Pääkaupunkiseudulla toimiva S-ryhmän suurin osuuskauppa HOK-Elanto haluaa kiittää menestyksekästä työtä tehneitä hokelantolaisia vuodesta 2023. Henkilöstölle jaetaan tulospalkkiona joulukuun palkanmaksun yhteydessä yhteensä noin kolmen miljoonan euron suuruinen summa. 

– Me HOK-Elannossa haluamme olla palvelualan paras työpaikka ja tarjota asiakkaillemme loistavan asiakaskokemuksen. Henkilöstömme hyvä työ on HOK-Elannon menestyksen tekijä, sillä he ovat tekemässä voittavaa kauppaa ja palvelemassa asiakkaitamme hienolla tiimityöllä. Olen tosi ylpeä hokelantolaisista, ja kiitos hyvästä kuluneesta vuodesta kuuluukin kaikille heille. Sen vuoksi haluamme kiittää hokelantolaisia rahallisesti näin vuoden päätteeksi, HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen kiittää. 

Tulospalkkio maksetaan 15.12. maksuhetkellä työsuhteessa olevalle HOK-Elannon koko –ja osa-aikaiselle henkilöstölle, joilla ei ole henkilökohtaista tulospalkkiomallia. Tulospalkkio maksetaan suhteessa vuoden 2023 tammi-lokakuun aikana tehtyihin työtunteihin. Kokoaikaiselle työntekijälle se tarkoittaa jopa noin 770 euron kokonaissummaa. Palkkion keskiarvo on yli 460 euroa.  

Sokos Helsingin myyntipäällikkö Birgitta Fjäder, henkilöstöpäällikkö Jenni-Mari Ahola, kenkäosaston myyjä Nina Vento sekä myyntimiljöötiimin vetäjä Tuija Kujanpää kuvailevat työyhteisöään turvalliseksi porukaksi, jossa kissan voi rohkeasti nostaa pöydälle ja jossa aidosti puhalletaan yhteen hiileen yli osastorajojen. Tilanne on sitoutuneen ja positiivisen porukan sekä suunnitelmallisen työtyytyväisyyden kehittämisen tulosta. Sokos Helsingissä työskentelee noin 150 hokelantolaista, joista naisten osastolla 42. 

Kehitystyö starttasi, kun yhdessä Sokos Helsingin naisten osaston henkilökunnan, esihenkilöiden ja pääluottamusmies Jani Pölösen kanssa havaittiin ja kirjattiin asioita, jotka koettiin kehityskohtina. TYT-kyselyn ja muun palautteen mukaan panostusta kaivattiin esimerkiksi tiedonkulkuun, palautteen antoon sekä työvuorosuunnitteluun. Asioiden ääreen ei jääty ihmettelemään, vaan niihin tartuttiin ja työtyytyväisyyttä lähdettiin systemaattisesti kehittämään yhdessä. Henkilöstöltä saatujen konkreettisten esimerkkien kautta päästiin kiinni oikeisiin asioihin ja suunnitelmallinen yhdessä tekeminen on tuottanut hyvää tulosta. Työyhteisön kehittäminen on jatkuvaa työtä. Nykyisin Sokoksella seurataan säännöllisesti henkilökunnan palautteita ja mahdollisia esiin nousevia huolia, joihin tarpeen mukaan tartutaan heti. 

– Sokoksen Myyn mielihyvää-ajattelu on meidän tekemisemme keskiössä ja se näkyy jokapäiväisessä työssämme. Jotta voimme myydä mielihyvää asiakkaillemme, täytyy myös henkilöstöllä itsellään olla hyvä olla töissä, hyvä mieli. Työtyytyväisyys on siis kaiken A ja O. Haluamme pitää huolen siitä, että Sokoksen kulttuuria ja meininkiä kehitetään henkilöstön tarpeista käsin, Birgitta sanoo. 

Työtyytyväisyys-työpajoja henkilöstölle ja esihenkilöille 

Sokos Helsingin työtyytyväisyyttä lähdettiin kehittämään muun muassa organisaatiopsykologi Maija Suokkaan vetämillä työpajoilla, joihin osallistuivat henkilöstö sekä esihenkilöt. Työpajoissa keskityttiin esimerkiksi vuorovaikutukseen, tunteisiin työelämässä, jokaisen rooliin osana työyhteisöä, hyväksymisen taitoihin sekä armollisuuteen itseä kohtaan.  

