– Avaamme perjantaina aamukuudelta ja suljemme lauantaina samaan aikaan. Perjantain ajan, eli 06-24 myymme kaikki valikoimamme normaalihintaiset tuotteet 25 prosentin alennuksella. Lauantain puolella klo 00–06 alennus on 30 %, HOK-Elannon tavaratalokaupan ketjujohtaja Sanna Mäenpää toteaa.

Black Fridayta on arvosteltu siitä, että se kannustaa turhaan kuluttamiseen.  

– Me näemme asian ennemminkin niin, että reiluilla alennuksilla asiakas pystyy ostamaan kestävää laatua edullisesti. Ja ilman muuta toivomme, että meillä tehdyt ostokset päätyvät käyttöön, eivätkä kaappien tai laatikoiden täytteeksi, Mäenpää painottaa.

– Uskon, että eniten menee tuotteita joululahjoiksi: upeita kosmetiikan pakkauksia, tuoksuja, miesten ja naisten alus- ja yöasuja sekä asusteita, kuten pipoja, hanskoja, huiveja ja koruja. Kotiin ostetaan joulukoristeita ja astioita. Juhlavaatteita tarvitaan taas, samoin talvi- ja ulkoiluvaatteita, joita hankitaan itselle. Kosmetiikkavarastojakin pääsee vuorokauden ajan tankkaamaan todella edullisesti. 

Sokos Helsingin Mannerheimintien ja Asema-aukion ovet ovat siis avoinna perjantain aamukuudesta lauantain aamukuuteen. Myös Hotelli Vaakunan aulan kautta shoppailemaan pääsee läpi yön. Postikadun puolelta pääsee ostoksille klo 23:een asti. 

– Viime vuonna Black Fridayn hiljaisimmat ostostunnit olivat klo 02–05. Saa nähdä saammeko tänä vuonna asiakkaiksi unettomia hotellivieraita pyjamissaan. Mahdollistahan se ainakin on, Mäenpää heittää. 

Mäenpää toivottaa asiakkaat lämpimästi tervetulleeksi hiljaisten yön tuntien ostoksille.
– Henkilökuntamme palvelee virkeänä ja asiantuntevana vuorokauden ympäri, Mäenpää lupaa. 

Black Fridayta vietetään Sokoksella, Emotionissa sekä verkkokaupassa sokos.fi. Lauantain ja sunnuntain ajan saa yhdestä normaalihintaisesta ostokerrasta 25 prosentin alennuksen myymälöistä S-mobiilikupongilla tai verkkokaupasta etukoodilla BLACKFRIDAY 27.–28.11. 

”Elannon tavaratalona” tunnettu Siltasaarenkatu 10:ssä sijaitseva tavaratalo myytiin vuonna 2016 kiinteistösijoitusyhtiö Antiloopille. Tavaratalon saneeraus aloitettiin vuonna 2019, ja uusi toimistotiloista, ravintoloista ja kivijalkamyymälöistä koostuva kokonaisuus valmistuu vuoden 2021 aikana. HOK-Elanto jatkaa tiloissa vuokralaisena, ja laajentaa kantakaupungin palveluverkostoa uudella S-marketilla ja Emotion-ketjun myymälällä. 

– Hakaniemellä on iso rooli HOK-Elannon historiassa, ja on ilo palata perinteiseen liiketilaan upouusilla myymälöillä. S-market vastaa kantakaupungin kysyntään uuden konseptin myymälällä, jossa muun muassa Kallion alueella korostuva vegevalikoima on monipuolinen. Emotionilla vahvistamme kantakaupungin kivijalkaverkostoa, ja tuomme monipuolisilla palveluilla täydentyvän kauneuden ja kosmetiikan erikoisliikkeen Hakaniemeen, toimialajohtaja Kimmo Nikula summaa 

Palvelevin lähikauppa osuvimmalla valikoimalla

S-market Hakaniemen uusi marketpäällikkö Meri-Johanna Merilaid kuvailee uutta yksikköään palvelevaksi lähikaupaksi, ja odottaa tiiminsä kanssa innolla yhteistyötä lähiseudun asukkaiden kanssa. 

