– Avaamme perjantaina aamukuudelta ja suljemme lauantaina samaan aikaan. Perjantain ajan, eli 06-24 myymme kaikki valikoimamme normaalihintaiset tuotteet 25 prosentin alennuksella. Lauantain puolella klo 00–06 alennus on 30 %, HOK-Elannon tavaratalokaupan ketjujohtaja Sanna Mäenpää toteaa.

Black Fridayta on arvosteltu siitä, että se kannustaa turhaan kuluttamiseen.  

– Me näemme asian ennemminkin niin, että reiluilla alennuksilla asiakas pystyy ostamaan kestävää laatua edullisesti. Ja ilman muuta toivomme, että meillä tehdyt ostokset päätyvät käyttöön, eivätkä kaappien tai laatikoiden täytteeksi, Mäenpää painottaa.

– Uskon, että eniten menee tuotteita joululahjoiksi: upeita kosmetiikan pakkauksia, tuoksuja, miesten ja naisten alus- ja yöasuja sekä asusteita, kuten pipoja, hanskoja, huiveja ja koruja. Kotiin ostetaan joulukoristeita ja astioita. Juhlavaatteita tarvitaan taas, samoin talvi- ja ulkoiluvaatteita, joita hankitaan itselle. Kosmetiikkavarastojakin pääsee vuorokauden ajan tankkaamaan todella edullisesti. 

Sokos Helsingin Mannerheimintien ja Asema-aukion ovet ovat siis avoinna perjantain aamukuudesta lauantain aamukuuteen. Myös Hotelli Vaakunan aulan kautta shoppailemaan pääsee läpi yön. Postikadun puolelta pääsee ostoksille klo 23:een asti. 

– Viime vuonna Black Fridayn hiljaisimmat ostostunnit olivat klo 02–05. Saa nähdä saammeko tänä vuonna asiakkaiksi unettomia hotellivieraita pyjamissaan. Mahdollistahan se ainakin on, Mäenpää heittää. 

Mäenpää toivottaa asiakkaat lämpimästi tervetulleeksi hiljaisten yön tuntien ostoksille.
– Henkilökuntamme palvelee virkeänä ja asiantuntevana vuorokauden ympäri, Mäenpää lupaa. 

Black Fridayta vietetään Sokoksella, Emotionissa sekä verkkokaupassa sokos.fi. Lauantain ja sunnuntain ajan saa yhdestä normaalihintaisesta ostokerrasta 25 prosentin alennuksen myymälöistä S-mobiilikupongilla tai verkkokaupasta etukoodilla BLACKFRIDAY 27.–28.11. 

– Aloimme viime syksynä pohtia, miten voisimme tutustuttaa nuoria työelämään koronaolosuhteissa, joissa fyysinen osallistuminen on mahdotonta. Melko pian havaitsimme, että HOK-Elannon resurssit eivät yksinään riitä etäTETin toteuttamiseen, jolloin otin yhteyttä TATiin, joka jalosti idean uudelle tasolle usean toimialan yhteiseksi kokonaisuudeksi, HOK-Elannon henkilöstön kehittämispäällikkö Kaarlo Virtanen kertoo.

– On hienoa, että kaupan alalta nousee etäTETin kaltaisia ideoita ja innostusta nuorille suunnatun työelämätiedon tuottamiseen. Olemme hyvin iloisia, että HOK-Elanto alan isona työllistäjänä ja vastuullisena toimijana on mukana Maailman suurimmassa etäTETissä yhtenä kaupan alan yrityskumppaninamme, Kaupan liiton toimitusjohtaja ja Vastuullinen kesäduuni -kampanjan vuoden 2021 suojelija Mari Kiviniemi toteaa. 

EtäTET syntyi ratkaisuna koronaepidemian luomaan haasteeseen, mutta toimintamalli on erittäin käyttökelpoinen myös normaalioloissa. 
– Ei etämalli tietenkään korvaa fyysistä harjoittelua, mutta näen sen mahdollisuudet harjoittelun täydentäjänä ja toisaalta eri alojen esittelijänä, joten jonkinlainen hybridimalli olisi jatkossa varmasti toimiva ratkaisu, Virtanen pohtii. 

HOK-Elannon yli 6000 työntekijästä viidesosa on alle 25-vuotiaita ja vuosittain osuuskaupan yksiköihin palkataan noin 1500 kesätyöntekijää. Tet-harjoittelijoita HOK-Elannossa oli satoja vuonna 2019. Työelämään tutustuvat nuoret ovat HOK-Elannolle aidosti tärkeitä tulevaisuuden tekijöitä.
– Satsaamme vahvasti perehdytykseen. Uskon, että sitä kautta niin harjoittelijat, kesätyöntekijät kuin aloittelevat kaupan ammattilaiset saavat parhaan startin työelämään. Meillä on monenlaisia tehtäviä ja monipuolisia urapolkuja terävimmälle huipulle asti, Virtanen toteaa.

