuovat meille työpanoksensa lisäksi tärkeää tietoa ja ymmärrystä siitä, mitä he pitävät työelämässä tärkeänä ja heiltä saatu palaute auttaa meitä kehittymään vetovoimaisena ja vastuullisena työnantajana entistäkin paremmaksi. Hienoa, että kesätyöntekijöistä monet jäävät meille töihin myös nyt syksyllä, Liimatainen sanoo.

Koronasta palautuminen jatkuu

Käynnistyvän syksyn aikana HOK-Elanto avaa odotetun, Helsingin suurimman S-marketin kauppakeskus REDI:in. Lisäksi parhaillaan käynnissä on Hyvinkään Prisma uudistus, jossa laajan myymälämiljöön päivityksen ohella myymälän tuotevalikoima kasvaa.

HOK-Elanto ennustaa loppuvuodelle 2022 epävarmuuksista huolimatta positiivista myynninkehitystä.

–  Alkava syksy tulee osaltaan näyttämään, miten koronasta palautuminen jatkuu. Toipuminen on hyvässä vauhdissa, mutta maailmantilanne ja inflaation tuomat epävarmuudet vaikuttavat kuluttajakäyttäytymiseen. Nyt jos koskaan pidämme huolta edullisesta ostoskorista ja osuvasta valikoimasta – tästä todisteena muun muassa Prisman menestyminen hintavertailuissa, Veli-Matti Liimatainen sanoo.

HOK-Elannon keskeiset luvut 1–6/2022:

*Lähde, Päivittäitavarakauppa ry:n tilasto: Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi kesäkuussa 1,2 prosenttia edellisvuodesta | Päivittäistavarakauppa ry (pty.fi)

Myös sinä voit halutessasi auttaa ja lahjoittaa yhteiseen keräykseen. Tuellasi Punainen Risti toimittaa vettä, ruokaa, suojaa ja terveyspalveluita Ukrainan kriisialueelle.

SPR:n ja S-ryhmän keräys: https://www.punainenristi.fi/lahjoita/s-ryhma

Kerättävät varat ohjataan SPR:n katastrofirahaston kautta Ukrainaan. Avulla turvataan ihmisten perustarpeita. Avustusjärjestöt ovat toivoneet kriisin tässä vaiheessa erityisesti rahallista tukea, sillä avun koordinointi alueelle yhtenäisesti on helpompaa kuin tavaralahjoitusten varastointi ja toimittaminen.

HOK-Elannon ruoan verkkokaupan myynti harppasi vuonna 2021 53 prosentin eli yli 38 miljoonan euron loikan edellisvuoteen verrattuna. Ruoan verkkokaupan myynti oli yhteensä 110 miljoonaa euroa ja verkon osuus koko päivittäistavaramyynnistä nousi yli viiden prosentin. Myyntitulos siivitti HOK-Elannon ruoan verkkokaupan markkinajohtajaksi toimialueellaan.  

HOK-Elannon liiketoiminnoista erityisesti päivittäis- ja käyttötavarakauppaketjut Prisma, S-market ja Alepa sekä ABC-liikenneasemaketju menestyivät hyvin. HOK-Elannon ravintolatoiminta ja Helsingin ydinkeskustan toimipaikat olivat koronan vaikutuksesta kuitenkin yhä hiljaisia, vaikka kohennusta vuoden 2020 takaiseen tilanteeseen saatiinkin.  

– Kahden vuoden koronakriisi on vaikuttanut HOK-Elannon Helsingin ydinkeskustan alueella sijaitseviin liiketoimintoihin negatiivisesti ja kannamme huolta alueen pitkän aikavälin kehityksestä. Helsingin keskustan elinvoiman palauttaminen vaatii eri tahojen yhteistä kehitystyötä ja ponnisteluja. Me HOK-Elannossa katsomme tulevaan ja olemme valmiina tähän työhön koronan väistyttyä, HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen sanoo.  