– Tavoitteena on olla jokaisen hakaniemeläisen ja kalliolaisen luottopakki arjessa ja juhlassa. Myymälä on iso, mikä mahdollistaa myös laajan tuotevalikoiman. Myymälää suunnitellessa olemme ottaneet huomioon alueen kysynnän vege- ja vegaanisille tuotteille sekä nopean syömisen eväille. Myymälän valikoimakehityksessä aloitetaan nyt toinen erä, ja valikoimaa hiotaan entistä osuvammaksi yhdessä asiakkaiden kanssa. Laittakaa omia tuotetoiveita tulemaan, Merilaid kehottaa. 

S-market Hakaniemen palvelutarjontaan kuuluu monipuolinen Ruokatori, salaattibaari, Fazerin jauholeipomo, Itsudemon sushipiste, Beijing8-dumplingit ja appelsiinimehukone. Vuoden 2021 aikana kiinteistöön avataan pysäköintihalli asiakaspysäköintiä varten. 

Kosmetiikkaa ja konsultoivaa palvelua

HOK-Elannon Emotion-ketjun 13. myymälä avataan keskelle odotettua pikkujoulukautta. Juhlameikkien ja glitterin lisäksi myymälä tarjoaa tuotteita ja asiantuntevaa opastusta koko kehon hyvinvointiin. 

– Meillä työskentelee lisäkseni viisi muuta ammattilaista asiakkaiden monenlaisia kysymyksiä ratkomassa. Monipuolisesta tuotevalikoimastamme löydämme ratkaisun, joka sopii sekä asiakkaan iho- ja hiustyypille, mutta myös hänen kukkarolleen, myymäläpäällikkö Kirsi Tavikainen lupaa. 

Avara Emotion Hakaniemi tarjoaa asiakkaille asiantuntemuksen lisäksi myös meikkauspalveluita koronatilanteen sallimissa rajoissa. Kampaamopalveluita tiloissa tarjoaa yhteistyökumppani Salon Klipsi.  

S-market Hakaniemi 

Aukioloajat: ma-la 7–23, su 9–23 

Myymälän palveluita: Ruokatori, salaattibaari, Fazerin jauholeipomo, Itsudemon sushipiste, Beijing8-dumplingit, tuorepuristettu appelsiinimehu & pysäköintihalli (pysäköintitila valmistuu 2021 aikana). 

Myymälän valikoimaan voi vaikuttaa sinuntoive.fi-palvelussa.

Emotion Hakaniemi 

Aukioloajat ma-pe 9-20, la 10-18 ja su 12-17. 

Avajaisviikonloppuna to-su 18.-21.11.:

– Aloitimme alennusmyynnin perjantaina 18. kesäkuuta ja jatkamme aina heinäkuun loppuun. Tänä kesänä on tarjolla poikkeuksellisen paljon poikkeuksellisen laadukasta tavaraa. Syy on samainen korona kuin niin monessa muussakin asiassa viimeisen puolentoista vuoden aikana, HOK-Elannon Sokosten ja Emotioneiden ketjujohtaja Sanna Mäenpää sanoo. 
 
Koronaepidemia vaikuttaa siis myös kesäalennusmyynteihin. Vaatteiden sisäänostosykli on pitkä, Viime syksyn valikoiman ostot tehtiin pääosin jo ennen kuin epidemia keväällä 2020 alkoi, eikä kukaan ainakaan osannut ennustaa epidemian pituutta. Samaan aikaan etätyönteko lisääntyi, eikä nk. toimistopukeutumiselle ollut juurikaan tarvetta. Viime syksynä tämän kevään ostoja tehessä puolestaan uskottiin kevään olevan jo koronan kannalta parempaa aikaa, mutta talvella alkanut uusi aalto jatkoi kaupankäynnin haasteita. Toukokuusta alkaen on ollut havaittavissa selvää piristymistä ja asiakasmäärien kasvua. Alennusmyynnistä odotetaan kovaa, sillä patoutunutta ostotarvetta tuntuu olevan muodin ja kauneuden alueilla reippaasti.  
 
