HOK-Elanto on ollut mahdollistamassa muutosta kohti kestävämpää liikkumista jo vuodesta 2012, kun sen ensimmäinen julkinen sähköautojen latausasema avattiin Espoon Nihtisiltaan. HOK-Elannon ja samalla koko S-ryhmän ensimmäinen ABC-latausasema avattiin Helsinkiin Prisma Itäkeskukseen keväällä 2021, jonka jälkeen investointitahti sähköautojen latausverkostoon on ollut voimakasta. Tämän vuoden aikana uudet latausasemat on avattu Vantaalle S-market Porttipuiston sekä Helsinkiin Alepa Fallkullan yhteyteen. Lisäksi Prisma Itäkeskuksen latausasemaa laajennettiin kuudella suurteholatauspisteellä. Vuoden 2023 loppuun mennessä HOK-Elannon toimialueelta löytyy ABC-latausasemia yhteensä 35 toimipaikasta. Jokaisella niistä on käytettävissä useampi latauspiste, jolloin yksittäisten latureiden määrä on noin 300.  

Nyt Kauppakeskus Kaaren yhteyteen avautuva suurteholatausasema on 12 latauspisteellään toimialueen suurin. Latausaseman dynaaminen tehonjako mahdollistaa tehokkaimman mahdollisen lataamisen usealle yhtäaikaisesti lataavalle autolle.  

ABC-latausasemilla tehtyjen latausten määrä on ennätyksellisessä kasvussa 

HOK-Elannon alueen ABC-sähkölatauksen myynti on yli kolminkertaistunut ja lataustapahtumien sekä ABC-latauspisteiltä ladattujen kilowattituntien määrä ovat lähes kolminkertaistuneet vuoden takaiseen verrattuna. 

– Sähköautojen määrä kasvaa Uudellamaalla nopeasti ja kysyntä etenkin suurteholatausasemista kasvaa keskeisten sijaintien ja hyvien kulkuyhteyksien varrella. Me haluamme vastata asiakkaidemme tarpeisiin ja mahdollistaa nykyaikaista liikkumista. Nyt avautuvalta Prisma Kaaren ABC-suurteholatausasemalta löytyy 12 pistoketta, jotka jakavat 800 kW lataustehoa. Latauspisteet sijaitsevat kauppakeskuksen parkkihallissa, joten auton saa ladattua kätevästi esimerkiksi kauppareissun aikana, kertoo HOK-Elannon ABC-ketjujohtaja Hannu Houni. 

HOK-Elannon ABC-latausasemaverkoston laajentaminen on osa koko S-ryhmän yhteistä hanketta, jonka tavoitteena on rakentaa koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto ABC-asemien, markettien ja hotellien yhteyteen. ABC-latauksen kasvuvauhti onkin pysynyt ja jatkuu kovana. Miljoonas lataustapahtuma tehtiin toukokuun lopussa 2023. ABC-latausasemia on tällä hetkellä koko Suomessa yhteensä 266 kappaletta, ja niissä on latauspisteitä 1596 autolle.  

ABC-lataus Prisma Kaari Helsinki:  

Osoite: Kantelettarentie 1, 00420 Helsinki (kauppakeskuksen parkkihalli) 

Avoinna: klo 6–23 

ABC-latauksen voi maksaa kätevästi ABC-mobiililla 

  

 

 

 

 

Prisma Kaaressa alkuvuodesta aloitettu laajamittainen remontti on tullut päätökseen. Kuluneen vuoden aikana kysyntää huomattavasti kasvattaneiden uusien pyöräily- ja retkeilyosastojen lisäksi merkittävän uudistuksen on kokenut nyt ruokakaupan puoli. Ruokakauppaan tuodut uniikit elementit, kuten omat ravintolat, tuovat päivittäisasiointiin kauppahallimaista tunnelmaa.

Uusilla ruokapalveluilla vastataan asiakkaiden kysyntään ja laajennetaan kaupan sisällä tarjottavan ruuan valikoimaa jatkuvasti kasvaneeseen grocerant-trendiin mukautuen.