– Työpajat olivat loistavia. Rentoa ja avointa keskustelua, mutta kuitenkin aitoa asiaa Maijan vetämänä. Oivalsimme paljon siitä, kuinka itse asetamme riman usein turhan korkealle. Maija kannusti siihen, että ei tarvitse vain suorittaa, vaan työstä pitää voida nauttia. Oli tärkeää ymmärtää, kuinka meistä jokainen vaikuttaa kokonaisuuteen ja yleisfiilikseen, joka porukassa vallitsee, Tuija kuvailee. 

– Maija toimi ikään kuin ryhmäterapeuttina. Hän auttoi meitä löytämään yhdessä ratkaisuja kokemiimme haasteisiin. Prosessin myötä saimme kirkastettua muun muassa roolejamme ja tehtäviämme. Lisäksi teimme päätöksen, että jatkossa suunnittelemme aamuvuorot niin, että tulemme tuntia aikaisemmin töihin, jotta ehdimme tehdä tarvittavat asiat paremmin kiireettä, Nina kertoo.  

Yksi keskeinen havainto oli, että henkilöstö kaipasi selkeämpiä perusteluita ja asioiden avaamista esimerkiksi muutoksille sekä arkeen vaikuttaville asioille, kuten miksi jotakin tuotetta ei ole saatu toimitettua myymälään. Lisäksi toivottiin enemmän palautetta. Kyse oli siis viestinnästä ja vuorovaikutuksesta, jotka olivat koronan myötä jääneet turhan vähäiseksi.  

– Työpajojen myötä perustettiin esimerkiksi Workchat-ryhmä, jossa Sokoksen työntekijät voivat matalalla kynnyksellä kysyä mieltä askarruttavia asioita Sokos-ketjun hankinnalta. Lisäksi seuraamme työtyytyväisyyttä nyt snapshot-mittauksen avulla, Jenni-Mari kertoo. 

Viestinnästä huolehdittiin myös prosessin edetessä. Kaikille kerrottiin säännöllisesti, miten asiat etenivät, mistä oli sovittu ja mitä muutoksia tultaisiin tekemään ja miksi.  

Kehukesä 2023 

Toinen keskeinen työtyytyväisyyteen vaikuttava asia on palaute ja koska sen määrä koettiin Sokos Helsingissä turhan vähäiseksi, päätettiin siihen koko porukalla panostaa. Työpajoissa johtotähdeksi määriteltiin ”Keskity hyvään”-ajattelu. Se tarkoittaa, että keskitytään ajattelemaan hyvää toisista ja annetaan palautetta kollegoille. Se vaikuttaa merkittävästi koko työyhteisön fiilikseen ja kulttuuriin.  

– Tänä kesänä meillä on ollut Kehukesä 2023. Otimme käyttöön jäätelökupongit, eli ”kehukesäkupongit”, joita myynninohjaajat voivat jakaa kollegoille. Niiden kylkeen kirjoitetaan ilahduttavia palautteita hyvästä työstä ja työkaveruudesta. Jäätelöt ovat oikeasti ihan toissijaisia, kyllä ne kannustavat sanat ja kehut ovat se arvokkain asia. Meillä on mielettömiä tyyppejä, jotka ansaitsevat kehunsa, Nina sanoo. 

Työkavereilla on nykyisin aiempaa enemmän tapana myös huikkailla toisilleen positiivisia kommentteja radiopuhelimien välityksellä. Radiopuhelimen avulla vuorovaikutus yli osastorajojen on myös helpompaa. 

– Sellaiset pienet yllättävät kommentit, kuten ”Se asiakas oli niin tyytyväinen, jolle sä löysit sen bleiserin!” ilahduttavat tosi paljon. Lisäksi kun koko jengi kuulee sen, niin tulee yhteisesti hyvä fiilis, Birgitta kuvailee. 

Alkavan syksyn aikana palautteenannon käytänteitä tullaan kehittämään Sokosella entisestään osana Myyn mielihyvää-konseptia. 

TYT-kysely on tärkeä tiedonlähde 

Isossa työyhteisössä työtyytyväisyyden ja työntekijäkokemuksen kehittäminen vaativat pitkäjänteisyyttä ja suunnittelua koko vuoden mittaan ja vuosi toisensa perään. 

– Olemme Sokos Helsingissä tehneet porukalla hienoa työtä, mutta aina on kehitettävää. Tärkeää on se, että haasteista voidaan avoimesti puhua ja asioihin tartutaan niiden ratkaisemiseksi. Siksi TYT-kyselyynkin vastaaminen on niin tärkeää. Sen avulla nähdään, että missä menee hyvin ja missä asioissa taas on tarvetta kehittyä, Jenni-Mari sanoo.  