Mukana etäTETissä ovat Finanssiala, Kemianteollisuus, Teknologiateollisuus, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto. Kaupan liitto kutsui etäTET-päivän yrityskumppaneiksi jäsenyrityksiään eri kaupan toimialoita; päivittäistavara- ja erikoiskaupasta sekä teknisen tukkukaupan puolelta. Yrityskumppaneina kaupan päivässä ovat HOK-Elanto, Onninen Oy, Suomalainen Kirjakauppa Oy sekä Varusteleka Oy. Kaupan alan koulutusta ja alalle johtavia opintopolkuja avaa vantaalainen kauppaoppilaitos Mercuria. 
Kaupan alan etäTET-päivä on perjantaina 26.11. HOK-Elannon osuus alkaa klo 10.45. 

Keski-Uudenmaan rakentajia ja remontoijia palveleva Kodin Terra Tuusula täydentää Starkin jo ennestään kattavaa verkostoa ja tuo kaupan toteuduttua ammattilaisten tuotevalikoiman ja Starkin palvelut alueen rakentajien ulottuville. Stark Suomi Oy:n toimitusjohtaja Harri Päiväniemi toteaa yrityskaupan vahvistavan Starkin asemaa rakentamisen markkinassa;

”Haluamme vahvistaa palveluamme Uudenmaan ammattirakentajille ja ammattimaisesti rakentaville kuluttajille. Tuusulan Terran sijainti ja jo ennestään vahva fokus ammattilaisten palveluun vakuuttivat meidät. Liiketoimintakauppa täydentää erittäin hyvin 26 yksikön ketjuamme ja lujittaa asemaamme rakentamisen markkinassa”, Harri Päiväniemi sanoo.

Kodin Terra Tuusulan henkilöstö siirtyy kaupan toteutuessa Starkin palvelukseen. “Tuusulan liikkeen työntekijät ovat rautaisia ammattilaisia ja otamme heidät lämpimästi vastaan vahvaan työyhteisöömme”, Päiväniemi jatkaa.

Asiakasomistajien palvelutarjonta paranee

Kodin Terra Tuusulan sopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä HOK-Elanto ja Stark ovat solmineet paikallisen bonuspartner-sopimuksen, joka antaa S-ryhmän asiakasomistajille mahdollisuuden kerryttää Bonusta Starkin pääkaupunkiseudun liikkeistä tehdyistä ostoista. Kaupan toteutumisen jälkeen Bonusta saa Herttoniemen, Suutarilan, Petikon, Martinlaakson, Kivenlahden, Olarin ja Tuusulan Starkeista. Bonuksen kerryttämisen alkamisajankohta täsmentyy myöhemmin.

“HOK-Elanto on tutkinut pitkään eri vaihtoehtoja pääkaupunkiseudun rautakauppapalveluiden kehittämiseksi. Kodin Terra Tuusulan myynnillä ja paikallisella bonuspartner-sopimuksella pystymme tarjoamaan asiakasomistajille entistä laajemman rakentamisen tarjooman koko toimialueellamme. HOK-Elanto keskittyy strategiansa mukaisesti jatkossa ensisijaisesti ruoan ja juoman palveluiden kehittämiseen sekä kivijalassa että verkossa pääkaupunkiseudulla. Kodin Terra Tuusulassa on tehty hyvää työtä, ja haluan kiittää kaikkia terralaisia heidän panoksestaan”, HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen sanoo.

HOK-Elannon ja Starkin välinen, Kodin Terra Tuusulaa koskeva kauppa ei vaikuta muihin Kodin Terra -ketjun myymälöihin. Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa tai sen ehtoja ei julkisteta. Tuusulan Kodin Terran liiketoiminta jatkuu HOK-Elannon alla normaalisti kaupan toteuttamiseen saakka.