HOK-Elannon liikevaihto kasvoi vuonna 2021 edellisvuodesta 3,9 prosenttia 2,25 miljardiin euroon ja tulos ennen veroja nousi edellisvuoden 8,2 miljoonasta eurosta 24,5 miljoonaan euroon. Tuloksen parantumiseen vaikuttivat osin sijoitustoiminnan tuotot. HOK-Elanto jatkoi toimialueellaan päivittäistavarakaupan markkinajohtajana ja yhtenä Suomen suurimmista ravintola-alan toimijoista yhteensä 223 kaupan alan ja 77 ravintola-alan toimipaikalla.  

– Osuuskauppana perustehtävämme on tuottaa etua ja palveluita asiakasomistajillemme. Onnistuimme tässä tehtävässä hyvin pitäen samalla huolta henkilökunnastamme. Koronahaasteiden keskelläkään emme joutuneet tekemään lomautuksia ja pystyimme viemään investointiohjelmamme läpi, Liimatainen sanoo.  

Ruoan verkkokaupan kasvu kiihtyi – volyymi lähes miljoona tilausta vuodessa  

Ruoan verkkokaupan kysyntä on ollut vahvassa kasvussa jo pian kahden vuoden ajan. Ruoan verkkokauppaa on kehitetty voimakkaasti muun muassa noutopisteverkostoa laajentamalla. Samalla asiakkaiden käyttöön on tuotu uusi ruoan verkkokauppa S-kaupat.fi, joka helpottaa entisestään ruoan ostamista verkosta. 

– HOK-Elannon ruoan verkkokaupan suosiota ja kokoluokkaa kuvaa sekin, että asiakkaat tekivät meiltä lähes miljoona ruoan verkkokaupan tilausta vuonna 2021. Tämä vastaa noin 20 000 tilausta viikossa, kertoo HOK-Elannon ruoan verkkokaupan kehitysjohtaja Jukka Ranua.  

Poikkeuksellisen suuret investoinnit jatkuivat vuonna 2021 

HOK-Elanto on investoinut viimeisen kahden vuoden aikana toimialueensa kehittämiseen ja verkoston laajentamiseen reilun neljännesmiljardin. Yhteensä vuoden 2021 aikana avattiin 18 täysin uutta toimipaikkaa (9 uutta Alepaa, 3 uutta S-marketia, 2 uutta ABC-asemaa ja 1 Emotion sekä kolme uutta ravintolaa) ja 25 toimipaikkaa uudistettiin. Uudistusten joukossa oli muun muassa Pohjois-Euroopan suurimman hypermarketin, Helsingin Kannelmäessä sijaitsevan Prisma Kaaren täydellinen remontti ja palveluiden kehittäminen. Lisäksi avattiin esimerkiksi 23 uutta ABC-latausasemaa sähköautoille. Vuonna 2021 investoinnit olivat ennätykselliset 136,4 miljoonaa euroa ja edellisvuonna 120 miljoonaa euroa. 

Toimialueen kehittäminen ja verkoston laajentaminen jatkuu myös vuonna 2022. HOK-Elanto avaa tänä vuonna muun muassa kuusi uutta Alepaa, kolme uutta S-marketia, yhden uuden Prisman sekä yhden Emotionin. Lisäksi täysin uusittu ravintola Kappeli Helsingin Esplanadilla avaa ovensa keväällä.  

Asiakasomistajille ennätykselliset 77,3 miljoonaa euroa Bonusta 

Vuoden 2021 aikana HOK-Elantoon liittyi yli 24 300 uutta asiakasomistajaa, ja joulukuun lopussa asiakasomistajien määrä nousi yli 652 000:n. Asiakasomistajille maksettiin Bonusta ennätykselliset 77,3 miljoonaa euroa ja maksutapaetua 2,5 miljoonaa euroa. Bonuskorttia käytti vuoden 2021 aikana 71,5 prosenttia HOK-Elannon toimialueen talouksista ja asiakasomistajien bonusostot olivat 2272,2 miljoonaa euroa.  

Kauppa työllisti, henkilöstön tyytyväisyys huipputasolla 

Monialayrityksenä HOK-Elanto on jo lähes kaksi vuotta jatkuneen koronakriisin aikana pystynyt tarjoamaan koronarajoituksista kärsivissä ravintoloissaan työskenteleville töitä kaupan alan yksiköissään. Nopeat muutokset ovat kuitenkin vaatineet henkilökunnalta myös paljon venymistä ja uuteen hyppäämistä.  