– Eli nyt jos tuntee tarvetta päivittää vaatekaappinsa vaikkapa toimistopukeutumiseen, on erinomaiset mahdollisuudet tehdä laatulöytöjä edullisesti. Muukin aletarjonta on laajaa ja laadukastaja myös tämän kesäsesongin muotia on laajasti tarjolla, Mäenpää toteaa. 
 
Ale-valikoima on normaalioloissa asia, josta ei oikein haluta puhua. Jos tavaraa jää paljon alerekkeihin ja  
-laareihin, on ostovaiheessa tai hinnoittelussa todennäköisesti sattunut jonkinlainen arviointivirhe, jonka myöntäminen voi ottaa koville. Tämän kesän alessa syyt ovat siis toisaalla ja korona on kohdellut kaikkia kivijalkakauppoja samalla tavalla.  
 
Koronan vaikutukset näkyvät myös kosmetiikkaan erikoistuneissa Emotioneissa 
– Etätöihin meikataan ja laitetaan hiuksia huomattavasti harvemmin ja vähemmän kuin työpaikoille mentäessä. Myös juhlat, ravintoloissa syöminen ja muut menot ovat olleet viimeiset 15 kuukautta melko vähissä, joten tarvetta meikkaamiseen on tätäkin kautta ollut normaalia vähemmän. Syksyllä palataan toivottavasti lähemmäs normaalia arkea ja juhlaa, ja myös kosmetiikan tuotteille tulee enemmän tarvetta. 
 
Ennen korona-aikaa avatun kosteusvoiteen, meikkivoiteen, ripsivärin tai eteenkään luonnonkosmetiikan tuotteiden käyttö ei ole enää tässä vaiheessa hygieenistä ja voi aiheuttaa ikäviä reaktioita iholla. Nämä kannattaa ehdottomasti uusia ja heittää vanhat tuotteet pois, vaikka niitä olisikin vielä jäljellä.  
– Kesäale on hyvä paikka tehdä edullisia löytöjä jo syksyäkin ajatellen Emotioneissa ja Sokosten kauneuden osastoilla. Meiltä löytyy kosmetiikkaa joka tarpeeseen hyvin alennuksin, Mäenpää vinkkaa. 
 

– Olemme tunnistaneet, että ihmiset haluavat ostaa myös kosmetiikkaa verkosta yhä enemmän, osittain varmaan tämäkin on koronan vaikutusta, HOK-Elannon Emotion-ketjun vetäjä Elina Vaalto toteaa.

Kasvanut kysyntä on pidentänyt toimitusaikoja monilla verkkokaupoilla. Emotion ja Wolt pyrkivätkin tarjoamaan uuden, nopean vaihtoehdon asiakkailleen. ”Wolttaamalla” ostokset saapuvat perille keskimäärin puolessa tunnissa.

– Juhlat illalla tai lähtö mökille parin tunnin kuluttua, etätyöpalaveri vaihteeksi videoneuvotteluna, lahjan ostaminen ylioppilaalle on jäänyt viimetinkaan… aina ei ehdi odottaa verkkokaupan toimitusta, Vaalto maalaa.

Palvelu tuo helpotusta myös lahjasesonkeihin. Esimerkiksi joululahjat voi tilata valmiiksi paketoituina helposti kotisohvalta kotiovelle.

“Olemme todella iloisia, että pääsemme aloittamaan yhteistyön Emotionin kanssa. Vaikka kosmetiikan kotiinkuljetus on meille vielä uutta, on tavoitteemme pohjimmiltaan sama kuin ruoankin kanssa. Haluamme tarjota asiakkaillemme aikaa keskittyä heille tärkeisiin asioihin ja ylittää heidän odotuksensa erinomaisella palvelulla. Toivomme, että voimme tehdä ihmisten arjesta vähän helpompaa”, sanoo Woltin Suomen maajohtaja Henrik Pankakoski.

Valikoiman pääpaino on ihonhoito- ja hiustenhoitotuotteissa sekä kosmetiikan suosituimmissa tuotteissa. Alkuvaiheessa Woltiin avataan noin 200 tuotetta. Aluksi mukana on neljä Emotion-yksikköä: Ainoa Tapiola, Hyvinkää, Redi ja Tripla. Kuljetusmaksu määräytyy etäisyyden mukaan, alhaisimmillaan se on 3,90 euroa.