Torstaina 2.6. valmistuva S-market Korson aseman (Metsolantie 2) myymäläuudistus on osa HOK-Elannon laajempaa hanketta, jossa S-market-myymälät uudistetaan vastaamaan asiakkaiden toiveita entistäkin paremmin. Uudistettu myymälä palvelee tutulla henkilökunnalla sekä laajoilla aukioloajoilla jälleen 2. kesäkuuta alkaen.

Näkyvin osa uudistushanketta on päivittynyt myymälämiljöö: muun muassa hedelmä- ja vihannesosasto uusittiin täysin ja uudet, nykyaikaiset kalusteet mahdollistavat entistä näyttävämmät esillepanot.

– Erityisen odotettuna lisänä myymälään on tuotu nopean ostamisen alue, josta matkaansa saa helppoa ja nopeaa purtavaa, kylmää juotavaa, tuoretta pullaa sekä kahvia. Myymälän palveluvalikoimaan kuuluu jatkossa myös toivottu mehukone, jolla voi itse puristaa tuoretta appelsiinimehua. Asiakkailta saamamme palaute on huomioitu lisäksi laajentuneena käyttötavaravalikoimana. Lisää asiakastoiveita otamme jatkossakin mielellämme vastaan ja pyrimme toteuttamaan niitä mahdollisimman paljon, S-market Korson aseman marketpäällikkö Virpi Kytö

Energiankulutusta pienennettiin ovellisilla kylmäkalusteilla sekä uudella kylmälaitoksella ja -aineella

HOK-Elannossa on käynnissä kymmenien miljoonien eurojen investointi, jossa uudistetaan kaikkien toimialueen Prisma-, S-market-, Alepa- ja Food Market Herkku -myymälöiden kylmälaitokset ja kylmäaineet, jotka muodostavat huomattavan osan myymälöiden päästöistä sekä energiankulutuksesta. Mittavassa, reilun 200 toimipaikan muutostyössä on edetty suunniteltua aikataulua nopeammin ja jo 60 prosenttia kylmälaitoksista on uudistettu.

S-market Korson aseman remontin yhteydessä myymälään sekä osaan rakennuksen julkisivun valaisimista vaihdettiin LED-valot ja myymälään päivitettiin uudet, energiatehokkaat kylmäkalusteet. Myös kylmälaitos uusittiin ja käytettävä kylmäaine vaihdettiin ympäristöystävällisempään hiilidioksidiin. Myymälän käyttämä sähkö on lisäksi täysin päästötöntä. Uudistusten ansiosta S-market Korson aseman energiankulutuksen arvioidaan pienentyvän noin 30 prosenttia.

S-market Korson asema

MIELI ry on myöntänyt HOK-Elannolle Hyvän mielen työpaikka® -merkin osoituksena sitoutumisesta henkilöstön mielenterveyden edistämiseen. Merkin saaminen edellyttää, että mielenterveyden edistämistä johdetaan suunnitelmallisesti, työpaikan arkikäytännöt tukevat mielenterveyttä ja työntekijöiden mielenterveyttä pystytään tukemaan erilaisissa elämäntilanteissa.

– Olemme tehneet tietoisen valinnan panostaa ennaltaehkäisyyn ja rakentaa 6 500 -henkisessä organisaatiossamme entistä avoimempaa kulttuuria mielenterveydestä puhumiseen. Hyvän mielen työpaikka® -merkki auttaa meitä tekemään näkyväksi HOK-Elannon tarjoamaa tukea ja haastaa myös koko henkilöstömme puhumaan aiheesta, sanoo HOK-Elannon työhyvinvointipäällikkö Marja Kuusisto. 

Viimeisten parin vuoden ajan mielenterveyteen liittyvien sairauspoissaolojen määrä HOK-Elannossa on lisääntynyt.  

– Viime aikoina ihmisten mieliä ovat kuormittaneet maailmanlaajuiset poikkeustilanteet ja siksi koemme, että työnantajana meidän on erityisen tärkeää puhua avoimesti mielen voinnista ja myös toimia sen eteen aktiivisesti, Kuusisto jatkaa. 