– Henkilökuntamme sitoutuneisuus ja joustavuus on mahdollistanut sen yksiköiden välisen yhteistyön, jota on tarvittu koronakriisin tuomista yllättävistä haasteista selviämiseen. Suuri kiitos hok-elantolaisille siitä, toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen sanoo.  

Kiitoksena henkilökunnan jaksamisesta ja joustamisesta henkilöstön palkitsemiseen käytettiin vuonna 2021 yhteensä noin 2 miljoonaa euroa.   

HOK-Elanto on toimialueensa merkittävä työllistäjä, ja vuonna 2021 yrityksen palveluksessa työskenteli lähes 6500 henkeä. HOK-Elanto mittaa vuosittaisella tutkimuksella henkilöstönsä viihtymistä, työilmapiiriä ja tyytyväisyyttä johtamiseen ja esimiestyöhön. Vuonna 2021 tutkimuksen vastausprosentti oli jälleen korkealla tasolla, 91,4 prosenttia. Työtyytyväisyys säilyi vuoden 2020 huipputuloksenkin jälkeen erinomaisella AA+ -tasolla.  

HOK-Elannon keskeiset luvut 1–12/2021

Tiedotteen taloudelliset tiedot ovat vielä tiedotteen julkaisuhetkellä 18.2.2022 tilintarkastamattomia ennakkotietoja.  

– Avaamme perjantaina aamukuudelta ja suljemme lauantaina samaan aikaan. Perjantain ajan, eli 06-24 myymme kaikki valikoimamme normaalihintaiset tuotteet 25 prosentin alennuksella. Lauantain puolella klo 00–06 alennus on 30 %, HOK-Elannon tavaratalokaupan ketjujohtaja Sanna Mäenpää toteaa.

Black Fridayta on arvosteltu siitä, että se kannustaa turhaan kuluttamiseen.  

– Me näemme asian ennemminkin niin, että reiluilla alennuksilla asiakas pystyy ostamaan kestävää laatua edullisesti. Ja ilman muuta toivomme, että meillä tehdyt ostokset päätyvät käyttöön, eivätkä kaappien tai laatikoiden täytteeksi, Mäenpää painottaa.

– Uskon, että eniten menee tuotteita joululahjoiksi: upeita kosmetiikan pakkauksia, tuoksuja, miesten ja naisten alus- ja yöasuja sekä asusteita, kuten pipoja, hanskoja, huiveja ja koruja. Kotiin ostetaan joulukoristeita ja astioita. Juhlavaatteita tarvitaan taas, samoin talvi- ja ulkoiluvaatteita, joita hankitaan itselle. Kosmetiikkavarastojakin pääsee vuorokauden ajan tankkaamaan todella edullisesti. 

Sokos Helsingin Mannerheimintien ja Asema-aukion ovet ovat siis avoinna perjantain aamukuudesta lauantain aamukuuteen. Myös Hotelli Vaakunan aulan kautta shoppailemaan pääsee läpi yön. Postikadun puolelta pääsee ostoksille klo 23:een asti. 

– Viime vuonna Black Fridayn hiljaisimmat ostostunnit olivat klo 02–05. Saa nähdä saammeko tänä vuonna asiakkaiksi unettomia hotellivieraita pyjamissaan. Mahdollistahan se ainakin on, Mäenpää heittää. 

Mäenpää toivottaa asiakkaat lämpimästi tervetulleeksi hiljaisten yön tuntien ostoksille.
– Henkilökuntamme palvelee virkeänä ja asiantuntevana vuorokauden ympäri, Mäenpää lupaa. 

Black Fridayta vietetään Sokoksella, Emotionissa sekä verkkokaupassa sokos.fi. Lauantain ja sunnuntain ajan saa yhdestä normaalihintaisesta ostokerrasta 25 prosentin alennuksen myymälöistä S-mobiilikupongilla tai verkkokaupasta etukoodilla BLACKFRIDAY 27.–28.11. 

