Takahuoneeseen on kerääntynyt sekalainen sakki käyttötavaratiimin jäseniä. Paikalla on Tanja, Tatu, Nina, Pepe, Petri, Joel ja Satu, joka tunnetaan kikatuksestaan. Varsin edustava otos 25 hengen työyhteisöstä siis. Käyttötavarapäällikkö Pertti on myös mukana ”valvomassa” haastattelua. Pepellä oli näppinsä pelissä live-haastattelun järjestämisessäkin.
Ei tästä tulis mitään, jos oltais kaikki samanlaisia
Tanjan ja Satun kikattelu piristää päivää, ja Petrin aurinkoinen naama on toiminut kuulemma kantavana voimana jo viisi ja puoli vuotta.
Iloinen porukka tekee työpäivästä onnistuneen. Lepuskilaiset kuvailevat tiimiään osaavaksi, ammattitaitoiseksi, monipuoliseksi, äänekkääksi ja hauskaksi. Yhdessä tekeminen on porukan vahvuus. Siivoaminenkin sujuu porukalla rattoisammin. Tiimiin kuuluu kaiken ikäisiä, näköisiä ja eri taustoista tulevia hokelantolaisia. Osa porukasta on ollut töissä pitkään, osa on tuoreempia tapauksia.
– On meillä täällä muutama dinosauruskin, joku huutaa väliin.
Myös erilaisuus koetaan Lepuskissa vahvuutena.
– Ei tästä tulis mitään, jos oltais kaikki samanlaisia, joku huikkaa kikatuksen lomaan.
Mikä teitä oikein naurattaa?
Työpaikan ilmapiiristä kysyttäessä vastaukset ovat yksimielisiä.
– Ei oikein parempi vois olla.
– Ei oo ollu mitään.
– Älä nyt, huomenna järjestetään heti joku.
– Ei draamaa.
– Sun vaimo lukee et onko tää mukava tyyppi todella mun mies.
Tällä porukalla läppä lentää. Tiimi on ollut pitkään yhdessä ja uudetkin tekijät ovat hitsautuneet osaksi porukkaa. Viikonloppua kohden taukotilan huumori saa kuulemma vielä lisää kierroksia.
Hyvän asiakaskohtaamisen ainekset
Kun aamulla on valmistauduttu siivoamalla ja järjestelemällä paikkoja, voidaan iltavuorossa keskittyä asiakaspalveluun ja myyntiin. Ammattitaitoa ja alan tuntemusta vaaditaan, kun kysymykset ovat välillä yksityiskohtaisiakin, erityisesti vaate- ja kodinkoneosastoilla.
Asiakaspalvelu koetaan selvästi kunnia-asiaksi ja tietoa etsitään joskus kissojen ja koirien kanssa, tai ainakin googlaamalla. Varsinkin vanhemmat asiakkaat ovat kiitollisia saamastaan avusta tiedonhaun kanssa.
Tärkeintä asiakaskohtaamisessa on tiimin mukaan sujuvuus, luontevuus, itsevarmuus ja asiakkaan kuunteleminen.
– Onhan se hyvä tunnistaa, tuleeko asiakas paikalle hyvällä fiiliksellä, vai rikkinäinen pleikkariohjain kädessä, Joel hymähtää.
Haasteita ja huoltolähetyksiä
Haasteitakin Leppävaarassa välillä kohdataan. Työ voi välillä kuormittavaa, eivätkä asiakaskohtaamiset ole aina helppoja. Omalla käyttäytymisellä voi silti usein vaikuttaa asiakkaaseenkin.
– Parhaita puolia on, kun saa käännytettyä huonolla fiiliksellä tulleen kiireisen asiakkaan paremmalle mielelle, Tatu innostuu muiden nyökkäillessä.
Aika on Leppävaarassakin ehtyvä luonnonvara. Pepe korostaa onnistuneen työvuorosuunnittelun merkitystä kuormituksen tasaajana. Myös tasapainon löytäminen valmistelevien töiden ja asiakaspalvelun välillä on keskeisessä roolissa.
Tässä vaiheessa puhelimen ääni keskeyttää haastattelun. Puhelu koskee asiakkaan televisioita. Huoltolähetys. Tähänkin haasteeseen ratkaisu keksitään yhdessä tuumin, vaikka kesken TYT-haastattelun.
Modeemeja vai rintaliivejä – vaikutusmahdollisuuksista tyytyväisyyttä työhön
Työtyytyväisyyden ja motivaation kannalta on tärkeää, että omaan työhön voi vaikuttaa. Leppävaarassa pyritäänkin siihen, että jokaisella on mieleisiä tehtäviä.
– Voi esimerkiksi vaikuttaa siihen, millä osastolla on töissä, Nina aloittaa.
– Eli myykö modeemeja vai rintaliivejä, Tatu jatkaa ja takahuone täyttyy naurusta.