Myymälään avattujen ravintoloiden ruoka-annoksia voi nauttia niin ravintolamiljöössä kaupan sisällä kuin suoraan kaupan hyllyiltä kotiin ostettuina. Anniskeluoikeudella varustetussa ravintolamaailmassa palvelee muun muassa Kaaren Prismaan varta vasten konseptoitu kahvila-ravintola Kaffepuoti, jossa myymälässä kulttiaseman saavuttaneet patongit nostetaan ansaitusti osaksi sen valikoimaa uusien lanseerattavien tuotteiden rinnalla. Legendaarisena erikoisuutena on lisäksi reilun vuosikymmenen tauon jälkeen avattu napolipizzaan erikoistuvana ravintolana paluun tekevä Papá Giovanni.

–HOK-Elannon lippulaivamyymälänä ravintolamaailman trendit, kuten grocerant-ilmiö näkyy nyt Kaaren myymälässä entistäkin erityislaatuisempana. Ruokakaupan uudistuksessa olemme panostaneet vahvasti tuoreuteen, paikallisuuteen, elämyksellisyyteen ja osaamiseen. Pelkästään uusittuun ruokatoriin on rekrytoitu yli kymmenen uutta työntekijää, kuten uusiin palvelurooleihin nimettyjä ruokamestareita, ja koko ruokakauppaan rekrytoidaan vielä vähintään saman verran lisää, kertoo Prisma Kaaren johtaja Ilkka Riiali.

Päivittäistavarapuolelle uutuutena on avattu lisäksi oma kukkakauppa, joka tarjoaa asiakkaille nyt ensimmäistä kertaa ammattifloristien tarjoamia kukkien sidontapalveluja.

Verkkokauppa ja vastuullisuus huomioitu osana kokonaisuudistusta

Koko S-ryhmän ruoan verkkokauppaa kehitetään laajalla rintamalla, jossa Prisma Kaarella on laajimman tuotevalikoiman omaavana keskeinen rooli. Myymälän toimitiloissa sijaitsevat verkkokaupan varastotilat uudistettiin remontin yhteydessä mahdollistamaan vielä nykyistäkin suurempi volyymi. Kaaren verkkokauppa palvelee jo uudessa S-kaupat.fi -osoitteessa, joka tulee myöhemmin kokoamaan yhteen kaikki S-ryhmän ruoan verkkokaupan myymälät ja palvelut. Uudistukset tukevat S-ryhmän tavoitetta olla ruoan verkkokaupan markkinajohtaja Suomessa.

Osana vastuullisuustavoitteita uusittiin puolestaan kaikki myymälän kylmälaitteet ja niiden sydän, hiilidioksidia kylmäaineenaan käyttävä kylmälaitos. Tämän myötä saatujen energiasäästöjen lisäksi myös toiminnasta aiheutuvat päästöt vähenevät. Tehty kylmälaitosinvestointi on yksi HOK-Elannon merkittävimmistä, mikä Kaaren suurusluokan kohdalla tarkoitti noin kahta miljoonaa euroa.

–Toteutettu kylmäremontti vähentää merkittävällä tavalla myymälän sähkönkulutusta, arviolta noin 500 MWh eli noin 26 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuisen sähkönkulutuksen verran. Käyttämämme sähkö on päästötöntä, uusiutuvilla energiamuodoilla tuotettua sähköä. Kiinteistössä ollaan lisäksi toteuttamassa vielä hanke, jossa Prisman kylmälaitteiden tuottama lämpö ohjataan kiinteistön käyttöön, Riiali kertoo.