STARK – reilusti rakentajan asialla
Me Starkissa uskomme, että jokainen työmaa tekee meidät vahvemmaksi. Meitä yhdistää tavallista tukevampi intohimo rakentamiseen, innostus sekä vastuuntuntoinen suhtautuminen asiakkaidemme liiketoimintaan ja tarpeisiin. Olemme palvelleet suomalaisia rakentajia jo yli 150 vuotta. Starklaisia on noin 1000 ympäri Suomen ja valtakunnallinen 26 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppa palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark Suomi on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia. www.stark-suomi.fi

HOK-Elanto:
HOK-Elanto, Stadin oma lafka, on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 630 000 asiakasomistajataloutta. Vuosittainen liikevaihtomme on yli 2 miljardia euroa, ja yritys työllistää noin 6 000 henkilöä. Toimintaa ohjaavia perusarvoja ovat asiakasomistajan etu, osaava henkilökunta, kyky muuttua, vastuullisuus ja tuloksellisuus.

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikennemyymälöitä ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 300.

Korona-aikana erityisesti nuoret ovat olleet tiukoilla: lähes kaksi kolmesta 18–24-vuotiaasta vastasi kokeneensa uupumusta, masennusta ja jopa ahdistusta MIELI ry:n kyselyssä alkuvuodesta. Esimerkiksi kriisiapuna toimivaan Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan.

“Nuoret tarvitsevat tukea nyt enemmän kuin koskaan. Sen lisäksi että yhteydenottojen määrä on kasvanut, koronapandemia on lisännyt nuorten huolia ja tuen tarvetta. Nuorten auttamiseksi tarvitaan nyt laajasti sekä matalan kynnyksen apua että jokaisen nuoren mielenterveyttä tukevia toimenpiteitä. Olemme vaikuttuneita ja kiitollisia siitä, että Pidä Huolta -kampanjan artistit ovat nyt uudella tavalla yhdistämässä sekä yritysten että yksityisten voimat nuorten hyväksi”, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Pidä huolta -kampanjan keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio. Mukana on yli 70 suomalaista artistia. Kampanjan lahjoitukset ohjataan lyhentämättöminä nuorten mielenterveystyöhön. Kampanjan mahdollistajina toimivat S-ryhmä ja LähiTapiola lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi kokonaisuudessaan 500 000 euroa ja mahdollistavat tuhansien nuorten kohtaamisen matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen piirissä. HOK-Elanto liittyy 100 000 euron tuellaan osaksi tätä yhteistä kokonaislahjoitusta.

”Korona-aika on koetellut nuorten mieltä ja nuoret tarvitsevat nyt apua ja myönteisiä signaaleja. Suurena työnantajana ja nuorten työllistäjänä meillä on vastuumme nuorten pärjäämisestä. Haluamme kuulla nuoria ja välittää heistä. Tämä kampanja on konkreettinen teko sen puolesta. Kun meille tarjoutui mahdollisuus lähteä mukaan, tartuimme siihen välittömästi. Meillä HOK-Elannossa, osuuskauppojen jäsenillämme ja kumppaneillamme on voimaa vaikuttaa pääkaupunkiseudun nuorten hyvinvointiin”, sanoo HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen.

Pääkaupunkiseudulla apua tarvitaan nyt – ei jätetä nuoria yksin

Kuka tahansa voi osallistua hyväntekeväisyyshaasteeseen lahjoittamalla pidahuolta.fi -sivuston kautta. Lahjoitustuotot ohjataan lyhentämättöminä hyväntekeväisyyteen. Suurin osa lahjoituksista kanavoidaan MIELI ry:n kautta keskustelupalvelu Sekasin-chattiin, jonka kautta tällä hetkellä pystytään auttamaan vaikeissa elämäntilanteissa olevia nuoria. Lahjoitusrahoilla tuetaan myös nuorten mielenterveystaitojen vahvistamistyötä kouluissa. Myös kuuntelemalla Pidä huolta -kappaletta suoratoistopalveluissa voi auttaa, sillä kappaleen ja musiikkivideon suoratoistokorvaukset ohjataan lahjoituspottiin.

Hyväntekeväisyyshaaste näkyy ja kuuluu HOK-Elannon toimipaikoissa ja kanavissa syksyn 2021 ajan. HOK-Elanto kannustaa asiakasomistajiaan ja kumppaneitaan Uudellamaalla mukaan kampanjaan.

HOK-Elannossa vahvistetaan valmiuksia vastata mielen hyvinvoinnin haasteisiin – ”Korona-aika kasvatti kaipuuta keskusteluun”

HOK-Elannon yli 6000 työntekijästä viidennes on alle 25-vuotiaita. Vuosittain osuuskauppa palkkaa noin 1500 kesätyöntekijää, joista puolet on työelämään tutustuvia koululaisia.