Meillä on aika hyvä pomo
Esihenkilönä Pepe kyselee tiimin näkemyksiä asioihin aktiivisesti. Toisia kannustetaan ja kehutaan. Myös työtaakkaa pyritään jakamaan tasapuolisesti. Palautettakin saa tiimissä kuulemma antaa, kunhan muistaa antaa oikein. Ja kaikestahan voi aina keskustella.
Välillä onnistumisia tulee, mutta ei aina tarvitse mennä täydellisesti.
– Pyrkimyksenä on luoda turvallinen ympäristö, Pepe aloittaa – Huonojakin päiviä on meillä kaikilla. Yleensä ne kyllä paranevat, kun tän porukan kanssa on. Me ollaan täällä välillä terapeuttejakin toisillemme, jaetaan harmit ja tuetaan, Pepe jatkaa silmin nähden liikuttuneena.
– Yhdelläkin ihmisellä on valtava merkitys siihen, millaista meillä täällä on, hyvässä ja pahassa. Olen ylpeä omasta tiimistäni. Olette ykkösiä!
Hetken aikaa kaikki näyttävät yllättävän vakavilta.
– Meillä on aika hyvä pomo, joku rikkoo hiljaisuuden pöydän toisesta päästä.
Jotain oleellista on ymmärretty.
<3
HOK-Elannolla toteutetaan vuosittain työyhteisötutkimus, jonka tulokset käsitellään yhdessä koko henkilöstön voimin. Tutkimuksesta saadun tiedon avulla kehitetään hokelantolaisten työntekijäkokemusta matkalla kohti palvelualojen parasta työpaikkaa.
Uudistuksen myötä Prisma Jumbon myymälätila saa lisäneliöitä käyttöönsä verkkokauppatilojen siirtyessä HOK-Elannon kesäkuun alussa avaamaan keräilykeskukseen Vantaan Veromiehessä. Lisätilaa on luvassa muun muassa hedelmä- ja vihannesosastolle sekä päivittäistavaroille. Prisma Jumbon ruokatori ja kahvila kokevat myös muodonmuutokset samalla, kun myymälän koko valmisruokavalikoimaa kehitetään. Jatkossa myymälästä löytyy muun muassa ravintolatasoisia wingsejä ja rapeita kananpaloja tarjoava siipibuffet sekä uudistettu sushibuffet. Valmisruokavalikoiman laajentamisella ja monipuolistamisella pyritään vastaamaan kasvaneeseen valmiiden aterioiden kysyntään.
Muutoksia tulee kokemaan myös Prisma Jumbon käyttötavarapuoli, kun esimerkiksi muodin, kauneuden ja kodintuotteiden osastoja uudistetaan asiakasystävällisemmiksi ja elämyksellisemmiksi. Prisma Jumbon laaja lastentarvike- ja leluvalikoima on myös vertaansa vailla ja myymälän tavoitteena on jatkossakin jatkaa Suomen suurimpana lelumyyjänä.
Myös Prisma Jumbon kassalinjastoa uudistetaan ja itsepalvelukassojen määrää lisätään asiointia sujuvoittamaan. Samoin myymälästä löytyvien S-Pankin palvelupisteiden määrää lisätään.
– Uudistus toteutetaan vaiheittain ja pyrimme siihen, että remontista olisi mahdollisimman vähän vaivaa asiakkaillemme. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme jatkossa entistäkin laajempi valikoima tuotteita niin arkeen kuin juhlaan, tietenkin Prisman pysyvästi edullisella hintatasolla. Tuttu ja turvallinen henkilökuntamme auttaa asiakkaitamme myös remontin aikana, kertoo Prisma Jumbon johtaja Jari Kättö.
Prisma Jumbossa on jo aiemmin toteutettu energiatehokkuutta parantavia toimia muun muassa valaistuksen uusimisella ja tehostamalla ilmanvaihto- ja lämmitysjärjestelmiä. Remontin myötä Prisma Jumbon energiatehokkuus paranee entisestään, kun käyttöön tulevat uudet ovelliset kylmälaitteet sekä luonnollista kylmäainetta käyttävä kylmälaitos. Näillä toimenpiteillä tuetaan HOK-Elannon tavoitetta olla hiilinegatiivinen oman toiminnan osalta vuonna 2025 sekä tavoitetta vähentää 90 prosenttia oman toiminnan päästöjä vuoteen 2030 mennessä.
Prisma Jumbo pysyy auki koko uudistuksen ajan ja palvelee asiakkaitaan normaaliin tapaan joka päivä klo 6.00–00.00. Vaiheittain etenevällä uudistuksella minimoidaan asiakkaille esimerkiksi remontoinnista aiheutuvat tilapäiset katkokset. Muutostöiden valmistuttua asiakkaat pääsevät nauttimaan upeista osastototeutuksista sekä kokonaan uusista palvelukokonaisuuksista.