– Asioita on vaikeaa kehittää oikeaan suuntaan, jos kukaan ei sano mitään, Birgitta komppaa.  

Nina ja Tuija sanovat, että parasta Sokos Helsingissä on porukka, jossa töitä tehdään. Töissä on mukavaa olla ja kiireisinäkin hetkinä on vahva kokemus yhteisöllisyydestä ja siitä, että voi pyytää apua työkavereilta.  

Työtyytyväisyys vaikuttaakin paitsi jaksamiseen ja motivaatioon, myös sitoutumiseen eli työurien pituuteen. Sokos Helsingissä pitovoimaa selkeästi on, sillä vaihtuvuus on todella pientä. Kaikilla haastatelluilla on vähintään 10 vuoden ura takanaan ja Birgitalla tulee ensi vuonna upeat 50 vuotta täyteen sokoslaisena.  

–  Meillä on ehdottomasti Voittava joukkue, jossa onnistutaan yhdessä – niin Sokos Helsingissä, kuin koko HOK-Elannossa. Kyllä tällä porukalla päästään kohti palvelualan parasta työpaikkaa, Birgitta toteaa. 

– Avaamme perjantaina aamukuudelta ja suljemme lauantaina samaan aikaan. Perjantain ajan, eli 06-24 myymme kaikki valikoimamme normaalihintaiset tuotteet 25 prosentin alennuksella. Lauantain puolella klo 00–06 alennus on 30 %, HOK-Elannon tavaratalokaupan ketjujohtaja Sanna Mäenpää toteaa.

Black Fridayta on arvosteltu siitä, että se kannustaa turhaan kuluttamiseen.  

– Me näemme asian ennemminkin niin, että reiluilla alennuksilla asiakas pystyy ostamaan kestävää laatua edullisesti. Ja ilman muuta toivomme, että meillä tehdyt ostokset päätyvät käyttöön, eivätkä kaappien tai laatikoiden täytteeksi, Mäenpää painottaa.

– Uskon, että eniten menee tuotteita joululahjoiksi: upeita kosmetiikan pakkauksia, tuoksuja, miesten ja naisten alus- ja yöasuja sekä asusteita, kuten pipoja, hanskoja, huiveja ja koruja. Kotiin ostetaan joulukoristeita ja astioita. Juhlavaatteita tarvitaan taas, samoin talvi- ja ulkoiluvaatteita, joita hankitaan itselle. Kosmetiikkavarastojakin pääsee vuorokauden ajan tankkaamaan todella edullisesti. 

Sokos Helsingin Mannerheimintien ja Asema-aukion ovet ovat siis avoinna perjantain aamukuudesta lauantain aamukuuteen. Myös Hotelli Vaakunan aulan kautta shoppailemaan pääsee läpi yön. Postikadun puolelta pääsee ostoksille klo 23:een asti. 

– Viime vuonna Black Fridayn hiljaisimmat ostostunnit olivat klo 02–05. Saa nähdä saammeko tänä vuonna asiakkaiksi unettomia hotellivieraita pyjamissaan. Mahdollistahan se ainakin on, Mäenpää heittää. 

Mäenpää toivottaa asiakkaat lämpimästi tervetulleeksi hiljaisten yön tuntien ostoksille.
– Henkilökuntamme palvelee virkeänä ja asiantuntevana vuorokauden ympäri, Mäenpää lupaa. 

Black Fridayta vietetään Sokoksella, Emotionissa sekä verkkokaupassa sokos.fi. Lauantain ja sunnuntain ajan saa yhdestä normaalihintaisesta ostokerrasta 25 prosentin alennuksen myymälöistä S-mobiilikupongilla tai verkkokaupasta etukoodilla BLACKFRIDAY 27.–28.11. 

”Elannon tavaratalona” tunnettu Siltasaarenkatu 10:ssä sijaitseva tavaratalo myytiin vuonna 2016 kiinteistösijoitusyhtiö Antiloopille. Tavaratalon saneeraus aloitettiin vuonna 2019, ja uusi toimistotiloista, ravintoloista ja kivijalkamyymälöistä koostuva kokonaisuus valmistuu vuoden 2021 aikana. HOK-Elanto jatkaa tiloissa vuokralaisena, ja laajentaa kantakaupungin palveluverkostoa uudella S-marketilla ja Emotion-ketjun myymälällä. 