”Nuorten hyvinvointi on aina ajankohtaista, tässä hetkessä se on erityisen ajankohtaista. Olemme monelle nuorelle silta työelämään ja tarjoamme ensimmäisiä työelämäkokemuksia tuhansille nuorille. Tunnistamme, että nuorten työntekijöidemme keskuudessa ahdistuneisuus ja elämänhallintaan liittyvät haasteet ovat korostuneet korona-aikana. Oman esihenkilön tuki on nuorille todella tärkeää. Nuoret kaipaavat vuorovaikutusta ja keskustelua aiempia sukupolvia enemmän ja korona-aika kasvatti kaipuuta keskusteluun. Panostamme itsekin esihenkilöiden valmiuksiin entistä enemmän”, kertoo HOK-Elannon henkilöstöjohtaja Maria Hekkala.

Tänä syksynä HOK-Elanto on palkkaa oman työ- ja organisaatiopsykologin, joka tukee yli 400 esihenkilön ja sitä kautta työyhteisöjen hyvinvointia sekä kehittää mielen hyvinvoinnin johtamisosaamista. HOK-Elannossa on kehitetty ja kehitetään edelleen mielen hyvinvointia tukevaa varhaisen tuen antamista ja matalan kynnyksen avun saamista.

 

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste

Kuinka voit lahjoittaa?

Nuorten hätä näkyy matalan kynnyksen kriisipalveluissa:

Talous ja nuoret TAT järjestää marraskuussa yhdessä viiden toimialan kanssa Maailman suurimman etäTET-viikon. Mukana ovat Finanssiala, Kemianteollisuus, Teknologiateollisuus, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto. Kokonaan etäyhteyksien avulla toteutettava TET-jakso antaa tulevaisuuden tekijöille, nuorille, työelämäkokemuksia ja auttaa tunnistamaan omia vahvuuksia. 

Kaupan liitto kutsui etäTET-päivän yrityskumppaneiksi jäsenyrityksiään eri kaupan toimialoita; päivittäistavara- ja erikoiskaupasta sekä teknisen tukkukaupan puolelta. Yrityskumppaneina kaupan päivässä ovat HOK-ElantoOnninen OySuomalainen Kirjakauppa Oy sekä Varusteleka Oy. Kaupan alan koulutuksesta ja alalle johtavista opintopoluista nuorille tulee kertomaan vantaalainen kauppaoppilaitos Mercuria. 

– Meille työelämään tutustuvat nuoret ovat aidosti tärkeitä tulevaisuuden tekijöitä. Yhteensä yli 200 Alepaa, S-marketia, Prismaa, Food Market Herkkua sekä ruoan verkkokauppa tarjoavat monenlaisia vaihtelevia tehtäviä ja mielenkiintoisia urapolkuja. HOK-Elannon yli 6 000 työntekijästä viidesosa on alle 25-vuotiaita. Vuosittain palkkaamme myös noin 1 500 kesätyöntekijää. Satsaamme vahvasti perehdytykseen, ja myös tettiläiset saavat meillä kattavan kuvan kaupan alan arjesta ja askareista, nyt poikkeusoloissa tällä kertaa etänä”, HOK-Elannon henkilöstön kehittämispäällikkö Kaarlo Virtanen toteaa. 

– Kauppa on Suomen suurin nuorten työllistäjä ja usein nuoren ensimmäinen työpaikka. Kesätyöt sekä erilaiset työharjoittelut ja työelämän tutustumiset ovat nuorille ratkaisevan tärkeitä ajanjaksoja oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistamiseen sekä vastuullisen ja miellyttävän työkokemuksen saamiseen, muistuttaa Kaupan liiton toimitusjohtaja ja Vastuullinen kesäduuni -kampanjan vuoden 2021 suojelija Mari Kiviniemi 

Ajatus etänä tehtävästä TETistä syntyi vuosi sitten syksyllä HOK-Elannon HR-osastolla.
– Aloimme pohtia, miten voisimme tutustuttaa nuoria työelämään olosuhteissa, joissa fyysinen osallistuminen on mahdotonta. Melko pian havaitsimme, että HOK-Elannon resurssit eivät yksinään riitä etäTETin toteuttamiseen, jolloin otin yhteyttä TATiin, joka jalosti idean uudelle tasolle usean toimialan yhteiseksi kokonaisuudeksi, Virtanen taustoittaa. 

– On hienoa, että kaupan alalta nousee etäTETin kaltaisia ideoita ja innostusta nuorille suunnatun työelämätiedon tuottamiseen. Olemme hyvin iloisia, että HOK-Elanto alan isona työllistäjänä ja vastuullisena toimijana on mukana Maailman suurimmassa etäTETissä yhtenä kaupan alan yrityskumppaninamme, Kiviniemi sanoo. 