Prisma Jumbo
- Osoite: Vantaanportinkatu 3, 01510 Vantaa
- Uudistus valmistuu marraskuuksi 2024. Myymälä palvelee koko uudistuksen ajan.
- Aukioloajat: ma-su klo 6.00–00.00
- Verkkokauppatilaukset voi jatkossakin noutaa kauppakeskus Jumbon 4. kerroksesta.
- Asiakkaat voivat jättää tuotetoiveita osoitteessa muntoive.fi
HOK-Elanto vauhdittaa taistelua ruokahävikkiä vastaan. Jokaisessa HOK-Elannon Prismassa myydään maaliskuusta alkaen Hyvikkihevi- ja Hyvikkileipälaatikoita asiakkaille kahden euron hinnalla. Alun perin S-marketeissa ja Alepoissa myyntiin tuotu Hyvikkihevi saavutti suuren suosion.
Hyvikkihevilaatikot sisältävät hehkeimmät hetkensä nähneitä hedelmiä ja vihanneksia. Nyt uutuutena myyntiin tulevien leipälaatikoiden sisältö koostuu päiväysuhan alla olevista leipomotuotteista.
Hyvikkilaatikot keräillään aamuisin ja laitetaan myyntiin erillisille myyntipaikoille. Myytävien tuotteiden määrä ja sisältö vaihtelevat sen mukaan, kuinka paljon tuotteita uhkaa päätyä hävikkiin. Syömäkelvottomat tuotteet ohjataan biokaasun tuotantoon.
Käytännön tekoja ilmastovaikutusten vähentämiseksi
HOK-Elanto on sitoutunut käytännön tekoihin ilmastovaikutusten vähentämiseksi ja luonnonvarojen kestävän käytön edistämiseksi. Yksi tavoitteista on puolittaa ruokahävikki vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2020 tilanteeseen.
Merkittävä osa kaupan hävikistä muodostuu hedelmistä, vihanneksista ja leipomotuotteista. Vuonna 2023 hyvikkilaatikoita myytiin HOK-Elannon S-marketeissa ja Alepoissa yli 300 000.
– Hävikin ennustaminen on ajoittain vaikeaa. Kyse on tuotteista, joissa myös luontainen kypsyminen ja kuivuminen vaikeuttavat myyntiajan ennustettavuutta. Hyvikkimyynti helpottaa hävikin vähentämistä, toteaa HOK-Elannon vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki.
Hävikkiä vastaan taistellaan monella rintamalla
Hyvikkihevi ja Hyvikkileipä ovat osa torjuntakeinojen kokonaisuutta. Hävikkiä vähennetään useilla eri tavoilla. Keskeistä on menekin ennustaminen, oikea-aikainen tilaaminen, ja muun muassa jo 16 vuotta sitten aloitettu tuotteiden punalaputtaminen. HOK-Elanto myös luovuttaa myynnistä poistettuja tuotteita säännöllisesti yli 40 erilaiselle ruoka-aputoimijalle ja nuorisotaloille.
Taistelu hävikkiä vastaan on kaupan ja asiakkaiden yhteistyötä. Parhaisiin tuloksiin päästään, kun kannamme jokainen oman kortemme kekoon.
– Hyvikkituotteet ovat erinomainen esimerkki siitä, miten kauppa ja asiakas voivat yhdessä edistää kestävämpää kuluttamista. Ruokahävikin vähentämisen ohella hyvikkituotteet kannustavat edullisuudellaan myös terveellisten valintojen tekoon, Kattilamäki iloitsee.
HOK-Elannon tavoitteena on kestävä kasvu, luonnonvaroja kunnioittaen. Kutsummekin kaikki asiakkaamme mukaan taisteluun ruokahävikkiä vastaan. Tehdään yhdessä hävikistä hyvikkiä.
Kauppakeskus Isossa Omenassa sijaitsevan Prisman tammikuun alussa alkanut uudistus on valmistumassa. Uudistunutta myymälää juhlitaan 21. maaliskuuta alkaen muun muassa kakkukahvien ja yllätystapahtumien merkeissä.
Reilun kahden kuukauden aikana Prisma Iso Omena uusittiin lähes kauttaaltaan. Suurimmat muutokset kokivat makeis- ja pähkinäosasto, kassalinjasto, sekä kauneuden ja hyvinvoinnin osasto. Makeis- ja pähkinäosastoa on päivitetty elämyksellisemmäksi ja tarjolla on entistä laajempi valikoima tuotteita. Kauneuden ja hyvinvoinnin osastolla päivitettiin esillepanoja asiakasystävällisemmiksi ja inspiroivammaksi, jotta asiakkaiden olisi jatkossa entistä viihtyisämpää päivittää kosmetiikkavarastojaan. Myös palveluvalikoimaa uusittiin. Myymälässä paikan päällä tuoreita herkkuja valmistava Fazer-leipomo on saanut uuden, upean ilmeen. Lisäksi myymälän valikoimaan lisättiin Ruokatorilla valmiiksi pakattuja patonkeja sekä kylmiä ja lämpimiä ruoka-annoksia, joita voi ostaa mukaan heti syötäväksi tai myöhemmin lämmitettäväksi. Tarjooman kruunaa myymälään saapunut Siipiyhtiön siipibuffet, josta saa kotimaisesta kanasta paikan päällä valmistettuja siipiä eli wingsejä kilohinnalla haluamansa määrän.