– Hakaniemellä on iso rooli HOK-Elannon historiassa, ja on ilo palata perinteiseen liiketilaan upouusilla myymälöillä. S-market vastaa kantakaupungin kysyntään uuden konseptin myymälällä, jossa muun muassa Kallion alueella korostuva vegevalikoima on monipuolinen. Emotionilla vahvistamme kantakaupungin kivijalkaverkostoa, ja tuomme monipuolisilla palveluilla täydentyvän kauneuden ja kosmetiikan erikoisliikkeen Hakaniemeen, toimialajohtaja Kimmo Nikula summaa 

Palvelevin lähikauppa osuvimmalla valikoimalla

S-market Hakaniemen uusi marketpäällikkö Meri-Johanna Merilaid kuvailee uutta yksikköään palvelevaksi lähikaupaksi, ja odottaa tiiminsä kanssa innolla yhteistyötä lähiseudun asukkaiden kanssa. 

– Tavoitteena on olla jokaisen hakaniemeläisen ja kalliolaisen luottopakki arjessa ja juhlassa. Myymälä on iso, mikä mahdollistaa myös laajan tuotevalikoiman. Myymälää suunnitellessa olemme ottaneet huomioon alueen kysynnän vege- ja vegaanisille tuotteille sekä nopean syömisen eväille. Myymälän valikoimakehityksessä aloitetaan nyt toinen erä, ja valikoimaa hiotaan entistä osuvammaksi yhdessä asiakkaiden kanssa. Laittakaa omia tuotetoiveita tulemaan, Merilaid kehottaa. 

S-market Hakaniemen palvelutarjontaan kuuluu monipuolinen Ruokatori, salaattibaari, Fazerin jauholeipomo, Itsudemon sushipiste, Beijing8-dumplingit ja appelsiinimehukone. Vuoden 2021 aikana kiinteistöön avataan pysäköintihalli asiakaspysäköintiä varten. 

Kosmetiikkaa ja konsultoivaa palvelua

HOK-Elannon Emotion-ketjun 13. myymälä avataan keskelle odotettua pikkujoulukautta. Juhlameikkien ja glitterin lisäksi myymälä tarjoaa tuotteita ja asiantuntevaa opastusta koko kehon hyvinvointiin. 

– Meillä työskentelee lisäkseni viisi muuta ammattilaista asiakkaiden monenlaisia kysymyksiä ratkomassa. Monipuolisesta tuotevalikoimastamme löydämme ratkaisun, joka sopii sekä asiakkaan iho- ja hiustyypille, mutta myös hänen kukkarolleen, myymäläpäällikkö Kirsi Tavikainen lupaa. 

Avara Emotion Hakaniemi tarjoaa asiakkaille asiantuntemuksen lisäksi myös meikkauspalveluita koronatilanteen sallimissa rajoissa. Kampaamopalveluita tiloissa tarjoaa yhteistyökumppani Salon Klipsi.  

S-market Hakaniemi 

Aukioloajat: ma-la 7–23, su 9–23 

Myymälän palveluita: Ruokatori, salaattibaari, Fazerin jauholeipomo, Itsudemon sushipiste, Beijing8-dumplingit, tuorepuristettu appelsiinimehu & pysäköintihalli (pysäköintitila valmistuu 2021 aikana). 

Myymälän valikoimaan voi vaikuttaa sinuntoive.fi-palvelussa.

Emotion Hakaniemi 

Aukioloajat ma-pe 9-20, la 10-18 ja su 12-17. 

Avajaisviikonloppuna to-su 18.-21.11.:

– Aloitimme alennusmyynnin perjantaina 18. kesäkuuta ja jatkamme aina heinäkuun loppuun. Tänä kesänä on tarjolla poikkeuksellisen paljon poikkeuksellisen laadukasta tavaraa. Syy on samainen korona kuin niin monessa muussakin asiassa viimeisen puolentoista vuoden aikana, HOK-Elannon Sokosten ja Emotioneiden ketjujohtaja Sanna Mäenpää sanoo. 
 
Koronaepidemia vaikuttaa siis myös kesäalennusmyynteihin. Vaatteiden sisäänostosykli on pitkä, Viime syksyn valikoiman ostot tehtiin pääosin jo ennen kuin epidemia keväällä 2020 alkoi, eikä kukaan ainakaan osannut ennustaa epidemian pituutta. Samaan aikaan etätyönteko lisääntyi, eikä nk. toimistopukeutumiselle ollut juurikaan tarvetta. Viime syksynä tämän kevään ostoja tehessä puolestaan uskottiin kevään olevan jo koronan kannalta parempaa aikaa, mutta talvella alkanut uusi aalto jatkoi kaupankäynnin haasteita. Toukokuusta alkaen on ollut havaittavissa selvää piristymistä ja asiakasmäärien kasvua. Alennusmyynnistä odotetaan kovaa, sillä patoutunutta ostotarvetta tuntuu olevan muodin ja kauneuden alueilla reippaasti.  
 