Yrityskumppaneiden rooli etäTETissä on merkittävä, sillä yritysten ja niitä edustavien ammattilaisten avulla kaupan ala näyttäytyy nuorille aidoin työelämäesimerkein ja -tarinoin. Yritysten kanssa valmisteltujen esitysten, videoiden ja haastattelujen havainnollistamina tuodaan kaupan alaa nuorille tutummaksi aitojen tilanteiden kautta. Työpajoissa yritysten on myös mahdollista antaa nuorille oikeita kaupan alan työtehtäviä etäyhteyksin toteutettavina. 

TET-viikolle on ilmoittautunut jo yli kolme tuhatta yläkoulun ja toisen asteen opiskelijaa eri puolilta Suomea. Maailman suurin etäTET on viikon mittainen työelämään tutustumisjakso, joka järjestetään 22. –26.11.2021. Kaupan päivä on perjantaina 26. marraskuuta.

Haaste opettaa hyödyntämään sattumanvaraisia raaka-aineita ja ottamaan vapauksia reseptiikasta.  

– Hävikki-battle on ruoanlaiton luovuusharjoitus, joka rohkaisee oppilaita hyödyntämään sattumanvaraisia raaka-aineita ja käyttämään mielikuvitusta ruoan kanssa. HOK-Elanto haluaa kannustaa nuoria kestävän elämäntavan rakentamiseen sekä tunnistamaan vielä syömäkelpoiset elintarvikkeet ja ehkäisemään näin myös kotitalouksien ruokahävikkiä. Teemme vastaavaa yhteistyötä myös alueemme parinkymmenen nuorisotalon kanssa, eli nutakeittiöt voivat hakea yhteistyömyymälästään hävikkiin menossa olevia tuotteita, joista nuoret kokkaavat yhdessä, HOK-Elannon vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki kertoo.

Hävikki-battle on käynnissä 13.9.–30.9. Instagramiin tunnisteella #hävikkibattle2021 lähetetyt kuvat joko yksittäisestä annoksesta tai koko ateriasta, ovat mukana kisassa.

HOK-Elanto vähentää ruokahävikkiä lukuisin eri tavoin. Tietojärjestelmillä ennustetaan menekkiä, hoidetaan tilauksia ja omavalvontaa sekä kerätään asiakkaiden tuotetoiveita. Erilaiset alennuskäytännöt ja S-marketien kahden euron Hävikistä hyvikkiä -hedelmä- ja leipälaatikot ovat osoittautuneet asiakkaiden suosimiksi. Nutakeittiöiden lisäksi noin 80 ruoka-apujärjestöä saa HOK-Elannolta lahjoituksia. S-market Sokos Helsingin ruokahävikkiä hyödynnetään marketin yläkerrassa sijaitsevan Happy Farmer –ravintolan keittiössä. Kasviksia ja leipää hyödynnetään muun muassa uusien elintarvikkeiden raaka-aineena yhteistyössä CiiYou:n kanssa, jonka jalostamia tuotteita hyödyntävät niin kaupat kuin ravintolatkin. 
Loppuosa hävikistä ohjataan bioetanolin ja sen sivutuotteena syntyvän eläinten rehun, biokaasun ja kompostimullan valmistukseen.

Sekä Prismalla että Citymarketilla oli tarve verkkokaupan asiakaspalvelun parantamiseen kauppakeskus Jumbossa. Elokuun viimeisestä viikosta lähtien asiakkaat saavat verkosta tehdyt ruokaostokset entistä kätevämmin mukaansa, kun toimijat avaavat kauppakeskuksen P3-pysäköintitasolle yhteisen noutopisteen.

– Kumpikin oli tahoillaan meihin yhteydessä halustaan löytää paikka toimivalle verkkokaupan noutopisteelle, ja päädyimme ehdottamaan yhteistä tilaa. Tulevaisuudessa on mahdollista, että jotkut muutkin kauppakeskustoimijat haluavat alkaa hyödyntää pistettä, Jumbon kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaro toteaa.

– Tilaukset tehdään tietenkin kummankin omassa verkkokaupassa. Tilauksen saa noutopisteestä mukaansa muutamassa minuutissa. Asiakas ilmoittaa yhdellä linkin klikkauksella olevansa paikalla, ja henkilökunta tuo tilauksen asiakkaan autolle. Ostokset voi tietysti ottaa mukaan vaikkapa muun asioinnin, ravintolakäynnin tai elokuvan jälkeen, HOK-Elannon verkkokaupasta ja digitaalisista palveluista vastaava kehitysjohtaja Jukka Ranua sanoo.