Myös kassalinjastoa uudistettiin ja itsepalvelukassojen määrää lisättiin nopeuttamaan asiointia. Lisäksi myymälästä löytyy jatkossakin Kerää ja Skannaa -palvelu, jossa asiakas voi kerätä ostoksensa suoraan ostoskasseihin ja skannata ne jo myymälää kiertäessä. Uudistuksen yhteydessä myös myymälän takatilat uudistettiin työn sujuvuuden ja henkilökunnan viihtyvyyden parantamiseksi.
– Kuuntelimme asiakkaidemme sekä henkilökuntamme toiveita uudistuksen suhteen ja saimme mielestäni upean, asiakasystävällisen toteutuksen aikaiseksi. Meillä käy asiakkaina paljon etenkin lapsiperheitä, jotka haluavat ostaa kerralla kaiken aina kosmetiikasta ja leluista ruokatarpeisiin, joten otimmekin uudistuksessa huomioon niin lapset kuin aikuisetkin. Loimme myymälään muun muassa lasten maailman, jonne keräsimme kaikki lasten tuotteet ja tarvikkeet yhdeksi kokonaisuudeksi helpottamaan perheen kaupassa käyntiä, kertoo Prismajohtaja Merja Piispanen.
Vastuullisia ratkaisuja
Myymälän kylmätekniikka päivitettiin uudistuksen yhteydessä energiatehokkaammaksi ja sen myötä kylmäjärjestelmän energiankulutus laskee noin 25 prosenttia aiempaan nähden. Kaikki myymälän kylmäkalusteet käyttävät jatkossa ympäristöä vähemmän kuormittavaa hiilidioksidia kylmäaineena. Asiakkaille näkyvänä uudistuksena tulivat uudet ovelliset kylmäkalusteet, jotka ovat energiatehokkaampi ratkaisu avonaisten kalusteiden sijaan. Kaupan kylmälaitteet muodostavat isoimman osan myymälöiden aikaansaamista päästöistä sekä energiankulutuksesta.
Uudistuksen yhteydessä myös hedelmä- ja vihannesosaston näytöt sekä muiden päivittäistavaroiden hintakyltit päivitettiin sähköisiksi paperisten sijaan.
Prisma Iso Omena
- Osoite: Piispansilta 11, 02230 Espoo
- Uudistus alkoi tammikuussa ja valmistuu 21. maaliskuuta
- Uudistunutta myymälää juhlitaan 21.3.2024 alkaen
- Aukioloajat: ma-su 6.00–00.00
Kolme vuotta sitten HOK-Elannon ruokakauppoihin lanseerattu Siipiyhtiö-siipibuffet on noussut asiakkaiden suosioon. Tällä hetkellä yhdeksästä myymälästä löytyvä buffet laajenee suosion myötä yhteentoista uuteen myymälään vuoden 2024 aikana. Ensimmäisenä Siipiyhtiö laajenee Prisma Itäkeskukseen 20. helmikuuta ja S-market Sokokselle seuraavan viikon aikana. Tämän jälkeen siipibuffet rantautuu noin yhteen uuteen myymälään per kuukausi.
– Heti lanseerauksesta alkaen Siipiyhtiö on otettu erittäin hyvin vastaan. Haluamme tuoda siivet sekä rapeat kanapalat yhä useamman asiakkaan saataville ja laajennammekin nyt vauhdilla Siipiyhtiön verkostoa. Tuomme Siipiyhtiön tämän vuoden aikana kattavasti tarjolle eri puolille pääkaupunkiseutua, sanoo HOK-Elannon Head of Design and Development Anne-Maria Mikkonen.
Vuoden 2024 aikana Siipiyhtiö laajenee Prisma Itäkeskukseen, S-market Sokokselle, Prisma Iso Omenaan, S-market Konalaan, S-market Koivuhakaan, Food Market Herkkuun, Prisma Lippulaivaan, S-market Itäkeskukseen, Prisma Järvenpäähän, S-market Columbukseen sekä Prisma Jumboon. Siipiyhtiö löytyy tällä hetkellä jo valmiiksi Prisma Kaaresta, S-market Klaukkalasta, S-market Redistä, Prisma Hyvinkäästä, S-market Porttipuistosta, Prisma Triplasta sekä S-market Tapiolasta.