Uudistuksella vaikutuksia toimialalle valtakunnallisesti

HOK-Elannon ensisijaisena tehtävänä on tuottaa etuja ja palveluita asiakasomistajille. Prisma Kaaressa toteutetun uudistuksen tavoitteena on vahvistaa sen asemaa Suomen suurimpana hypermarkettina, joka palvelee entistä laajempaa yleisöä. Asiakkaat pääsevät nyt ensimmäisten joukossa hyödyntämään ja kokemaan uudistuneen hypermarketin palvelutarjontaa, joka löytyy vain Prisma Kaaresta. Uudistus konkretisoi suuntaa, johon koko toimiala on liikkumassa ja uudistuksen mukanaan tuomia palvelukokonaisuuksia voidaan nähdä myöhemmin myös muissa Prismoissa.

–Pystymme nyt palvelemaan entistä paremmin asiakkaitamme eri kosketuspisteissä päivittäis- ja käyttötavarakaupan lisäksi ravintolamaailman, kukkakaupan ja pyörähuollon kaltaisilla palveluilla. Vaikutusalueemme läpi pääkaupunkiseudun on jo nyt merkittävä, mutta uudistuksessa hypermarketille luotujen ainutlaatuisten palvelukokonaisuuksien myötä uskon, että meille tullaan jatkossa entistäkin kauempaa ylivoimaisen tarjooman ansiosta, iloitsee Riiali.

Prisma Kaaren historiaa:

prismajohtaja Ilkka Riiali

Retkeilytrendin arkipäiväistyminen pääkaupunkiseudulla ja siihen liittyvän kysynnän kasvamisen myötä Kaaren Prisma avaa heinäkuussa monipuolistetun Outdoor-osaston, jossa tuotevalikoima laajenee nyt retkeilyvarusteiden lisäksi myös kattavasti ulkoiluvaatteisiin ja kenkiin. 

–Osana Kaaren myymälän käynnissä olevaa kattavaa uudistumista vastaamme paikallisen luontobuumin jatkumiseen ja cityretkeilyyn laajentamalla Outdoor-tuotevalikoimaa. Haluamme olla enemmän kuin retkeilykauppa ja tarjota asiantuntevaa palvelua ulkoiluun kaikilla sen osa-alueilla. Tuomme uudistuksen myötä ensimmäisenä Prismana valikoimaan täysin uusina tuotebrändeinä Fjällrävenin ja Haglöfsin, kertoo Prisma Kaaren käyttötavarakaupan päällikkö Päivi Valtonen.

Retkeilyn kasvanut suosio on näkynyt erityisesti pääkaupunkiseudulla, jossa Outdooriin kuuluvien tuotteiden myynti kasvoi eniten koko maassa menneen koronavuoden aikana. Yleisesti ottaen pääkaupunkiseudun ja muun Suomen välillä ei ole merkittäviä eroja myynnin rakenteessa, mutta retkeilyyn käytetty aika vaihtelee alueellisesti.

-Pääkaupunkiseudulla suosituinta on päiväretkeily, jonka osuus näkyy selvästi myynnissä. Esimerkiksi reppujen ja ruoanlaiton tuotteiden osuudet ovat suurempia verrattaessa muuhun Suomeen. Pohjoisempana painottuvat taas rinkat ja makuualustat, kertoo Prisma-ketjun ryhmäpäällikkö Tommi Korhonen.

Retkikeittimet ja kevyet teltat kesän suosikkeja

Kesä käynnistää retkeilyn suhteen vilkkaan sesonkiajan, kun luontoon suunnataan tänäkin vuonna jälleen innokkaasti. Tulevana kesänä myynnin kasvua odotetaan Prismoissa erityisesti seuraavissa TOP-tuotteissa: retkikeittimet ja niiden polttoaineet, ateriointiin tarvittavat tuotteet, kuten ruokailuvälineet, kuksat ja makkaratikut sekä teltat ja riippumatot.

-Viime kesän hittituote oli risukeitin. Tänäkin vuonna erilaiset keittimet ja nyt myös aktiivisimpien retkeilijöiden kahden-kolmen hengen cityvaelluksiinkin soveltuvat kevyet teltat ovat selvästi nousemassa tulevan kesän retkeilyvarusteiden suosikeiksi Helsingin alueella, sanoo Valtonen.