– Noutopiste sijaitsee P3-parkkitasolla pullonpalautuksen vieressä, eli sijainti on erittäin hyvä ja helposti saavutettavissa. Kauppakeskus Jumbon sijainti lentokentän tuntumassa ilahduttanee jatkossa työmatkaliikenteen lisäksi myös kotiin palaavia matkustajia, jotka ovat lähtiessään tyhjentäneet jääkaappinsa, pohtii K-Citymarket Jumbon kauppias Sami Hertell.

Noutopisteen henkilökunta palvelee asiakkaita vilkkaimpaan asiointiaikaan arkisin klo 10-20 ja lauantaisin 10-17. Myöhemmin syksyllä noutopisteeseen avataan itsepalvelulokerikot, minkä jälkeen ostokset ovat noudettavissa mihin vuorokaudenaikaan tahansa.

Noutopisteen kapasiteetti on useita satoja tilauksia päivässä. Tilaukset kerätään myymälöistä ja toimitetaan noutopisteelle odottamaan tietoa asiakkaan paikallaolosta. Tilojen muutostyöt, kylmiöt, ajojärjestelyt ja it-tekniikka nostivat investoinnin arvon yli puoleen miljoonaan euroon.

HOK-Elanto investoi vahvasti palveluidensa parantamiseen alkuvuonna 2021. Uusia yksiköitä on avattu, vanhoja uudistettu ja ruoan verkkokaupan palvelukykyä on nostettu. Investoinneissa huomioidaan palveluiden laadun lisäksi myös ympäristönäkökulma, kun myymälöiden kylmälaitteita ja valaistusratkaisuja uusitaan ja sähköautojen latausverkostoa laajennetaan voimakkaasti.

Koronaepidemian hallitsemiseksi asetetut rajoitustoimet kurittivat ravintolatoimialaa edelleen koko alkuvuoden. Kesällä rajoitusten lievenemisen myötä kauppa piristyi, mutta syksyn näkymiä haittaavat uudelleen kiristyneet rajoitukset. Helsingin keskusta on hiljentynyt etätöiden yleistyttyä ja matkailijoiden vähennyttyä, mikä näkyi koko keskusta-alueen asiakasmäärissä toimialasta riippumatta. 

– HOK-Elannon ensisijaisina tavoitteina koko korona-ajan on ollut turvalliset ja laadukkaat palvelut asiakkaillemme, turvata toimeentulo työntekijöillemme, sekä jatkaa investointeja palveluiden parantamiseksi ja verkoston laajentamiseksi, HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen toteaa.

Verkosto kehittyi 

HOK-Elanto avasi alkuvuonna uudet Alepat Matinkylään, Tapulikaupunkiin, Porttipuistoon, Lahelaan, Verkkosaareen ja Töölön Kuparitaloon, S-marketin Pukinmäkeen, ABC-polttonesteaseman ja pesukadun Porttipuistoon ja Lahelaan sekä Bar Pinon Kaivokadulle Helsingin keskustaan. Ruoan verkkokauppa tuplaantui koronaepidemian jatkuessa. Verkkokaupan kapasiteettia lisättiin ja toimitusalue kattaakin nyt 99,5 % HOK-Elannon asiakasomistajatalouksista. 

S-market-ketjun uudistuskierros eteni suunnitelmien mukaan. Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana remontoitiin 15 S-marketia, joihin investoinnit olivat noin 13 miljoonaa euroa. Koko ketjun uudistus valmistuu alkuvuodesta 2022. 

Prisma Itäkeskus uudistettiin lattiasta kattoon ja avattiin maaliskuun lopussa. Prisma Tikkurilan julkisivuremontti alkoi helmikuussa ja jatkuu loppusyksyyn. Prisma Olarin ruokaosaston laajennus valmistui vapuksi. Prisma Kaari Kannelmäkeä uudistetaan parhaillaan ja remontti valmistuu joulukauppaan 2021. Remontti on laaja, mutta hypermarket palvelee asiakkaita siitä huolimatta 24/7.  

Investoinnit jatkuvat 

HOK-Elanto investoi syksyn aikana verkostonsa kehittämiseen 47 miljoonaa euroa, mikä nostaa koko vuoden investoinnit lähes 120 miljoonaan. HOK-Elanto tarjoaa vuoden 2021 lopussa palveluita omistajilleen yhteensä 350 marketissa, tavaratalossa, ravintolassa, autopesu- ja polttonesteasemalla sekä hautaus- ja lakipalveluiden toimipaikassa. Verkkokauppa ja muut digipalvelut, kuten esimerkiksi S-Pankki, täydentävät osaltaan tarjontaa.