Siipiyhtiö kehitettiin vastaamaan siipien ja kanan kasvaneeseen suosioon
Siipiyhtiö on HOK-Elannon ruoan kehitystiimin kehittämä konsepti, jossa ravintolatasoiset, kotimaisesta kanasta valmistetut siivet eli wingsit sekä rapeat kanapalat on tuotu ruokakauppaan helposti asiakkaiden saataville. Siivet valmistetaan joko uunissa tai uppopaistamalla paikan päällä myymälässä.
Siipiyhtiön valikoimasta löytyy erilaisia valmiiksi paistettuja rapeita siipiä, herkullisia kastikkeita sekä makuelämyksen kruunaavia dippejä. Makuina löytyy perinteinen Texas buffalo, hawai’ialainen Huli Huli, karibialainen sweet chili sekä korean hot & sour. Dippivalikoimasta löytyy limemajoneesi, chipotlemajoneesi ja sinihomejuustodippi. Asiakas saa itse annostella siipensä, kastikkeensa sekä lisukkeensa oman maun mukaan. Siivet myydään kilohinnalla 19,40 euroa kilo.
Ensimmäinen Siipiyhtiö-buffet lanseerattiin Prisma Kaareen vuonna 2021.
– Siipien ja ylipäänsä kanan suosio on noussut Suomessa viime vuosina. Vastataksemme asiakkaiden kasvavaan toiveeseen kehitimme Siipiyhtiö-konseptin. Siipiyhtiön valmiit, ravintolatasoiset siivet ovat osuneet asiakkaidemme makuhermoon. Siipiä löytyy moneen makuun, ne valmistetaan aina kotimaisesta kanasta paikan päällä ja ne on helppo ottaa mukaan kauppareissulla – siinä uskon olevan Siipiyhtiön suosion salaisuus, summaa Mikkonen.
Kauppakeskus Isossa Omenassa Espoossa toimiva Prisma aloittaa uudistushankkeen tammikuun alussa. Uudistus valmistuu maaliskuun aikana. Uudistuksessa myymälä päivitetään nykyaikaisemmaksi ja asiakasystävällisemmäksi hypermarketiksi.
Uudistuksen toteutuksessa on otettu huomioon asiakkaiden toiveita. Suurimmat muutokset tulevat kokemaan makeis-, pähkinä- sekä kauneuden ja hyvinvoinnin osasto, joiden ilme uudistetaan kokonaisuudessaan asiakasystävällisemmäksi ja elämyksellisemmäksi. Samalla Prisman palvelutarjoama kasvaa, kun valmisruokavalikoimaa laajennetaan ja monipuolistetaan vastaamaan kasvaneeseen valmiiden aterioiden kysyntään. Myös kassalinjastoa uudistetaan ja itsepalvelukassojen määrää lisätään asiointia nopeuttamaan. Uudistuksen yhteydessä myös myymälän takatilat uudistetaan työn sujuvuuden ja henkilökunnan viihtyvyyden parantamiseksi.
– Uudistus toteutetaan vaiheittain, ja pyrimme, että remontista olisi mahdollisimman vähän vaivaa asiakkaillemme. Loistava tiimimme Prismassa auttaa asiakkaita myös remontin aikana, Prisma Ison Omenan johtaja Merja Piispanen kertoo.
Prisma Iso Omenan kylmätekniikka päivitetään energiatehokkaammaksi ja kaikki myymälän kylmäkalusteet käyttävät jatkossa ympäristöä vähemmän kuormittavaa hiilidioksidia kylmäaineena. Asiakkaille näkyvänä uudistuksena tulevat uudet ovelliset kylmäkalusteet.
Myymälän nykyaikaistaminen, energiatehokkuuden kehittäminen ja päästöttömän sähkön käyttö tukevat HOK-Elannon tavoitetta olla hiilinegatiivinen vuoteen 2025 mennessä.
Prisma Iso Omena pysyy auki ja palvelee asiakkaitaan normaalisti koko uudistuksen ajan. Vaiheittain etenevällä uudistuksella minimoidaan asiakkaille esimerkiksi remontoinnista aiheutuvat tilapäiset katkokset. Muutostöiden valmistuttua asiakkaat pääsevät nauttimaan upeista osastototeutuksista sekä kokonaan uusista palvelukokonaisuuksista.
Prisma Iso Omena
- Osoite: Piispansilta 11, 02230 Espoo
- Uudistus alkaa 8.1.2024 ja valmistuu maaliskuun aikana. Myymälä palvelee koko uudistuksen ajan.
- Aukioloajat: ma-su 6.00–00.00
- Asiakkaat voivat jättää tuotetoiveita osoitteessa muntoive.fi
Pääkaupunkiseudulla toimiva S-ryhmän suurin osuuskauppa HOK-Elanto haluaa kiittää menestyksekästä työtä tehneitä hokelantolaisia vuodesta 2023. Henkilöstölle jaetaan tulospalkkiona joulukuun palkanmaksun yhteydessä yhteensä noin kolmen miljoonan euron suuruinen summa.