– Aloimme viime syksynä pohtia, miten voisimme tutustuttaa nuoria työelämään koronaolosuhteissa, joissa fyysinen osallistuminen on mahdotonta. Melko pian havaitsimme, että HOK-Elannon resurssit eivät yksinään riitä etäTETin toteuttamiseen, jolloin otin yhteyttä TATiin, joka jalosti idean uudelle tasolle usean toimialan yhteiseksi kokonaisuudeksi, HOK-Elannon henkilöstön kehittämispäällikkö Kaarlo Virtanen kertoo.

– On hienoa, että kaupan alalta nousee etäTETin kaltaisia ideoita ja innostusta nuorille suunnatun työelämätiedon tuottamiseen. Olemme hyvin iloisia, että HOK-Elanto alan isona työllistäjänä ja vastuullisena toimijana on mukana Maailman suurimmassa etäTETissä yhtenä kaupan alan yrityskumppaninamme, Kaupan liiton toimitusjohtaja ja Vastuullinen kesäduuni -kampanjan vuoden 2021 suojelija Mari Kiviniemi toteaa. 

EtäTET syntyi ratkaisuna koronaepidemian luomaan haasteeseen, mutta toimintamalli on erittäin käyttökelpoinen myös normaalioloissa. 
– Ei etämalli tietenkään korvaa fyysistä harjoittelua, mutta näen sen mahdollisuudet harjoittelun täydentäjänä ja toisaalta eri alojen esittelijänä, joten jonkinlainen hybridimalli olisi jatkossa varmasti toimiva ratkaisu, Virtanen pohtii. 

HOK-Elannon yli 6000 työntekijästä viidesosa on alle 25-vuotiaita ja vuosittain osuuskaupan yksiköihin palkataan noin 1500 kesätyöntekijää. Tet-harjoittelijoita HOK-Elannossa oli satoja vuonna 2019. Työelämään tutustuvat nuoret ovat HOK-Elannolle aidosti tärkeitä tulevaisuuden tekijöitä.
– Satsaamme vahvasti perehdytykseen. Uskon, että sitä kautta niin harjoittelijat, kesätyöntekijät kuin aloittelevat kaupan ammattilaiset saavat parhaan startin työelämään. Meillä on monenlaisia tehtäviä ja monipuolisia urapolkuja terävimmälle huipulle asti, Virtanen toteaa.

Mukana etäTETissä ovat Finanssiala, Kemianteollisuus, Teknologiateollisuus, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto. Kaupan liitto kutsui etäTET-päivän yrityskumppaneiksi jäsenyrityksiään eri kaupan toimialoita; päivittäistavara- ja erikoiskaupasta sekä teknisen tukkukaupan puolelta. Yrityskumppaneina kaupan päivässä ovat HOK-Elanto, Onninen Oy, Suomalainen Kirjakauppa Oy sekä Varusteleka Oy. Kaupan alan koulutusta ja alalle johtavia opintopolkuja avaa vantaalainen kauppaoppilaitos Mercuria. 
Kaupan alan etäTET-päivä on perjantaina 26.11. HOK-Elannon osuus alkaa klo 10.45. 

Keski-Uudenmaan rakentajia ja remontoijia palveleva Kodin Terra Tuusula täydentää Starkin jo ennestään kattavaa verkostoa ja tuo kaupan toteuduttua ammattilaisten tuotevalikoiman ja Starkin palvelut alueen rakentajien ulottuville. Stark Suomi Oy:n toimitusjohtaja Harri Päiväniemi toteaa yrityskaupan vahvistavan Starkin asemaa rakentamisen markkinassa;

”Haluamme vahvistaa palveluamme Uudenmaan ammattirakentajille ja ammattimaisesti rakentaville kuluttajille. Tuusulan Terran sijainti ja jo ennestään vahva fokus ammattilaisten palveluun vakuuttivat meidät. Liiketoimintakauppa täydentää erittäin hyvin 26 yksikön ketjuamme ja lujittaa asemaamme rakentamisen markkinassa”, Harri Päiväniemi sanoo.