– Eli nyt jos tuntee tarvetta päivittää vaatekaappinsa vaikkapa toimistopukeutumiseen, on erinomaiset mahdollisuudet tehdä laatulöytöjä edullisesti. Muukin aletarjonta on laajaa ja laadukastaja myös tämän kesäsesongin muotia on laajasti tarjolla, Mäenpää toteaa. 
 
Ale-valikoima on normaalioloissa asia, josta ei oikein haluta puhua. Jos tavaraa jää paljon alerekkeihin ja  
-laareihin, on ostovaiheessa tai hinnoittelussa todennäköisesti sattunut jonkinlainen arviointivirhe, jonka myöntäminen voi ottaa koville. Tämän kesän alessa syyt ovat siis toisaalla ja korona on kohdellut kaikkia kivijalkakauppoja samalla tavalla.  
 
Koronan vaikutukset näkyvät myös kosmetiikkaan erikoistuneissa Emotioneissa 
– Etätöihin meikataan ja laitetaan hiuksia huomattavasti harvemmin ja vähemmän kuin työpaikoille mentäessä. Myös juhlat, ravintoloissa syöminen ja muut menot ovat olleet viimeiset 15 kuukautta melko vähissä, joten tarvetta meikkaamiseen on tätäkin kautta ollut normaalia vähemmän. Syksyllä palataan toivottavasti lähemmäs normaalia arkea ja juhlaa, ja myös kosmetiikan tuotteille tulee enemmän tarvetta. 
 
Ennen korona-aikaa avatun kosteusvoiteen, meikkivoiteen, ripsivärin tai eteenkään luonnonkosmetiikan tuotteiden käyttö ei ole enää tässä vaiheessa hygieenistä ja voi aiheuttaa ikäviä reaktioita iholla. Nämä kannattaa ehdottomasti uusia ja heittää vanhat tuotteet pois, vaikka niitä olisikin vielä jäljellä.  
– Kesäale on hyvä paikka tehdä edullisia löytöjä jo syksyäkin ajatellen Emotioneissa ja Sokosten kauneuden osastoilla. Meiltä löytyy kosmetiikkaa joka tarpeeseen hyvin alennuksin, Mäenpää vinkkaa. 
 

– Olemme tunnistaneet, että ihmiset haluavat ostaa myös kosmetiikkaa verkosta yhä enemmän, osittain varmaan tämäkin on koronan vaikutusta, HOK-Elannon Emotion-ketjun vetäjä Elina Vaalto toteaa.

Kasvanut kysyntä on pidentänyt toimitusaikoja monilla verkkokaupoilla. Emotion ja Wolt pyrkivätkin tarjoamaan uuden, nopean vaihtoehdon asiakkailleen. ”Wolttaamalla” ostokset saapuvat perille keskimäärin puolessa tunnissa.

– Juhlat illalla tai lähtö mökille parin tunnin kuluttua, etätyöpalaveri vaihteeksi videoneuvotteluna, lahjan ostaminen ylioppilaalle on jäänyt viimetinkaan… aina ei ehdi odottaa verkkokaupan toimitusta, Vaalto maalaa.

Palvelu tuo helpotusta myös lahjasesonkeihin. Esimerkiksi joululahjat voi tilata valmiiksi paketoituina helposti kotisohvalta kotiovelle.

“Olemme todella iloisia, että pääsemme aloittamaan yhteistyön Emotionin kanssa. Vaikka kosmetiikan kotiinkuljetus on meille vielä uutta, on tavoitteemme pohjimmiltaan sama kuin ruoankin kanssa. Haluamme tarjota asiakkaillemme aikaa keskittyä heille tärkeisiin asioihin ja ylittää heidän odotuksensa erinomaisella palvelulla. Toivomme, että voimme tehdä ihmisten arjesta vähän helpompaa”, sanoo Woltin Suomen maajohtaja Henrik Pankakoski.

Valikoiman pääpaino on ihonhoito- ja hiustenhoitotuotteissa sekä kosmetiikan suosituimmissa tuotteissa. Alkuvaiheessa Woltiin avataan noin 200 tuotetta. Aluksi mukana on neljä Emotion-yksikköä: Ainoa Tapiola, Hyvinkää, Redi ja Tripla. Kuljetusmaksu määräytyy etäisyyden mukaan, alhaisimmillaan se on 3,90 euroa.