– Me HOK-Elannossa haluamme olla palvelualan paras työpaikka ja tarjota asiakkaillemme loistavan asiakaskokemuksen. Henkilöstömme hyvä työ on HOK-Elannon menestyksen tekijä, sillä he ovat tekemässä voittavaa kauppaa ja palvelemassa asiakkaitamme hienolla tiimityöllä. Olen tosi ylpeä hokelantolaisista, ja kiitos hyvästä kuluneesta vuodesta kuuluukin kaikille heille. Sen vuoksi haluamme kiittää hokelantolaisia rahallisesti näin vuoden päätteeksi, HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen kiittää.
Tulospalkkio maksetaan 15.12. maksuhetkellä työsuhteessa olevalle HOK-Elannon koko –ja osa-aikaiselle henkilöstölle, joilla ei ole henkilökohtaista tulospalkkiomallia. Tulospalkkio maksetaan suhteessa vuoden 2023 tammi-lokakuun aikana tehtyihin työtunteihin. Kokoaikaiselle työntekijälle se tarkoittaa jopa noin 770 euron kokonaissummaa. Palkkion keskiarvo on yli 460 euroa.
HOK-Elannon 16. Prisma avautuu kauppakeskus Myyrmanniin torstaina 2.11. klo 10.00. Myymälä on kooltaan noin 7000 neliömetriä ja sijaitsee kahdessa kerroksessa. Prisma Myyrmanni työllistää noin 90 henkilöä.
– Länsi-Vantaalle on pitkään kaivattu Prismaa ja olemme saaneet vuosien aikana lukuisia toiveita avata uusi myymälä. On hienoa päästä avaamaan uusi myymälä keskeisellä sijainnilla. Kyselimme paikallisilta asukkailta toiveita myymälän ja valikoiman suhteen, ja saimme niitä runsaasti. Toiveiden avulla pystyimme kehittämään Prismasta paikallisia toiveita vastaavan myymälän. Työnantajana kiinnostamme myös vantaalaisia, sillä saimme liki tuhat työhakemusta. Saimme kasaan loistoporukan kaupan alan ammattilaisia, joiden kanssa pääsemme avaamaan upean Prisman, kertoo Prismajohtaja Jari Kättö.
Prisma Myyrmannista löytyy erittäin laajan päivittäis- ja käyttötavaravalikoiman lisäksi muun muassa Fazer-leipomo, Siipiyhtiön paikan päällä suomalaisesta kanasta tehtyjä siipiä sekä uudenlainen Ruokatori, josta saa tuoreen kalan lisäksi herkullisia valmiiksi pakattuja valmisruokia. Myymälästä löytyy myös Kerää & skannaa -palvelu, jonka avulla asiakkaat voivat keräillessään skannata tuotteet valmiiksi kasseihin, ja näin nopeuttaa kassalla asiointia. Myyrmannin pysäköintihallista löytyy lisäksi verkkokaupan noutopiste, josta ostokset saa lastattua suoraan autoon. Prisman yhteydessä palvelee asiakasomistajapalvelu- ja S-Pankkipiste, joka palvelee osuuskaupan asiakasomistajuuteen ja S-Pankin asiakkuuteen liittyvissä asioissa.
– Prisma Myyrmanni tulee palvelemaan alueensa asiakkaita laajoilla aukioloilla, kattavalla valikoimalla sekä edullisella hintatasolla. Uskomme, että länsivantaalaiset ovat mielissään uudesta Prismasta, sanoo Kättö.
Vantaan myymäläverkosto kehittyy
Prisma Myyrmanni on ensimmäinen uusi Prisma Vantaalla yli 20 vuoteen. HOK-Elannolla on entuudestaan Vantaalla vuonna 1990 avattu Prisma Tikkurila sekä vuonna 1999 avattu Prisma Jumbo.
– Jatkuvasti kasvava Vantaa on meille tärkeä alue ja haluamme laajentaa verkostoamme eri puolille Vantaata erilaisilla myymälätyypeillä. Nyt Myyrmannista löytyi sopiva liikepaikka Prismalle. Myyrmanni on keskeisellä sijainnilla, sillä se sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella, sekä ympäröivä Myyrmäen alue kasvaa ja kehittyy koko ajan. Junayhteys tulee suoraan Myyrmanniin ja kauppakeskuksessa on runsaasti pysäköintitilaa, kertoo HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen.
Vantaan Prismojen lisäksi HOK-Elannolla on Helsingissä kuusi Prismaa (Hertsi, Itäkeskus, Kaari, Malmi, Tripla ja Viikki), Espoossa neljä Prismaa (Iso Omena, Lippulaiva, Olari ja Sello) sekä Keski-Uudellamaalla sijaitsevat Prisma Hyvinkää, Prisma Järvenpää ja Prisma Kerava.