Kodin Terra Tuusulan henkilöstö siirtyy kaupan toteutuessa Starkin palvelukseen. “Tuusulan liikkeen työntekijät ovat rautaisia ammattilaisia ja otamme heidät lämpimästi vastaan vahvaan työyhteisöömme”, Päiväniemi jatkaa.

Asiakasomistajien palvelutarjonta paranee

Kodin Terra Tuusulan sopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä HOK-Elanto ja Stark ovat solmineet paikallisen bonuspartner-sopimuksen, joka antaa S-ryhmän asiakasomistajille mahdollisuuden kerryttää Bonusta Starkin pääkaupunkiseudun liikkeistä tehdyistä ostoista. Kaupan toteutumisen jälkeen Bonusta saa Herttoniemen, Suutarilan, Petikon, Martinlaakson, Kivenlahden, Olarin ja Tuusulan Starkeista. Bonuksen kerryttämisen alkamisajankohta täsmentyy myöhemmin.

“HOK-Elanto on tutkinut pitkään eri vaihtoehtoja pääkaupunkiseudun rautakauppapalveluiden kehittämiseksi. Kodin Terra Tuusulan myynnillä ja paikallisella bonuspartner-sopimuksella pystymme tarjoamaan asiakasomistajille entistä laajemman rakentamisen tarjooman koko toimialueellamme. HOK-Elanto keskittyy strategiansa mukaisesti jatkossa ensisijaisesti ruoan ja juoman palveluiden kehittämiseen sekä kivijalassa että verkossa pääkaupunkiseudulla. Kodin Terra Tuusulassa on tehty hyvää työtä, ja haluan kiittää kaikkia terralaisia heidän panoksestaan”, HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen sanoo.

HOK-Elannon ja Starkin välinen, Kodin Terra Tuusulaa koskeva kauppa ei vaikuta muihin Kodin Terra -ketjun myymälöihin. Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa tai sen ehtoja ei julkisteta. Tuusulan Kodin Terran liiketoiminta jatkuu HOK-Elannon alla normaalisti kaupan toteuttamiseen saakka.

STARK – reilusti rakentajan asialla
Me Starkissa uskomme, että jokainen työmaa tekee meidät vahvemmaksi. Meitä yhdistää tavallista tukevampi intohimo rakentamiseen, innostus sekä vastuuntuntoinen suhtautuminen asiakkaidemme liiketoimintaan ja tarpeisiin. Olemme palvelleet suomalaisia rakentajia jo yli 150 vuotta. Starklaisia on noin 1000 ympäri Suomen ja valtakunnallinen 26 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppa palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark Suomi on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia. www.stark-suomi.fi

HOK-Elanto:
HOK-Elanto, Stadin oma lafka, on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 630 000 asiakasomistajataloutta. Vuosittainen liikevaihtomme on yli 2 miljardia euroa, ja yritys työllistää noin 6 000 henkilöä. Toimintaa ohjaavia perusarvoja ovat asiakasomistajan etu, osaava henkilökunta, kyky muuttua, vastuullisuus ja tuloksellisuus.

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikennemyymälöitä ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 300.

Korona-aikana erityisesti nuoret ovat olleet tiukoilla: lähes kaksi kolmesta 18–24-vuotiaasta vastasi kokeneensa uupumusta, masennusta ja jopa ahdistusta MIELI ry:n kyselyssä alkuvuodesta. Esimerkiksi kriisiapuna toimivaan Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan.

“Nuoret tarvitsevat tukea nyt enemmän kuin koskaan. Sen lisäksi että yhteydenottojen määrä on kasvanut, koronapandemia on lisännyt nuorten huolia ja tuen tarvetta. Nuorten auttamiseksi tarvitaan nyt laajasti sekä matalan kynnyksen apua että jokaisen nuoren mielenterveyttä tukevia toimenpiteitä. Olemme vaikuttuneita ja kiitollisia siitä, että Pidä Huolta -kampanjan artistit ovat nyt uudella tavalla yhdistämässä sekä yritysten että yksityisten voimat nuorten hyväksi”, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Pidä huolta -kampanjan keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio. Mukana on yli 70 suomalaista artistia. Kampanjan lahjoitukset ohjataan lyhentämättöminä nuorten mielenterveystyöhön. Kampanjan mahdollistajina toimivat S-ryhmä ja LähiTapiola lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi kokonaisuudessaan 500 000 euroa ja mahdollistavat tuhansien nuorten kohtaamisen matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen piirissä. HOK-Elanto liittyy 100 000 euron tuellaan osaksi tätä yhteistä kokonaislahjoitusta.