– Jatkamme voimakasta, vastuullista investointiohjelmaa jatkossakin asiakkaiden tarpeisiin vastaten niin myymäläverkostoon kuin digipalveluihin, Liimatainen lupaa. 

Uusia Alepoita avataan syksyn aikana Kauklahteen, Postipuistoon ja Kannistoon. Myös S-market ketju vahvistuu syksyllä kahdella uudella S-marketilla, jotka avataan Hakaniemeen ja Nöykkiöön, sekä S-market Torpparinmäellä, joka ”uusavataan” laajennettuna. 

ABC-ketju laajentaa kuluvan vuoden aikana sähköautojen latausverkostoaan siten, että vuoden lopussa latauspisteitä on 222 eri puolilla HOK-Elannon toimialuetta. 

Emotion-ketju palaa syksyllä uuden myymälän myötä Hakaniemeen, entiseen Elannon tavarataloon. Ketju kasvaa myös vuoden 2022 huhtikuussa, kun uusi myymälä avataan Espooseen kauppakeskus Lippulaivaan. 

Lippulaivaan avataan myös HOK-Elannon seuraava Prisma huhtikuussa 2022, jonka jälkeen HOK-Elanto palvelee asiakasomistajiaan peräti 15 Prisman verkostolla.

Henkilöstömäärä kasvoi alkuvuonna

HOK-Elannossa ravintolatyöntekijöitä ei ole lomautettu tai irtisanottu koko epidemian aikana, vaan henkilökunnalle on ollut töitä market- ja verkkokaupan yksiköissä.  Ravintoloiden asiakasmääriä ja aukioloaikoja koskeneet rajoitukset ovat muuttuneet useasti epidemiatilanteen mukaan, mikä on aiheuttanut epävarmuutta alan työllisyystilanteeseen.  Yli 10 prosenttia ravintoloiden noin 800 työntekijästä on halunnut jäädä vakituisesti töihin kaupan alalle, mikä osaltaan lisää ravintoloiden työvoiman tarvetta, kun rajoitukset poistuvat ja paluu kohti normaalia alkaa. 

HOK-Elannon henkilöstömäärä oli kesäkuun lopussa 6 691, kasvua vuodessa 550 henkilöä. Vakituisen henkilökunnan määrä oli 6276 (6096), mikä oli 180 henkilöä enemmän kuin samaan aikaan vuosi sitten. Kasvun taustalla oli uusien toimipaikkojen avaaminen ja verkkokaupan kasvu. Kesätöitä HOK-Elanto tarjosi yli 600 nuorelle sekä lisäksi kahden viikon “tutustu työelämään ja tienaa” -jakson noin 800 harjoittelijalle. 

Toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen kiittää koko henkilöstöä hyvästä työstä ja erinomaisesta joustavuudesta haastavissa olosuhteissa. 

Osuuskaupasta monipuolisia omistajahyötyjä 

HOK-Elantoon liittyi vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla 11 308 uutta asiakasomistajaa. Kauden lopussa heitä oli 645 509 eli 77,4 % toimialueen yhdeksän kunnan kotitalouksista. HOK-Elannon asiakasomistajat ostivat alkuvuonna Bonusta kerryttäviä tuotteita ja palveluja yli 1,1 miljardilla eurolla HOK-Elannosta, S-ryhmästä ja S-ryhmän yhteistyökumppaneilta. 

Kilpailukykyisillä hinnoilla, tuote- ja palvelueduilla sekä maksuttomilla peruspankkipalveluilla kasvatetaan omistajahyötyjä.  Maksetun Bonuksen määrä kasvoi 8 prosenttia. Yli neljännes ostoista maksettiin S-pankin kortilla, mikä nosti maksettua maksutapaetua 14 prosenttia. 

Korona nakersi ravintoloita ja tavarataloja 

Alkuvuoden 2021 liikevaihto oli 1 093,4 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuoteen oli 2,8 prosenttia. Liikevaihto kasvoi marketkaupassa 3,1 prosenttia. Liikkumisen lisääntyessä polttoneste- ja autopesukauppa kasvoi 23,6 prosenttia. Koronaepidemian jatkuessa liikevaihtoaan menettivät tavaratalokauppa -2,7 prosenttia sekä ravintolaliiketoiminta -33,0 prosenttia.  

HOK-Elannon alkuvuoden tulos ennen veroja oli 10,2 milj. euroa, kun se edellisenä vuonna oli -14,7 M€. Tuloksen paraneminen johtui pääosin sijoitussalkun arvon noususta. Koronaepidemia heikensi edelleen ravintola- ja tavaratalokaupan tulosta. 