Prisma Myyrmanni
- Osoite: Iskoskuja 3, 019600 Vantaa
- Myymälä avataan torstaina 2.11. klo 10.00
- Aukioloajat: ma-su 6.00–0.00
- Myymälä on kooltaan noin 7000 neliömetriä
- Myymälässä työskentelee noin 90 hokelantolaista
- Prisma Myyrmannissa on kattavan tuotevalikoiman lisäksi muun muassa Ruokatori, Fazer -leipomo ja Siipiyhtiön kotimaisia kanansiipiä
Asiakasomistajapalvelu- ja S-Pankkipiste
- Aukioloajat: ma–pe 9–18 sekä vuoronumerolla että ajanvarauksella
- Sijaitsee Prisman toisessa kerroksessa kassalinjaston vieressä
- Palvelee osuuskaupan asiakasomistajuuteen ja S-Pankin asiakkuuteen liittyvissä asioissa. Pisteellä voi mm. liittyä asiakasomistajaksi ja liittää perheenjäsenen asiakasomistajatalouteen sekä ottaa käyttöön pankkiin peruspankkipalvelut
- Asiakasomistajat saavat käyttöönsä rahallisia etuja, kuten Bonuksen, S-Pankin maksuttomat päivittäiset pankkipalvelut, asiakasomistajahinnat sekä ketjujen ja kumppaniemme asiakasomistajatarjoukset
HOK-Elannon ja Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen yhteistyö asiakkaiden kodintavaroiden kierrättämisen helpottamiseksi saa jatkoa, kun S-marketit Herttoniemi Helsingissä sekä Espoonlahti ja Saunalahti Espoossa saavat omat Boksi-lahjoituspisteensä 18. lokakuuta. Itsepalveluperiaatteella toimiva lahjoituspiste Boksi tarjoaa kätevän tavan lahjoittaa kodin uudelleenkäyttökelpoista tavaraa eteenpäin, vaikka ostosreissun yhteydessä. Viime vuonna Espoon Olarissa toteutetun kierrätyspilotin jälkeen Boksi-lahjoituspisteet ovat saaneet paljon kiitosta ja tyytyväistä palautetta asiakkailta. Konsepti on sittemmin laajentunut myös Helsinkiin Prisma Itäkeskukseen sekä tuoreimpana tulokkaana heinäkuussa Prisma Viikkiin.
– Boksit ovat olleet Prismoissa todella suosittuja ja olen iloinen voidessamme laajentaa vastuullista kierrätystoimintaa myös S-marketeihimme. Tarkoitus on madaltaa ihmisten kynnystä laittaa tarpeeton pientavara kiertoon tuomalla lahjoituspiste arkisen asiointipaikan yhteyteen. Boksien suosiosta kertoo se, että niiden kautta on Prismoissa saatu laadukkaita tavaroita uudelleenkäyttöön keskimäärin 500 kilon edestä joka viikko, kertoo HOK-Elannon vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki.
Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen operoimat S-marketeihin tulevat Boksit ovat kooltaan Prismojen parkkihalleissa olevia pienempiä ja ne sijoitetaan myymälöiden sisätiloihin kassa-alueen läheisyyteen. Prismoissa sijaitseviin isoihin Bokseihin voi lahjoittaa perinteisten vaatelahjoitusten lisäksi myös kodin muuta käyttötavaraa, kuten astioita, työkaluja, koriste-esineitä, kirjoja ja urheiluvälineitä. S-markettien pieniin Bokseihin voi lahjoittaa vaatteiden ja kodintekstiilien lisäksi muun muassa kirjoja, leluja sekä muuta ei-särkyvää tavaraa.
Prismojen isojen Boksien lokerot on mitoitettu Prisman ja S-marketin verkkokaupan tilauksissa käytettävien pahvilaatikoiden mukaan, jotta verkkokaupan asiakas voi näppärästi pakata kotoa löytyvät tarpeettomat tavarat pahvilaatikkoon ja lahjoittaa ne Boksiin seuraavalla ostosreissulla. Lahjoitukset S-markettien pienempiin Bokseihin voi jättää esimerkiksi kestokasseissa tai tukevissa muovikasseissa.
Tavoitteena ympäristölle paras mahdollinen ratkaisu
Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen tavoitteena on, että tavarat saavat kiertää omana itsenään mahdollisimman pitkään.
– Tavaroiden käytössä pitäminen uuden valmistamisen sijaan on merkittävä luonnonvarojen säästäjä. Kolmen Boksin lahjoitustavaramäärä mahdollistaa vuositasolla 1,3 miljoonan kilon luonnonvarasäästön ja vältetyt CO2-päästöt vastaavat ajokilometreinä 35 kertaa maapallon ympäri ajettua matkaa, kertoo palvelupäällikkö Satu Mäkinen Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksesta.