Organisaatiopsykologi valmentaa ja viestii

HOK-Elanto tarjoaa henkilöstölleen tukea mielen hyvinvointiin muun muassa työterveyden palvelujen kautta. Viime vuonna HOK-Elantoon palkattiin myös oma organisaatiopsykologi Maija Suokas, joka valmentaa ja viestii mielen hyvinvoinnin teemoista ennakoivalla otteella. 

– Sairastamiseen liittyen on jo olemassa toimivia prosesseja ja niitä kehitetään jatkuvasti yhteistyössä työterveyden kanssa. Nyt haluamme etsiä keinoja erityisesti ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen tukeen. Keskeistä on myös avoimen keskusteluilmapiirin ja luottamuksen kehittäminen, jotta mielen hyvinvointiin liittyvät asiat saadaan keskusteluun matalalla kynnyksellä.  

Lisää eväitä esihenkilöille 

Työ palvelualoilla vaatii kykyä sietää kiirettä ja painetta. HOK-Elannon työntekijöistä valtaosa on alle 30-vuotiaita ja on globaali ilmiö, että nuorten ahdistuneisuus on viime vuosina lisääntynyt. Nuoret työntekijät ovat usein ensimmäisessä työpaikassaan, opiskelevat töiden ohella ja asuvat ensimmäistä kertaa omillaan. On luonnollista, että henkinen jaksaminen on ajoittain kovilla. 

– Toisaalta nuoret puhuvat mielenterveydestä huomattavasti avoimemmin kuin vanhemmat ikäluokat. Hyvällä viestinnällä sekä erilaisilla valmennuksilla ja esimiestyöllä voidaan kasvattaa jokaisen omaa keinovalikoimaa mielestä huolehtimiseen. Yksi tärkeimmistä tavoista ennaltaehkäistä mielenterveyteen liittyviä poissaoloja on lisätä esihenkilöiden valmiuksia ottaa asiat puheeksi matalalla kynnyksellä, Suokas sanoo. 

– Mielen hyvinvoinnista kannattaa puhua. On ihan OK, että mieli ei aina ole hyvä ja siihen voi hakea ja saada apua jo varhaisessa vaiheessa, hän summaa. 

MIELI ry:n ja Toivon Kärki ry:n yhteisen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteen avulla kerättiin rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Kampanjan mahdollistivat Lähi-Tapiola ja S-ryhmä, jotka lahjoittivat kampanjan alkupääomaksi 500 000 euroa ja kannustivat suomalaisia laajasti mukaan lahjoittamaan.

”Kampanjan huikea tulos kertoo mielestäni ennen kaikkea siitä, kuinka laajasti yhteiskunnassa ja lahjoittajien keskuudessa on nyt tunnistettu nuorten ahdinko: Pidä huolta -kampanja haastaa myös julkisen puolen kantamaan vahvemmin vastuuta nuorista, kommentoi MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

”Keräys osoittaa, että Suomessa osataan lyödä hynttyyt yhteen eri tahojen kesken, kun asia koetaan tärkeäksi. Turvaamalla matalan kynnyksen avunsaannin nuoret ympäri Suomen saavat keinoja kohti parempaa oloa. Ässäläiset ovat olleet sydämellä mukana viemässä Pidä huolta -viestiä eteenpäin”, sanoo vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa S-ryhmästä.

 ”Pidä huolta -kampanja on ollut meille vaikuttava tapa tukea erittäin tärkeänä pitämäämme nuorten mielenterveystyötä. Yhdessä omistaja-asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa mahdollistamme apua tuhansille sitä tarvitseville kaikkialla Suomessa. Panostus mielenterveyteen on satsaus koko yhteiskuntamme tulevaisuuteen ja tarvitsemme jatkossakin lisäpanostuksia mielenterveyteen”, sanoo LähiTapiolan pääjohtaja Juha Koponen.

Mihin kampanjan tuotto ohjataan?