Prisma Kaaren uudistus etenee läpi kesän

HOK-Elanto investoi tänä vuonna merkittävästi Suomen suurimman hypermarketin Prisma Kaaren uudistukseen, jonka myötä asiakaskokemus nostetaan seuraavalle tasolle. Vaiheittain toteutettavalla uudistuksella vastataan Helsingin seudun asiakaskunnan tarpeisiin laajentamalla tuote- ja palvelutarjoomaa. Kategorioista on jo uudistettu pian valmistuvan Outdoorin lisäksi pyöräilyn osasto. Tämän vuoden aikana läpikotaisen muodonmuutoksen kokevat myös Gaming sekä ruokakaupan puoli. Kuluttajien toiveista ammentavalla kehitystyöllä näytetään suuntaa tulevaisuuden hypermarketien yleistyville trendeille.

Seuraa Prisma Kaaren uudistuksen etenemistä!

Helsingin Kannelmäessä sijaitseva Prisma Kaari kehittää palvelutarjontaansa ja on vastikään avannut pyöräilyn yhä kasvavaan kysyntään vastaavan kattavasti uudistetun pyöräosaston. Tavoitteena on jatkossa tarjota erilaisia lisäpalveluja myös esimerkiksi pyörien kausisäilytykseen.

–Pyörähuollon merkitys on kasvussa ja siksi tarjoamme Prisma Kaaren asiakkaille palvelupaketteja eri huoltotarpeisiin aina ensihuolloista täysihuoltoon. Tänä keväänä nähty pyörien 40 prosentin myyntipiikki kasvattaa tänä vuonna huollon kysyntää erityisesti pääkaupunkiseudulla, jossa pyöräilykausi on jo lähes ympärivuotinen, ja fillarit joutuvat monella eri tavalla rasitustestiin. Arvioimme, että meillä tullaan huoltamaan seuraavan kolmen vuoden aikana lähes 10 000 pyörää, Prisma Kaaren käyttötavaran päällikkö Päivi Valtonen kertoo.

Pyöräily on kestävä liikkumismuoto, jota HOK-Elanto haluaa toimialueellaan edistää vastuullisuusohjelmansa tavoitteiden mukaisesti. Helposti saavutettavissa oleva pyörähuoltopalvelu asiakkaille lisää niin pyörän käyttöikää kuin sen turvallisuutta. Prisma Kaari Kannelmäessä käynnistynyt palvelu tukee myös osaltaan Helsingin kaupungin ilmastostrategiaa, jossa tavoitteena on parantaa pyöräilyn houkuttelevuutta lisäten samalla asukkaiden hyötyliikuntaa sekä yleistä hyvinvointia.

Pyöräilyssä vaihteiden toimivuus on keskeistä ajomukavuuden kannalta ja jarrujen toimivuus puolestaan jo turvallisuudenkin kannalta. Säännöllisesti pyöräilevän tulisikin kiinnittää pyörän kunnossa huomiota erityisesti jarruihin, vaihteisiin sekä voimansiirtoon liittyviin asioihin.

­–Työmatkapyöräilijän fillaria kuluttavat tyypillisesti eniten pyöriin kertyvä hiekka ja lika, joka puhdistamattomana kuluttaa ketjuja ja rattaita aiheuttaen ongelmia sekä yleisiä huoltotarpeita, kertoo Prisma Kaaren pyörähuollon mekaanikko Jussi Laurila.

Huolto pidentää pyörän elinkaarta

Polkupyörä säilyttää arvonsa ja ominaisuutensa huomioimalla tärkeimmät huollon tarpeet. Prisma Kaaren huoltopiste tarjoaa niin ensihuolto-, kausi- kuin laajempiakin täyshuoltoja. Huollossa saa neuvontaa ja tarvittavia työkaluja sekä varaosia myös omatoimiseen pyörän huoltoon.

