– Tavaratalo palvelee tiistaista lähtien normaalien aukioloaikojen puitteissa. Rajatun paloalueen korjaukset ensimmäisen kerroksen kosmetiikkaosastolla jatkuvat, mutta muuten tavaratalo voidaan avata asiakkaille täysin normaalisti, HOK-Elannon Sokos-ketjun ketjujohtaja Anna Vahteri kertoo.
Tulipalon sammutustöiden vesivahinko kohdistui pääasiassa ensimmäisen kerroksen kosmetiikkaosastolle ja savuhaitat osittain myös toisen kerroksen naisten pukeutumisosastolle. Viikonlopun aikana kosmetiikan ja naisten pukeutumisen osaston kaikki tuotteet on käyty läpi ja myyntikelvottomat tuotteet on kerätty pois. Tavaratalon savuhaitan osalta myymälän sisäilmaa on puhdistettu ionisaattoreilla.
– Palo huomattiin nopeasti ja sammutustyöt päästiin aloittamaan heti, kiitos henkilökunnan esimerkillisen ja ripeän toiminnan, Vahteri kiittelee.
Kiinteistössä sijaitsevien S-market Sokos Helsingin ja Hesburger Asema-aukion osalta vauriot jäivät pieniksi, ja palvelut saatiin avattua asiakkaille jo lauantaina 1.10.
Sokoksen 3+1 päivää -kampanjaa jatketaan keskiviikkoon 5.10. asti
Sokoksen ja Emotionin valtakunnallista 3+1 päivää -kampanjaa jatketaan 5.10. asti kaikissa Sokos- ja Emotion-myymälöissä sekä verkkokaupassa osoitteessa sokos.fi. Vahterin mukaan kampanjatuotteita on edelleen Helsingin keskustan Sokoksella hyvin saatavilla.
– Olemme iloisia, että voimme jatkaa lisäajalla yhtä vuoden suurimmista kampanjoistamme ja tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden edullisten ostosten tekoon sulkupäivien jälkeen nyt myös Helsingin keskustan Sokoksella keskiviikkoon saakka, Vahteri sanoo.
– Avaamme perjantaina aamukuudelta ja suljemme lauantaina samaan aikaan. Perjantain ajan, eli 06-24 myymme kaikki valikoimamme normaalihintaiset tuotteet 25 prosentin alennuksella. Lauantain puolella klo 00–06 alennus on 30 %, HOK-Elannon tavaratalokaupan ketjujohtaja Sanna Mäenpää toteaa.
Black Fridayta on arvosteltu siitä, että se kannustaa turhaan kuluttamiseen.
– Me näemme asian ennemminkin niin, että reiluilla alennuksilla asiakas pystyy ostamaan kestävää laatua edullisesti. Ja ilman muuta toivomme, että meillä tehdyt ostokset päätyvät käyttöön, eivätkä kaappien tai laatikoiden täytteeksi, Mäenpää painottaa.
– Uskon, että eniten menee tuotteita joululahjoiksi: upeita kosmetiikan pakkauksia, tuoksuja, miesten ja naisten alus- ja yöasuja sekä asusteita, kuten pipoja, hanskoja, huiveja ja koruja. Kotiin ostetaan joulukoristeita ja astioita. Juhlavaatteita tarvitaan taas, samoin talvi- ja ulkoiluvaatteita, joita hankitaan itselle. Kosmetiikkavarastojakin pääsee vuorokauden ajan tankkaamaan todella edullisesti.
Sokos Helsingin Mannerheimintien ja Asema-aukion ovet ovat siis avoinna perjantain aamukuudesta lauantain aamukuuteen. Myös Hotelli Vaakunan aulan kautta shoppailemaan pääsee läpi yön. Postikadun puolelta pääsee ostoksille klo 23:een asti.
– Viime vuonna Black Fridayn hiljaisimmat ostostunnit olivat klo 02–05. Saa nähdä saammeko tänä vuonna asiakkaiksi unettomia hotellivieraita pyjamissaan. Mahdollistahan se ainakin on, Mäenpää heittää.
Mäenpää toivottaa asiakkaat lämpimästi tervetulleeksi hiljaisten yön tuntien ostoksille.
– Henkilökuntamme palvelee virkeänä ja asiantuntevana vuorokauden ympäri, Mäenpää lupaa.
Black Fridayta vietetään Sokoksella, Emotionissa sekä verkkokaupassa sokos.fi. Lauantain ja sunnuntain ajan saa yhdestä normaalihintaisesta ostokerrasta 25 prosentin alennuksen myymälöistä S-mobiilikupongilla tai verkkokaupasta etukoodilla BLACKFRIDAY 27.–28.11.
Joulupukkikin on koronajouluna enimmäkseen etätöissä, mutta ovelle saattaa kolkuttaa pukin apuri. Helsingin keskustan Sokoksen tuotteita voi 2.12. alkaen tilata nopeasti kotiin Wolt-sovelluksella. Sokos Kaaresta toimitukset alkavat 3. joulukuuta.
Valikoimassa on noin 500 lahjakauteen sopivaa tuotetta; tuoksuja, pörrösukkia, aamutossuja, pipoja, huiveja, pieniä sisustustavaroita jne.
– Korona tämänkin palvelun kehittämisen taustalla tietysti on. Jos ei itse pääse viemään tuoksulahjaa tyttöystävälle tai aamutossuja appiukolle, ne voi tilata valmiiksi paketoituina tunnissa lahjansaajan ovelle, HOK-Elannon Sokos- ja Emotion -ketjujen johtaja Sanna Mäenpää toteaa.