Kampanjan tuotolla Sekasin-chat saa tulevan kahden vuoden aikana:

LIsäksi nuorten mielenterveyttä vahvistavassa työssä 10 000 nuorta saa harjoitella mielenterveystaitoja ja 1000 yläkoulun aikuista saa vahvistusta omalle mielenterveysosaamiselle. Koulutusten mukana koulut saavat käsikirjoja, julisteita sekä vihkoja nuorten mielenterveyden edistämiseen.

”Näin suurella summalla voimme tehdä Sekasin-chatissa pitkäjänteistä valtakunnallista laajentamistyötä, joka kantaa vuosia eteenpäin ja tarjoaa apua tuhansille pahan olonsa kanssa kamppaileville nuorille, Sekasin Kollektiivin toiminnanjohtaja Satu Raappana sanoo.

”Akuutin tuen lisäksi on tärkeää vahvistaa kaikkien nuorten mielenterveyttä sekä lisätä myös aikuisten osaamista tukea nuorten mielenterveyttä päivittäin”, painottaa MIELI ry:n varhaiskasvatus- ja koulutyön päällikkö Anniina Pesonen.

pidahuolta.fi

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste

Jatkossa ABC-latauksen koko asiointi hoituu ABC-mobiililla. ABC-mobiili on myös sähköauton latauksessa totutun helppokäyttöinen. Latauspiste valitaan selkeän numeroinnin perusteella ja asiointi tapahtuu muutenkin samoin kuin polttonesteitä tankattaessa. ABC-mobiili on ainoa tapa maksaa ABC-latausta, joten mitään muita tunnistautumisvälineitä ei tarvita. Uuden ominaisuuden myötä ABC-mobiili on maailman monipuolisin autoilevaa asiakasta palveleva mobiilisovellus. 

– ABC-mobiili toimii nimenomaan ABC-lataus -tunnuksilla varustetuilla latausasemilla. Meillä on myös aiemmin käyttöönotettuja, eri yhteistyökumppanien kanssa toteutettuja latausasemia, joissa lataaminen tapahtuu laitteissa näkyvien ohjeistusten mukaisesti, ketjujohtaja Hannu Houni toteaa. 

Maksu vain ladatusta energiasta 

ABC-lataus on käyttöönoton alkuvaiheessa ollut maksutonta, kun järjestelmästä on kerätty kokemuksia sen kehittämiseksi. Jatkossa lataaminen ABC-latauspisteissä on maksullista, ja perustuu kilowattitunteihin. 

Hinnat näkyvät asemakohtaisesti ABC-mobiilista. ABC-latauksesta saa myös Bonusta, ja se kerryttää normaaliin tapaan S-ryhmästä tehtyjen ostosten kuukausittaista bonusostokertymää.  

Latausverkosto laajenee vauhdilla
HOK-Elannon alueella latausverkosto laajenee vauhdilla. Ajantasaisen tiedon verkostosta voi tarkastaa ABC-mobiilista tai ABC-ketjun verkkosivuilta. 

– Meidän tavoitteemme on avata tänä vuonna vielä useita latausasemia niin, että vuoden loppuun mennessä asemia on 23 ja niillä latauspisteitä 190. Voimakas verkoston kasvu jatkuu myös ensi vuonna, Houni sanoo. 

100-prosenttisesti uusiutuvaa sähköä 

S-ryhmän ja HOK-Elannon tavoitteena on olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuodesta 2025 alkaen. Olennainen osa tätä tavoitetta on, että kaikki käytettävä sähkö on jo nyt uusiutuvaa, pääosin tuuli- ja vesivoimalla tuotettua sähköä. Näin ollen myös ABC-latauksen käyttäjät ajavat täysin uusiutuvalla sähköllä. 

ABC-latauksen lisäksi ABC-ketjun tavoitteena on etsiä muitakin kustannustehokkaita ja teknisesti toimivia ratkaisuja vähentämään liikenteen fossiilisia päästöjä nyt ja tulevaisuudessa.  

 

 

ABC-mobiili on myös sähköauton latauksessa totutun helppokäyttöinen. Latauspiste valitaan selkeän numeroinnin perusteella, ja asiointi tapahtuu muutenkin samoin kuin polttonesteitä tankattaessa. ABC-mobiili on ainoa tapa maksaa ABC-latausta, joten mitään muita tunnistautumisvälineitä ei tarvita.