–Moni uuden pyörän ostaja tekee tyypilliset virheet, jotka välttämällä pyörän kunto vastaisi lähes uutta vielä vuosienkin jälkeen. Polkupyörän käyttöikä on keskimäärin 15 vuotta oikein huollettuna ja suositeltu huoltoväli on enimmillään 12 kuukautta, lisää Laurila.

Prisma Kaaren asiantuntija listaa – viisi tyypillisintä pyörän huoltovirhettä:

  1. Uuden pyörän ensihuollon unohtaminen

Usein kuvitellaan, että vain vanhaa pyörää on tarvetta huollattaa. Uuden pyörän ensihuolto on kuitenkin käyttöiän kannalta kaikkein tärkein huolto. Pyörän ensihuolto tulee tehdä noin 150-300 kilometrin jälkeen. Uusi polkupyörä tulee siis huoltaa vaikkei varsinaista vikaa olisikaan.

  1. Pyörän pesemisen laiminlyönti

Pyörän säännöllinen pesu ja puhdistaminen on jokaisen pyöräilijän tärkein itse tehtävistä huoltotoimista etenkin ympärivuotisessa pyöräilyssä. Pinttyessään lika kuluttaa pyörää ja lyhentää normaalia huoltoväliä, joten pesemällä pyörää säästää myös rahaa. Pyörä olisi hyvä pestä tarpeen mukaan tai vähintään pari kertaa kauden aikana. Huollon asiantuntijoiltamme saa neuvoja myös pyörän oikeaoppiseen pesemiseen ja vinkit pesuaineista.

  1. Kausi- ja vuosihuoltojen väliin jättäminen

Samalla tavoin kuin autoja, myös pyöriä tulee vuosi- ja kausihuoltaa pyöräilymääristä riippuen vähintään kerran vuodessa. Kausi- ja vuosihuollon tarkoitus on pitää pyörä ajokunnossa ja se ennaltaehkäisee mahdollisia isompia ja kalliimpia huoltotarpeita.

  1. Ikuisena murheenkryyninä ketjut

Ketjujen puhdistaminen on keskeinen osa pyörän huoltoa, sillä niihin kertyy helposti hiekkaa ja muuta likaa. Ilman puhdistamista lika kuluttaa ketjuja ja rattaita, joka taas vaikuttaa pyörän voimansiirron kestävyyteen. Putsattu ketju tulee myös öljytä, jotta se ei ruostu.

  1. Rengaspaineita ei mitata

Oikeat rengaspaineet vaikuttavat renkaiden kestävyyteen ja siksi ne tulee mitata säännöllisesti. Rengaspaineen pystyy tarkistamaan helpoiten rengaspainemittarilla varustetulla pumpulla ja oikea rengaspaine on merkitty renkaaseen. Pääkaupunkiseudulla pyöräily on jo ympärivuotista ja renkaiden kausivaihdot ovat ajankohtaisia keväisin ja syksyisin autojen tapaan. Huoltopiste tarjoaa myös renkaiden vaihtopalvelun edullisesti.

Katso videolta pyöräilyvaikuttaja Velogin vinkit työmatkapyöräilyyn!

Kauppakeskus Kaaressa Helsingin Kannelmäessä toimiva Prisma on aloittanut uudistushankkeen, joka valmistuu kokonaisuudessaan kuluvan vuoden loppuun mennessä. Myymälä päivitetään erityisesti pääkaupunkiseudulla asuvien kuluttajien muuttuneita kulutustapoja palvelevaksi nykypäivän hypermarketiksi, jossa ostokokemus paranee ajansäästön myötä kaiken tarvittavan löytyessä saman katon alta.

Asiakkailta kerättävien toiveiden lisäksi muutoksessa tuodaan Suomeen myös kansainvälisiä trendejä, joista Kaaren asiakkaat pääsevät nauttimaan ensimmäisenä. Luvassa on esimerkiksi aiempaa elämyksellisempi ruokakeidas, johon tuodaan kauppahallimaista tunnelmaa pientuottajien ja puotien sekä entistä vahvemman satokausiajattelun avulla.