HOK-Elannon Emotion-ketjun neljä myymälää ovat tarjonneet Wolt-palvelua elokuusta alkaen. Positiivisten kokemusten ja asiakaspalautteiden rohkaisemina yhteistyötä päätettiin laajentaa Sokoksiin.
Verkkokauppojen kysyntä on koronan myötä kasvanut ja osittain samalla pidentänyt toimitusaikoja. ”Wolttaamalla” ostokset saapuvat perille keskimäärin puolessa tunnissa.
Wolt on satsannut vähittäiskauppaan vahvasti kuluvan vuoden aikana.
– Etsimme jatkuvasti uusia tapoja helpottaa ihmisten arkea. Mitä kattavammin palvelustamme löytyy tuotteita erilaisiin arjen tarpeisiin, sitä paremmin voimme vapauttaa asiakkaidemme aikaa muihin asioihin sekä helpottaa kontaktien välttämistä, Woltin Suomen-maajohtaja Henrik Pankakoski sanoo.
Kuljetusmaksu on Woltin normaalin hinnoittelun mukainen, eli 1,90-5,90 euroa etäisyydestä riippuen. Toimitusalue ulottuu Helsingin keskustan lisäksi esimerkiksi Lauttasaareen, Haagaan, Pitäjänmäelle, Oulunkylään ja Käpylään.
Aamuvirkkujen ja yökyöpeleiden on mahdollista tehdä tavaratalo-ostoksia ensimmäistä kertaa läpi vuorokauden. Lähes seitsemänkymppinen Helsingin keskustan Sokos palvelee ensimmäistä kertaa historiansa aikana 24 h perjantaina 27.11., kun ”musta perjantai” starttaa joululahjakauden.
– Palvelemalla vuorokauden ympäri saamme myös laajasti ja turvallisesti asiointiaikoja ostoksille. Kokeilemme 24 h aukioloaikaa nyt ensimmäistä kertaa ja katsomme, miten asiakkaamme ottavat tämän vastaan. Sokos Helsingin öiset valot tulevat valaisemaan koko korttelin, kertoo HOK-Elannon tavaratalokaupan ketjujohtaja Sanna Mäenpää.
Alun perin yhdysvaltalaisesta kiitospäivätraditiosta kumpuavan ”mustan perjantain” suosio näkyy entistä vahvemmin myös Suomessa. Yhä useampi ostaa joululahjat jemmaan tuolloin ja erityisesti verkkokaupasta.
– Yhä useampi asiakkaamme ajoittaa joululahjaostoksensa tähän ajankohtaan ja Black Fridayn merkitys on kasvanut vuosi vuodelta. Kampanja tulee näkymään erityisesti voimakkaasti kasvavassa sokos.fi-verkkokaupassa ja myös kivijalkamyymälöissämme turvallinen asiointi taaten, kertoo SOK tavaratalo- ja erikoisliikekaupan kehitysjohtaja Päivi Juntunen.
Kosmetiikan lahjapakkausten, ihonhoito- ja hiustenhoitopakkausten, tuoksupakkausten sekä kodin puolella muhkeiden peitteiden, tyynyjen ja merkkiastioiden odotetaan käyvän kaupaksi.
Black Fridayna Sokos-tavaratalot sekä kauneuden ja hyvinvoinnin Emotion-myymälät tarjoavat asiakkailleen koko muodin, kauneuden ja sisustuksen valikoimastaan 25 % alennuksen verkkokaupassa sekä myymälöissä. Näin asiakkaat voivat tehdä suunniteltuja hankintoja yksittäisten tarjoustuotteiden sijaan.
Helsingissä läpi yön palvelevat tavaratalot Sokos Helsinki ja Sokos Kaari avaavat ovensa torstain vaihtuessa perjantaiksi keskiyöllä ja myöntävät 30 prosentin alennuksen aamuseitsemään asti.
– Erikoistavarakauppa koki notkahduksen koronakeväänä, mutta asiakkaat ovat palailleet myös kivijalkamyymälöihin ostoksille. Verkkokaupan myynti on kasvanut tämän vuoden aikana voimakkaasti kaksinumeroisin luvuin. Meille on tärkeää kehittää sekä ostokokemusta verkossa että kivijalkamyymälöiden henkilökohtaista palvelua, kertoo kehitysjohtaja Päivi Juntunen SOK tavaratalo- ja erikoisliikekaupasta.
Sokos-tavarataloissa myymäläasioinnin turvallisuuteen kiinnitetään huomiota monin eri keinoin. Kaikissa asiakasohjeissa ja myymäläviestinnässä korostetaan turvallista asiointia ja turvavälien huomiointia.
Ketjujohtaja Sanna Mäenpää HOK-Elannolta kertoo, mikä tavaratalokaupassa kiinnostaa nyt:
– Tuoksupakkaukset, ihonhoito- ja hiustenhoitotuotteet. Korona-aikana kotoillessa ja maskien käytön myötä panostetaan hemmotteluun ja ihonhoitoon.
– Jouluvaloilla sisustetaan kotia tunnelmalliseksi. Tänä vuonna jouluvalojen myynti alkoi jo kaksi kuukautta aikaisempaa aiemmin.
– Muodissa joulun hittejä tulevat olemaan edellisvuosien tapaan valmiit alusasu-, asuste- sekä yöasupaketit. Pehmeät paketit, mukavat lämpimät rentoon olemiseen sopivat vaatteet kiinnostavat myös. Lämpimät aamutossut ovat vuodesta toiseen joulun kestohitti.
– Kotiin ostetaan muhkeita peittoja ja -tyynyjä sekä kotimaisia klassikkoasioita.
– Kosmetiikan joulukalentereita ostettiin jo marraskuuksi ekstrahemmotteluksi ja iloksi pimeään aikaan. Tämä on uusi ilmiö.