– ABC-ketju otti vuonna 2016 käyttöön maailman ensimmäinen mobiilitankkauspalvelun. Nyt voimme sanoa, että ABC-mobiili on maailman monipuolisin tiellä liikkuvia asiakkaita palveleva sovellus, kehitysjohtaja Tiina Viksten ABC-ketjuohjauksesta kertoo.

Maksu vain ladatusta energiasta

ABC-lataus on käyttöönoton alkuvaiheessa ollut maksutonta, kun järjestelmästä on kerätty kokemuksia sen kehittämiseksi. Jatkossa lataaminen muuttuu maksulliseksi, ja hinnoittelu perustuu ladatun energian määrään eli kilowattitunteihin.

– ABC-latauksen hinnoittelu on käyttäjien toiveiden mukaisesti kilowattituntiperusteinen sekä perus-, teho- että suurteholatauksessa, sähköisen liikenteen päällikkö Olli Tervonen sanoo.

Hinnoittelu tapahtuu osuuskauppakohtaisesti, ja hinnat näkyvät asemakohtaisesti ABC-mobiilista. ABC-latauksesta saa myös Bonusta jopa 5 prosenttia, ja se kerryttää normaaliin tapaan S-ryhmästä tehtyjen ostosten kuukausittaista bonusostokertymää.

Verkosto laajenee vauhdilla

Latausasemia rakennetaan parhaillaan koko Suomeen S-ryhmän markettien, hotellien ja ABC-asemien yhteyteen. Kuluvan vuoden loppuun mennessä tavoitteena on avata noin 50 ABC-latausasemaa, joissa on satoja latauspisteitä.

– Latausasemia otetaan käyttöön sitä mukaa, kun latauslaitteisiin saadaan asennettua kilowattituntihinnoitteluun vaadittavat energiamittarit. Tämän jälkeen latausasema on käytettävissä ABC-mobiililla, Olli Tervonen kertoo.

Ajantasaisen tiedon latausverkostosta voi tarkastaa ABC-mobiilista tai ABC-ketjun verkkosivuilta.

100-prosenttisesti uusiutuvaa sähköä

S-ryhmän tavoitteena on olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuodesta 2025 alkaen. Olennainen osa tätä tavoitetta on, että kaikki käytettävä sähkö on jo nyt uusiutuvaa, pääosin tuuli- ja vesivoimalla tuotettua sähköä. Näin ollen myös ABC-latauksen käyttäjät ajavat täysin uusiutuvalla sähköllä.

ABC-ketjun tavoitteena on etsiä kustannustehokkaita ja teknisesti toimivia ratkaisuja vähentämään liikenteen fossiilisia päästöjä nyt ja tulevaisuudessa. Näin ollen ketju kehittää sähkölatauksen lisäksi myös nestemäisten tuotteiden valikoimaa. Osana tätä kehitystyötä tuotiin myyntiin muun muassa täysin uusiutuva Nero Diesel alkukesästä 2021.

– Tilastojen mukaan Uudenmaan alueella on täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä enemmän kuin muualla Suomessa yhteensä, ja ladattavien autojen määrä kasvaa voimakkaasti, joten satsaus latausverkostoon on meidän alueellamme erityisen tärkeää, HOK-Elannon ABC-ketjun johtaja Hannu Houni toteaa. 

ABC-latauspisteissä käytettävä sähkö on 100-prosenttisesti päästötöntä. Tuulivoiman osuus uusituvista energialähteistä on noin 85 %, loput tuotetaan vesi- ja biovoimalla. 
– Haluamme omalla panoksellamme antaa autoileville asiakkaillemme mahdollisuuden pienentää hiilijalanjälkeään, Houni sanoo. 

Marketien yhteyteen sijoittuvissa ABC-latausasemissa on neljä teholatauspistettä (DC) ja neljä peruslatauspistettä (AC), lukuun ottamatta Alepa Kauklahtea ja S-market Vallilaa, joissa on neljä AC-latauspistettä.

Uusimmat latauspisteet sijaitsevat  Kauklahdessa, Pakilassa, Juvankartanossa ja Malmilla.  Latauspisteet avataan syksyn kuluessa S-marketien yhteyteen vielä Vallilassa Pitäjänmäessä, Koivuhaassa, Tuusulassa, Jakomäessä, Konalassa, Pohjois-Tapiolassa, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Torpparinmäessä, Nöykkiössä ja Herttoniemessä. S-market Klaukkalan vuoro on alkuvuodesta 2022.  Aiemmin tänä vuonna uudet ABC-latauspisteet on avattu Itäkeskuksen, Olarin, Viikin, Keravan, Järvenpään ja Hyvinkään Prismoihin sekä S-market Pukinmäkeen.

HOK-Elannon ABC-ketju aloitti massiivisen latauspisteverkoston kehitystyön huhtikuussa 2021.  Vuoden loppuun mennessä latauspisteitä on toimialueella (Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi, Kerava, Tuusula, Järvenpää, Hyvinkää ja Mäntsälä) yhteensä 222. 

Korona-aikana erityisesti nuoret ovat olleet tiukoilla: lähes kaksi kolmesta 18–24-vuotiaasta vastasi kokeneensa uupumusta, masennusta ja jopa ahdistusta MIELI ry:n kyselyssä alkuvuodesta. Esimerkiksi kriisiapuna toimivaan Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan.

“Nuoret tarvitsevat tukea nyt enemmän kuin koskaan. Sen lisäksi että yhteydenottojen määrä on kasvanut, koronapandemia on lisännyt nuorten huolia ja tuen tarvetta. Nuorten auttamiseksi tarvitaan nyt laajasti sekä matalan kynnyksen apua että jokaisen nuoren mielenterveyttä tukevia toimenpiteitä. Olemme vaikuttuneita ja kiitollisia siitä, että Pidä Huolta -kampanjan artistit ovat nyt uudella tavalla yhdistämässä sekä yritysten että yksityisten voimat nuorten hyväksi”, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Pidä huolta -kampanjan keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio. Mukana on yli 70 suomalaista artistia. Kampanjan lahjoitukset ohjataan lyhentämättöminä nuorten mielenterveystyöhön. Kampanjan mahdollistajina toimivat S-ryhmä ja LähiTapiola lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi kokonaisuudessaan 500 000 euroa ja mahdollistavat tuhansien nuorten kohtaamisen matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen piirissä. HOK-Elanto liittyy 100 000 euron tuellaan osaksi tätä yhteistä kokonaislahjoitusta.

”Korona-aika on koetellut nuorten mieltä ja nuoret tarvitsevat nyt apua ja myönteisiä signaaleja. Suurena työnantajana ja nuorten työllistäjänä meillä on vastuumme nuorten pärjäämisestä. Haluamme kuulla nuoria ja välittää heistä. Tämä kampanja on konkreettinen teko sen puolesta. Kun meille tarjoutui mahdollisuus lähteä mukaan, tartuimme siihen välittömästi. Meillä HOK-Elannossa, osuuskauppojen jäsenillämme ja kumppaneillamme on voimaa vaikuttaa pääkaupunkiseudun nuorten hyvinvointiin”, sanoo HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen.

Pääkaupunkiseudulla apua tarvitaan nyt – ei jätetä nuoria yksin

Kuka tahansa voi osallistua hyväntekeväisyyshaasteeseen lahjoittamalla pidahuolta.fi -sivuston kautta. Lahjoitustuotot ohjataan lyhentämättöminä hyväntekeväisyyteen. Suurin osa lahjoituksista kanavoidaan MIELI ry:n kautta keskustelupalvelu Sekasin-chattiin, jonka kautta tällä hetkellä pystytään auttamaan vaikeissa elämäntilanteissa olevia nuoria. Lahjoitusrahoilla tuetaan myös nuorten mielenterveystaitojen vahvistamistyötä kouluissa. Myös kuuntelemalla Pidä huolta -kappaletta suoratoistopalveluissa voi auttaa, sillä kappaleen ja musiikkivideon suoratoistokorvaukset ohjataan lahjoituspottiin.

Hyväntekeväisyyshaaste näkyy ja kuuluu HOK-Elannon toimipaikoissa ja kanavissa syksyn 2021 ajan. HOK-Elanto kannustaa asiakasomistajiaan ja kumppaneitaan Uudellamaalla mukaan kampanjaan.

HOK-Elannossa vahvistetaan valmiuksia vastata mielen hyvinvoinnin haasteisiin – ”Korona-aika kasvatti kaipuuta keskusteluun”

HOK-Elannon yli 6000 työntekijästä viidennes on alle 25-vuotiaita. Vuosittain osuuskauppa palkkaa noin 1500 kesätyöntekijää, joista puolet on työelämään tutustuvia koululaisia.

”Nuorten hyvinvointi on aina ajankohtaista, tässä hetkessä se on erityisen ajankohtaista. Olemme monelle nuorelle silta työelämään ja tarjoamme ensimmäisiä työelämäkokemuksia tuhansille nuorille. Tunnistamme, että nuorten työntekijöidemme keskuudessa ahdistuneisuus ja elämänhallintaan liittyvät haasteet ovat korostuneet korona-aikana. Oman esihenkilön tuki on nuorille todella tärkeää. Nuoret kaipaavat vuorovaikutusta ja keskustelua aiempia sukupolvia enemmän ja korona-aika kasvatti kaipuuta keskusteluun. Panostamme itsekin esihenkilöiden valmiuksiin entistä enemmän”, kertoo HOK-Elannon henkilöstöjohtaja Maria Hekkala.

Tänä syksynä HOK-Elanto on palkkaa oman työ- ja organisaatiopsykologin, joka tukee yli 400 esihenkilön ja sitä kautta työyhteisöjen hyvinvointia sekä kehittää mielen hyvinvoinnin johtamisosaamista. HOK-Elannossa on kehitetty ja kehitetään edelleen mielen hyvinvointia tukevaa varhaisen tuen antamista ja matalan kynnyksen avun saamista.

 

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste

Kuinka voit lahjoittaa?

Nuorten hätä näkyy matalan kynnyksen kriisipalveluissa:

Haaste opettaa hyödyntämään sattumanvaraisia raaka-aineita ja ottamaan vapauksia reseptiikasta.  

– Hävikki-battle on ruoanlaiton luovuusharjoitus, joka rohkaisee oppilaita hyödyntämään sattumanvaraisia raaka-aineita ja käyttämään mielikuvitusta ruoan kanssa. HOK-Elanto haluaa kannustaa nuoria kestävän elämäntavan rakentamiseen sekä tunnistamaan vielä syömäkelpoiset elintarvikkeet ja ehkäisemään näin myös kotitalouksien ruokahävikkiä. Teemme vastaavaa yhteistyötä myös alueemme parinkymmenen nuorisotalon kanssa, eli nutakeittiöt voivat hakea yhteistyömyymälästään hävikkiin menossa olevia tuotteita, joista nuoret kokkaavat yhdessä, HOK-Elannon vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki kertoo.

Hävikki-battle on käynnissä 13.9.–30.9. Instagramiin tunnisteella #hävikkibattle2021 lähetetyt kuvat joko yksittäisestä annoksesta tai koko ateriasta, ovat mukana kisassa.

HOK-Elanto vähentää ruokahävikkiä lukuisin eri tavoin. Tietojärjestelmillä ennustetaan menekkiä, hoidetaan tilauksia ja omavalvontaa sekä kerätään asiakkaiden tuotetoiveita. Erilaiset alennuskäytännöt ja S-marketien kahden euron Hävikistä hyvikkiä -hedelmä- ja leipälaatikot ovat osoittautuneet asiakkaiden suosimiksi. Nutakeittiöiden lisäksi noin 80 ruoka-apujärjestöä saa HOK-Elannolta lahjoituksia. S-market Sokos Helsingin ruokahävikkiä hyödynnetään marketin yläkerrassa sijaitsevan Happy Farmer –ravintolan keittiössä. Kasviksia ja leipää hyödynnetään muun muassa uusien elintarvikkeiden raaka-aineena yhteistyössä CiiYou:n kanssa, jonka jalostamia tuotteita hyödyntävät niin kaupat kuin ravintolatkin. 
Loppuosa hävikistä ohjataan bioetanolin ja sen sivutuotteena syntyvän eläinten rehun, biokaasun ja kompostimullan valmistukseen.

Uusi Postipuiston Alepa sijaitsee vastavalmistuneen, yli sata huoneistoa kattavan, asuintalon kivijalassa. Myymälän pyörittämisestä syntyvä hukkalämpö ohjataan ulkoilman sijasta kiinteistön lämmitykseen ja kesäisin maalämpökaivoihin, jotka toimivat koko kiinteistön energiapankkina.

– Postipuiston kiinteistö on erinomainen kiertotalousratkaisu, joka lämmittää, viilentää ja tuottaa lämpöä kiinteistön tarpeisiin hiilineutraalisti. Se tukee myös koko S-ryhmän tavoitetta olla hiilinegatiivinen vuonna 2025, kertoo vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki HOK-Elannosta.

Energiaratkaisu on Alepan, energiayhtiö Helenin ja kiinteistön rakennuttaneen Ilmarisen yhteishanke, jossa uusi kiinteistö lämpenee ja viilenee hiilineutraalisti. Kiinteistössä hyödynnetään maalämpöä, jäteveden hukkalämpöä sekä rakennuksen kivijalassa sijaitsevan Alepan kylmälaitteista syntyvää lauhdelämpöä.

– Kaksisuuntaisen energiantuotannon ja -käytön kehittäminen on osa suurempaa kehityskulkua energiatehokkaassa rakennuttamisessa. Rakennusten energiantuotanto tulee jatkossa monesta eri paikasta, mikä tarkoittaa entistä laajempaa uusiutuvien energianlähteiden hyödyntämistä ja aiemman hukkaenergian hyödyntämistä. Kiinteistön käyttäjälle energiatehokkuus näkyy myös taloudellisena hyötynä, sanoo Ilmarisen rakennuttajapäällikkö Niina Nurminen.

– Alepa saa vastineeksi lämmöstä pienemmät kiinteistökustannukset ja kylmälaitteille hyvät lauhtumisolosuhteet, mikä vaikuttaa suoraan myymälän energiankäyttöön ja järjestelmien kuormitukseen. Hyöty korostuu etenkin kesällä hellejaksojen aikana, jolloin kylmälaitteet ovat kovilla, Kattilamäki kertoo.

Kivijalkamyymälöiden lämmöntalteenotto vielä vaatimatonta – ratkaisuja myös vanhoihin kiinteistöihin

Myymälöiden energiatehokkuutta on kuluneen reilun kymmenen vuoden ajan tehostettu mm. kylmälaitteistojen ja kiinteistöjärjestelmien kehittämisellä, lisäämällä ovia kylmäkalusteisiin ja valaistusratkaisuilla. Kerrostalokiinteistöjen kivijalassa sijaitsevien Alepoiden lämmöntalteenotto on tähän mennessä ollut vielä vaatimatonta. HOK-Elannossa on kuitenkin haettu ratkaisuja näissä myymälöissä syntyvän ylimääräisen hukkalämmön hyödyntämiseksi jo pitkään.

Alepa Munkkiniemen Puistotiellä on kokemusta siitä, kuinka taloyhtiö hyödyntää kivijalassa toimivan myymälän hukkalämmön. Taloyhtiö vaihtoi energiaremontissa kaukolämmön maalämpöön, mutta se ei olisi pelkästään riittänyt kiinteistön lämmittämiseen.

Nyt kivijalassa sijaitsevan Alepa-myymälän lauhdelämpö ohjataan kiinteistön lämmitysjärjestelmään. Ratkaisu pienentää taloyhtiön lämmityskustannuksia, tehostaa myymälän kylmäjärjestelmän toimintaa ja vähentää myymälän sähkönkulutusta.

HOK-Elannon tekemät kylmälaitosuudistukset, päästöttömän sähkön käyttö ja energiatehokkaat toimenpiteet tukevat S-ryhmän asettamia kunnianhimoisia ilmastotavoitteita, kaupparyhmän tavoitteena on olla vuonna 2025 hiilinegatiivinen.

Vantaalla HOK-Elanto rakentaa paraikaa uutta nollapäästöistä Alepa Backasta. Kyseessä on tiettävästi Suomen ensimmäinen täysin päästötön myymälärakennus, jonka lämmityksessä käytetään maalämpöakkuihin varastoitavaa myymälän tuottamaa lauhdelämpöä. Nollapäästöisen myymälän mahdollistavat lauhdelämmön lisäksi uusiutuvan sähkön käyttö, hiilidioksidia kylmäaineenaan käyttävä kylmälaitos.

Alepa Postipuisto

Uuden nollapäästöisen Alepa Backaksen rakennustyöt on aloitettu 25.8., ja myymälä avataan kesällä 2022. Kyseessä on tiettävästi Suomen ensimmäinen täysin päästötön myymälärakennus, jonka lämmityksessä käytetään maalämpöakkuihin varastoitavaa myymälän tuottamaa lauhdelämpöä.

– Kesäaikaan tuotettua myymälän lauhdelämpöä ei ole aiemmin voitu varastoida vastaavalla tavalla. Alepa Backaksen tapauksessa kylmälaitteiden tuottama lauhdelämpö varastoidaan maalämpöakkuihin, ja tätä energiaa hyödynnetään talvella kiinteistön lämmityksessä. Myymälää ei liitetä kaukolämpöverkostoon, vaan lämmitykseen käytetään ainoastaan myymälän tuottamaa lauhdelämpöä, HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen kertoo.

Hyödynnettävän lauhdelämmön lisäksi nollapäästöisen myymälän mahdollistavat uusiutuvan sähkön käyttö, ja hiilidioksidia kylmäaineenaan käyttävät kylmälaitteet ja kylmälaitos. Päästöttömällä sähköllä on merkittävä rooli S-ryhmän ilmastotyössä, ja HOK-Elannon käyttämästä sähköstä 100 prosenttia on uusiutuvilla energialähteillä tuotettua (vuonna 2020 tuulivoiman osuus oli 84,9 prosenttia, loput vesi- ja biovoimaa). Lähitulevaisuudessa tuulivoiman osuus tulee kasvamaan lähelle 100 prosenttia.

Elävöityvän kartanomiljöön palvelutarjonta paranee

Vantaan kaupunkisuunnittelujohtaja Tarja Laineen mukaan Pakkalan alueen lähipalveluverkoston kehittyminen on tervetullutta.

– Laajentuva palveluverkosto tukee alueen kehitystä, ja palveluiden tarjoaminen myös elävöittää Backaksen aluetta. Jumbon laajan palveluverkoston lisäksi alueella on kysyntää myös lähipalveluille, Laine toteaa.

Alepan rakentamisen yhteydessä alueelle tulee myös lisää pysäköintitilaa ja ABC-ketjun latauspisteverkoston piste. HOK-Elannon tavoitteena on elävöittää Backaksen kartanomiljöötä, ja kehittää aluetta tarjoamalla uusia palveluita lähialueen asukkaille. Alueen asuinrakentamisen käynnistyessä kysyntä palveluille tulee kasvamaan.

Nollapäästöiset Alepat vauhdittamassa kunnianhimoisia ilmastotavoitteita

Alepa Backaksen lisäksi HOK-Elannon Alepa-ketjussa nollapäästöisiksi luokiteltavia myymälöitä on tällä hetkellä Viherlaaksossa, Lintuvaarassa, Jollaksessa ja Päiväkummussa. Päästöttömät myymälät hyödyntävät lauhdelämpöä myymälän lämmityksessä, kylmälaitokset käyttävät kylmäaineena luonnollista hiilidioksidia ja myymälät käyttävät päästötöntä sähköä.

HOK-Elannon tekemät kylmälaitosuudistukset ja energiatehokkaat toimenpiteet tukevat S-ryhmän asettamia kunnianhimoisia ilmastotavoitteita, kaupparyhmän tavoitteena on olla vuonna 2025 hiilinegatiivinen.