–Mitä suurempi on, sitä lähempänä pitää olla asiakasta. Haluamme olla ajankohtaisesti mukana suomalaisten arjessa sesongeissa eläen, ja valikoimat räätälöidään siksi Prismoissa aina paikallisesti. Prisma Kaarella on vakiintunut rooli kehitystyön kärjessä, mikä mahdollistaa tällaiset rohkeammatkin muutokset ensimmäisenä, Prisma Kaaren johtaja Ilkka Riiali taustoittaa.

Prisma Kaari pysyy auki ja palvelee asiakkaitaan normaalisti koko uudistuksen ajan. Vaiheittain etenevällä uudistuksella minimoidaan asiakkaille esimerkiksi remontoinnista aiheutuvat tilapäiset katkokset. Muutostöiden valmistuttua asiakkaat pääsevät nauttimaan ennennäkemättömistä osastototeutuksista, kokonaan uusista tuotebrändeistä ja palvelukokonaisuuksista. Lisäksi Kaaressa sijaitsevissa Prisman verkkokaupan varastotiloissa tehdään uudistus, joka mahdollistaa nykyistä suuremman volyymin sekä vahvistaa myymälässä asioinnin ja verkko-ostamisen yhteispelin saumattomana kuluttajalle.

Trendaavat tuotekategoriat ja asiakassuhteen syventäminen uudistuksen keskiössä

Mittavan uudistuksen eri vaiheissa kehitetään osasto- ja tuoteryhmäkohtaista tarjoomaa ja palveluita, joihin panostetaan nyt merkittävästi aiempaa enemmän. Uudistettavia osastoja ovat muun muassa pyöräily, Outdoor ja Gaming, minkä lisäksi myös ruokakaupan puoli kokee läpikotaisen muodonmuutoksen.

–Haluamme yhä enemmän olla etunojassa tuomassa uusia trendejä ja uutuustuotteita asiakkaillemme. Prismalle on ominaista lanseerata uusia kategorioita, kun nichestä tulee valtavirtaa, ja tiettyjen tuoteryhmien kysyntä kasvaa. Pyöräily, Outdoor ja Gaming ovat tämän hetken trendejä, jotka nauttivat vahvaa suosiota erityisesti pääkaupunkiseudulla. Siksi panostamme niiden tarjontaan nyt merkittävästi, Riiali toteaa.

Ensimmäinen uudistuksen ilmentymä myymälässä on myyntiennätyksiäkin rikkonut pyöräilyosasto, joka on jo avattu asiakkaille. Laajentunut valikoima kattaa 250 pyörämallia, minkä lisäksi tarjolla on muun muassa kokonaan uusi polkupyörien huoltopalvelu.

–Polkupyörähuollon kaltaisten uusien palvelujen myötä asiakassuhde syvenee, kun Prisma Kaari voi tarjota nyt ratkaisuja tuotteen hankinnan lisäksi sen käyttöön pitkällä aikavälillä. Käytännössä fillariosasto on kuin oma erikoisliikkeensä Prisman sisällä ja samaa suuntaa haemme myös muille uudistuville osastoille, Riiali iloitsee.

Kaaren Prismassa tullaan tuotevalikoimien laajentamisen lisäksi syventämään suosittujen osastojen kokonaisvaltaista palvelua. Valikoiman laajentuessa myös olemassa olevien työntekijöiden osaamista kehitetään sekä uusia erikoisosaajia tullaan rekrytoimaan uudistettaville osastoille vastaamaan asiakkaiden monipuolisiin tarpeisiin.

Tänä keväänä avautuneessa pyörien huoltopalvelussa meillä on jo nyt täysin uusia ammattilaisia, ja tulemme samaan tapaan kouluttamaan erikoistuvia olemassa olevia työntekijöitä sekä rekrytoimaan toistakymmentä uutta muillekin osastoille, Riiali kertoo.