HOK-Elannon ja Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen yhteisenä tavoitteena on edistää kiertotaloutta auttamalla kuluttajia löytämään kierrätyspalvelut, tehdä niiden käyttö houkuttelevaksi ja helpoksi sekä kannustaa ihmisiä laittamaan tarpeeton tavara uudelleen käyttöön. Kiertotalouden aktiivinen edistäminen on myös osa S-ryhmän vastuullisuusohjelman tavoitetta tehdä Suomesta kaikille entistä parempi paikka elää.
– Haluamme tuoda Boksien avulla kaupunkilaisten kulkureiteille helpon tavan säilyttää hyvät tavarat käytössä sen sijaan, että ne lojuisivat käyttämättöminä ja tilaa viemässä kotona. Vaikka itselle joku tavara on turha, on se jollekulle toiselle arvokas ja tarpeellinen, sanoo Mäkinen.
Boksi-lahjoituspisteet HOK-Elannon myymälöissä
Boksit ovat avoinna parkkihallien ja kauppakeskusten aukioloaikojen mukaisesti.
Prisma Olari, pysäköintihalli, Komeetankatu 2, 02210 Espoo
Prisma Itäkeskus, parkkihalli, P1-taso, Vanhanlinnantie 1, 00900 Helsinki
Prisma Viikki, pysäköintihalli, Viikintori 3, 00790 HelsinkI
S-market Espoonlahti, Höyrylaivantie 18, 02320 Espoo
S-market Saunalahti, Magneettikatu 2, 02230 Espoo
S-market Herttoniemi, Hitsaajankatu 16, 00810 Helsinki
Boksi-lahjoituspisteet – Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy (kierratyskeskus.fi)
HOK-Elanto on ollut mahdollistamassa muutosta kohti kestävämpää liikkumista jo vuodesta 2012, kun sen ensimmäinen julkinen sähköautojen latausasema avattiin Espoon Nihtisiltaan. HOK-Elannon ja samalla koko S-ryhmän ensimmäinen ABC-latausasema avattiin Helsinkiin Prisma Itäkeskukseen keväällä 2021, jonka jälkeen investointitahti sähköautojen latausverkostoon on ollut voimakasta. Tämän vuoden aikana uudet latausasemat on avattu Vantaalle S-market Porttipuiston sekä Helsinkiin Alepa Fallkullan yhteyteen. Lisäksi Prisma Itäkeskuksen latausasemaa laajennettiin kuudella suurteholatauspisteellä. Vuoden 2023 loppuun mennessä HOK-Elannon toimialueelta löytyy ABC-latausasemia yhteensä 35 toimipaikasta. Jokaisella niistä on käytettävissä useampi latauspiste, jolloin yksittäisten latureiden määrä on noin 300.
Nyt Kauppakeskus Kaaren yhteyteen avautuva suurteholatausasema on 12 latauspisteellään toimialueen suurin. Latausaseman dynaaminen tehonjako mahdollistaa tehokkaimman mahdollisen lataamisen usealle yhtäaikaisesti lataavalle autolle.
ABC-latausasemilla tehtyjen latausten määrä on ennätyksellisessä kasvussa
HOK-Elannon alueen ABC-sähkölatauksen myynti on yli kolminkertaistunut ja lataustapahtumien sekä ABC-latauspisteiltä ladattujen kilowattituntien määrä ovat lähes kolminkertaistuneet vuoden takaiseen verrattuna.
– Sähköautojen määrä kasvaa Uudellamaalla nopeasti ja kysyntä etenkin suurteholatausasemista kasvaa keskeisten sijaintien ja hyvien kulkuyhteyksien varrella. Me haluamme vastata asiakkaidemme tarpeisiin ja mahdollistaa nykyaikaista liikkumista. Nyt avautuvalta Prisma Kaaren ABC-suurteholatausasemalta löytyy 12 pistoketta, jotka jakavat 800 kW lataustehoa. Latauspisteet sijaitsevat kauppakeskuksen parkkihallissa, joten auton saa ladattua kätevästi esimerkiksi kauppareissun aikana, kertoo HOK-Elannon ABC-ketjujohtaja Hannu Houni.
HOK-Elannon ABC-latausasemaverkoston laajentaminen on osa koko S-ryhmän yhteistä hanketta, jonka tavoitteena on rakentaa koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto ABC-asemien, markettien ja hotellien yhteyteen. ABC-latauksen kasvuvauhti onkin pysynyt ja jatkuu kovana. Miljoonas lataustapahtuma tehtiin toukokuun lopussa 2023. ABC-latausasemia on tällä hetkellä koko Suomessa yhteensä 266 kappaletta, ja niissä on latauspisteitä 1596 autolle.
ABC-lataus Prisma Kaari Helsinki:
Osoite: Kantelettarentie 1, 00420 Helsinki (kauppakeskuksen parkkihalli)
Avoinna: klo 6–23
ABC-latauksen voi maksaa kätevästi ABC-mobiililla