Konsernin maksuvalmius on hyvä. Likvidit sijoitukset ja rahavarat 30.6.2021 olivat 314,1 miljoonaa euroa (edellisenä vuonna 362,2 M€). Omavaraisuusaste oli 76,8 prosenttia (78,3%). 

S-Herkkukeittiössä valmistetaan laadukkaita valmisruokia, joita myydään Food Market Herkku -tuotemerkillä niin myymälöiden palvelutoreilta kuin annospakattuina itsepalvelusta. Keittiö on tuottanut valmisruokaa Food Market Herkuille (ent. Stockmann Herkku) vuodesta 2010 alkaen. Valikoima laajeni syksyllä 2019 myös muihin S-ryhmän ruokakaupan ketjuihin. Food Market Herkku -suosikkivalmisruokia ovat klassikkoaseman saavuttaneet Ceasar-salaatit, lasagnet, vispipuuro ja Hulluista Päiviltä tuttu haamurahka. Tuotteet valmistetaan käsin korkealuokkaisista raaka-aineista.

”Näemme tässä tuoteryhmässä hyvin vahvan kasvupotentiaalin. Siksi haluamme olla itse kehittämässä tarjontaa kohti yhä vaativampaa makua yhdessä Herkkukeittiön ammattilaisten kanssa. Olemme iloisia, että saamme S-Herkkukeittiön väen osaksi meitä hokelantolaisia”, toimialajohtaja Kimmo Nikula toteaa.

HOK-Elanto ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka yhtenä tavoitteena on edistää Keski-Uudenmaan alueellista hyvinvointia. Paikallisuus on sekä Keudalle että HOK-Elannolle tärkeä arvo. Tavoitteena on myös varmistaa riittävä ja osaava työvoima HOK-Elannon toimipisteissä Keski-Uudellamaalla sekä edistää Keudan opiskelijoiden koulutus- ja oppisopimusopiskelua HOK-Elannon eri toimipisteissä. Kyseessä on todellinen win-win-win-tilanne, sillä yhteistyöstä hyötyvät sekä yritys että oppilaitos, mutta ennen kaikkea opiskelijat. 

– Opiskelijoita varten tätä yhteistyötä tehdään, yhdessä kasvatamme tulevaisuuden osaajia. Me olemme koko ajan bisneksessä kiinni, niin meillä on vahva näkemys nykytilasta. Yhteistyön kautta saamme parhaiten tulevaisuuden näkemystä esimerkiksi siihen, että mitä osaamisia pitää tulevaisuudessa painottaa ja pitääkö kenties kehittää jotain aivan uutta, HOK-Elannon henkilöstön kehittämispäällikkö Kaarlo Virtanen toteaa. 

– Olemme tehneet HOK-Elannon kanssa yhteistyötä ennenkin, mutta hajanaisemmin. Yhteistyö on toki ollut hyvää, mutta tämä kumppanuussopimus tuo siihen tietyn rakenteen ja lisää suunnitelmallisuutta. Olemme tosi iloisia ja otettuja siitä, että olemme päässeet tekemään kumppanuussopimuksen, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän johtaja Hannu Laurila iloitsee.  

Tuoreet kumppanukset korostavat yhteistyössä vuoropuhelun merkitystä ja sitä, miten yhdessä voidaan ennakoida paremmin ja kääntää katseet pidemmällekin tulevaisuuteen.  

– Kun tätä kumppanuussopimusta lähdettiin pohtimaan, peilasimme meidän molempien strategioita. Mielestäni strategiat kohtaavat hyvin toisensa. On hienoa, että HOK-Elanto otti paikallisia tekijöitä mukaan. Esimerkiksi Järvenpään ja Keravan Prismojen johtajat olivat mukana pohtimassa tätä kokonaisuutta sekä kaupanalan että ravintola-alan näkökulmasta, Keudan myynti- ja asiakkuuspäällikkö Kirsi Talikainen luonnehtii.  

Yhteistyöllä vahvistetaan paikallista osaamista ja työllistymistä

– Esimerkiksi mahdollisuutta kesätyöhön oppisopimuksella voisimme jatkossa hyödyntää paljon enemmän. Unelmatilanteessa opiskelija olisi ensin lyhyellä koulutussopimusjaksolla, jossa tullaan molemmin puolin tutuiksi ja sitten voitaisiin suunnitella, voisiko hän suorittaa joitain tutkinnon osia oppisopimuksella kesän aikana, Virtanen pohtii. 

– Meille on tärkeää, että opiskelijat työllistyvät. Jo matkan varrella rakennettu työllistymispolku yritykseen on siis todella hieno juttu, Laurila kiteyttää.