”Korona-aika on koetellut nuorten mieltä ja nuoret tarvitsevat nyt apua ja myönteisiä signaaleja. Suurena työnantajana ja nuorten työllistäjänä meillä on vastuumme nuorten pärjäämisestä. Haluamme kuulla nuoria ja välittää heistä. Tämä kampanja on konkreettinen teko sen puolesta. Kun meille tarjoutui mahdollisuus lähteä mukaan, tartuimme siihen välittömästi. Meillä HOK-Elannossa, osuuskauppojen jäsenillämme ja kumppaneillamme on voimaa vaikuttaa pääkaupunkiseudun nuorten hyvinvointiin”, sanoo HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen.

Pääkaupunkiseudulla apua tarvitaan nyt – ei jätetä nuoria yksin

Kuka tahansa voi osallistua hyväntekeväisyyshaasteeseen lahjoittamalla pidahuolta.fi -sivuston kautta. Lahjoitustuotot ohjataan lyhentämättöminä hyväntekeväisyyteen. Suurin osa lahjoituksista kanavoidaan MIELI ry:n kautta keskustelupalvelu Sekasin-chattiin, jonka kautta tällä hetkellä pystytään auttamaan vaikeissa elämäntilanteissa olevia nuoria. Lahjoitusrahoilla tuetaan myös nuorten mielenterveystaitojen vahvistamistyötä kouluissa. Myös kuuntelemalla Pidä huolta -kappaletta suoratoistopalveluissa voi auttaa, sillä kappaleen ja musiikkivideon suoratoistokorvaukset ohjataan lahjoituspottiin.

Hyväntekeväisyyshaaste näkyy ja kuuluu HOK-Elannon toimipaikoissa ja kanavissa syksyn 2021 ajan. HOK-Elanto kannustaa asiakasomistajiaan ja kumppaneitaan Uudellamaalla mukaan kampanjaan.

HOK-Elannossa vahvistetaan valmiuksia vastata mielen hyvinvoinnin haasteisiin – ”Korona-aika kasvatti kaipuuta keskusteluun”

HOK-Elannon yli 6000 työntekijästä viidennes on alle 25-vuotiaita. Vuosittain osuuskauppa palkkaa noin 1500 kesätyöntekijää, joista puolet on työelämään tutustuvia koululaisia.

”Nuorten hyvinvointi on aina ajankohtaista, tässä hetkessä se on erityisen ajankohtaista. Olemme monelle nuorelle silta työelämään ja tarjoamme ensimmäisiä työelämäkokemuksia tuhansille nuorille. Tunnistamme, että nuorten työntekijöidemme keskuudessa ahdistuneisuus ja elämänhallintaan liittyvät haasteet ovat korostuneet korona-aikana. Oman esihenkilön tuki on nuorille todella tärkeää. Nuoret kaipaavat vuorovaikutusta ja keskustelua aiempia sukupolvia enemmän ja korona-aika kasvatti kaipuuta keskusteluun. Panostamme itsekin esihenkilöiden valmiuksiin entistä enemmän”, kertoo HOK-Elannon henkilöstöjohtaja Maria Hekkala.

Tänä syksynä HOK-Elanto on palkkaa oman työ- ja organisaatiopsykologin, joka tukee yli 400 esihenkilön ja sitä kautta työyhteisöjen hyvinvointia sekä kehittää mielen hyvinvoinnin johtamisosaamista. HOK-Elannossa on kehitetty ja kehitetään edelleen mielen hyvinvointia tukevaa varhaisen tuen antamista ja matalan kynnyksen avun saamista.

 

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste

Kuinka voit lahjoittaa?

Nuorten hätä näkyy matalan kynnyksen kriisipalveluissa: