Pääkaupunkiseudulla toimiva S-ryhmän suurin osuuskauppa HOK-Elanto haluaa kiittää menestyksekästä työtä tehneitä hokelantolaisia vuodesta 2023. Henkilöstölle jaetaan tulospalkkiona joulukuun palkanmaksun yhteydessä yhteensä noin kolmen miljoonan euron suuruinen summa. 

– Me HOK-Elannossa haluamme olla palvelualan paras työpaikka ja tarjota asiakkaillemme loistavan asiakaskokemuksen. Henkilöstömme hyvä työ on HOK-Elannon menestyksen tekijä, sillä he ovat tekemässä voittavaa kauppaa ja palvelemassa asiakkaitamme hienolla tiimityöllä. Olen tosi ylpeä hokelantolaisista, ja kiitos hyvästä kuluneesta vuodesta kuuluukin kaikille heille. Sen vuoksi haluamme kiittää hokelantolaisia rahallisesti näin vuoden päätteeksi, HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen kiittää. 

Tulospalkkio maksetaan 15.12. maksuhetkellä työsuhteessa olevalle HOK-Elannon koko –ja osa-aikaiselle henkilöstölle, joilla ei ole henkilökohtaista tulospalkkiomallia. Tulospalkkio maksetaan suhteessa vuoden 2023 tammi-lokakuun aikana tehtyihin työtunteihin. Kokoaikaiselle työntekijälle se tarkoittaa jopa noin 770 euron kokonaissummaa. Palkkion keskiarvo on yli 460 euroa.  

HOK-Elannon omistama lähikauppaketju Alepa otti viime huhtikuussa ensimmäisenä toimijana Suomessa käyttöön täysin uudenlaisen ruoan verkkokaupan toimitustavan. Starship Technologiesin kehittämät sympaattiset kuljetusrobotit tulivat nopeasti tutuiksi Espoon katukuvassa – ja suuren mediahuomion ansiosta myös muualla Suomessa. Tuhannet Alepan asiakkaat hyödynsivät nopeaa, ekologista ja kontaktitonta toimitusta.

– Ruuhka-aikoina robotit toimittivat tuhansia ostoskasseja viikossa. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä Starship-robotteihin ja voimme nähdä, että ne ovat täyttäneet nopean kotiinkuljetuksen tarvetta asiakkaidemme arjessa, sanoo HOK-Elannon verkkokaupan kehitysjohtaja Jukka Ranua.

Keskustelut käynnissä seuraavasta vaiheesta

Seuraavaksi HOK-Elanto ja Starship käyvät läpi onnistuneen pilotin aikana kertyneet kokemukset.

– Olemme pilotin aikana saaneet paljon positiivista tietoa robottikuljetusten kysynnästä ja toimivuudesta Espoossa, ja käymme tällä hetkellä keskusteluja Starshipin kanssa kuljetuspalvelun laajemmista kehitysmahdollisuuksista ensi vuodelle, Ranua kertoo.

– Starship tarjoaa vähittäiskaupan kumppaneille, kuten HOK-Elannolle, robottikuljetukset B2B-palveluna. Starship-toimitus integroituu jälleenmyyjien olemassa oleviin alustoihin, mikä tekee ruoan kuljetuksesta kestävämpää ja tehokkaampaa. Meillä on loistava kumppanuus Alepan kanssa ja odotamme innolla jatkoa B2B-palvelumme muodossa, Starshipin tuotejohtaja Phillip Lindberg sanoo.

Alepa raivaa tietä innovatiivisille kuljetustavoille

Alepa-ketju on tehnyt jo vuosia johdonmukaista työtä ruoan verkkokaupan palveluiden parissa, eivätkä robotit suinkaan ole Alepan ensimmäinen innovatiivinen palvelumuoto. Viime vuosina Alepa-ketjussa on ollut käytössä muun muassa Alepan noutolokeroita, Fillarilähettejä, Alepa Klubi, drone-kuljetuksia sekä Alepan Korttelitoive.

– Asiakkaamme suosivat yhä enemmän nopeaa asiointia ja siksi myös pikatoimitusten suosio kasvaa koko ajan. Etsimme koko ajan erilaisia innovatiivisia ratkaisuja vastaamaan asiakkaidemme arjen tarpeita. Myös kuljetusten ekologisuus on tärkeää ja robottien etu on ollut se, että ne eivät käytä fossiilisia polttoaineita, Ranua sanoo.

”Iso osa asiakkaistamme on siirtynyt arjen helpottamiseksi ostamaan ruokaa kivijalkakauppojemme lisäksi myös verkosta. Ennustamme verkon osuuden kasvavan lähivuosina kymmeneen prosenttiin päivittäistavaramyynnistä ja tarvitsemme lisää kapasiteettia vastataksemme kasvavaan kysyntään. Yli 100 automatisoidulla robotilla varustettu keräilykeskus mahdollistaa nykyisen toimituskapasiteetin kaksinkertaistamisen ja takaa asiakkaillemme jatkossakin laajan ja edullisen päivittäistavaroiden tuotevalikoiman sekä varmat ja nopeat toimitukset”, sanoo HOK-Elannon ruoan verkkokaupan kehitysjohtaja Jukka Ranua.

HOK-Elannon keskuksesta tullaan toimittamaan pääkaupunkiseudun ja lähikuntien asiakkaille tuhansia ruoan verkkokaupan kotiinkuljetuksia päivässä. Valmistuessaan keskus tulee työllistämään Vantaalla jopa 200 ihmistä. Rekrytoinnit alkavat vaihteittain, parhaillaan käynnissä on keskuksen johtajan haku.

”Keräilykeskuksen automaatioratkaisut helpottavat keräilijöidemme työtä. Robotiikka tuo keräilyyn tehoa ja nopeutta, koska sen avulla esimerkiksi isoja pakkauksia pystytään siirtelemään tehokkaasti. Uusi keräilykeskus avaa uusia työtehtäviä, eikä se tule kokonaan korvaamaan myymälöissämme tehtävää keräilyä”, Ranua kertoo.

Robottiautomaation rakennustyöt Vantaalla käynnistymässä

Uusi keräilykeskus rakennetaan Vantaan Aviapoliksen alueelle Kehä III:n, kauppakeskus Jumbon ja Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyyteen jo olemassa olevaan kiinteistöön.

”Nyt rakennettavan keskuksen keskeinen sijainti Vantaalla kehäteiden varressa on meille tärkeää, koska se mahdollistaa keräilyn lähellä asiakkaitamme ja viimeinen maili, eli tuotteiden kotiinkuljetus verkkokaupasta asiakkaalle, pystytään hoitamaan mahdollisimman tehokkaasti”, Ranua taustoittaa.

Keräilykeskuksen automaatioratkaisujen rakennustyöt ovat käynnistymässä, ja keskus on määrä ottaa käyttöön vuoden 2024 aikana. Automaatioteknologian toimittajana on alan edelläkävijöihin kuuluva  Swisslog.

HOK-Elanto toimitti viime vuonna lähes miljoona ruoan verkkokauppatilausta

Ruoan verkkokauppa on ollut viime vuosina vahvassa kasvussa, ja sen myynti on säilynyt hyvällä tasolla myös suurimpien koronapiikkien laannuttua. Vuonna 2021 HOK-Elannon ruoan verkkokaupan myynti oli yhteensä 110 miljoonaa euroa, ja verkon osuus koko päivittäistavaramyynnistä nousi yli viiden prosentin. Yli 38 miljoonan euron eli 53 prosentin loikka edellisvuodesta siivitti HOK-Elannon ruoan verkkokaupan markkinajohtajaksi toimialueellaan. Tahti on huomattavasti alan keskiarvoa vauhdikkaampi, sillä NielsenIQ:n tuottaman Päivittäistavaramyymälärekisterin mukaan ruoan verkkokauppa kasvoi Suomessa vuonna 2021 kokonaisuudessaan 35,8 prosenttia edellisvuodesta.

S-ryhmään kuuluva HOK-Elanto on pääkaupunkiseudulla ja kehyskunnissa toimiva, 6500 työntekijää työllistävä Suomen suurin osuuskauppa. Ruoan verkkokauppatilauksia voi tehdä osoitteessa s-kaupat.fi, josta löytyvät sekä Prisman, S-marketin, Food Market Herkun että Alepan valikoimat.

HOK-Elannon Vantaalle rakennuttama keräilykeskus on osa S-ryhmän hanketta, jossa Suomen suurimman ruoan verkkokaupan palvelun varmuutta ja nopeutta kehitetään automaatiolla ja robotiikkateknologialla. HOK-Elannon lisäksi myös Pirkanmaan Osuuskauppa rakentaa keräilykeskuksen Pirkanmaalle.

HOK-Elannon uusi keräilykeskus lukuina

Viime vuonna S-ryhmän suurimman alueosuuskaupan HOK-Elannon asiakkaat tekivät lähes miljoona ruoan verkkokaupan tilausta, mikä vastaa noin 20 000 tilausta viikossa. HOK-Elannon toiminta-alueen aktiivisimmat verkkokauppatilaajat löytyvät Hyvinkään Metsäkaltevasta, jossa verkkokauppaa käyttävien talouksien osuus on yli 17 prosenttia kaikista alueen talouksista. Myös Espoon Uusmäen (yli 15 prosenttia) ja Helsingin Kaitalahden (yli 12 prosenttia) kaupunginosien asukkaat tilaavat ruokatarpeensa verkosta selvästi useammin verrattuna muihin HOK-Elannon toiminta-alueen talouksiin.

– Aktiivisimmin ruoan verkkokauppaa käyttävien kaupunginosien yhdistävä tekijä on pientalovaltaisuus ja isomman kivijalkakaupan puuttuminen alueen lähipalvelutarjonnasta. Yhtä suurta verkko-ostamisen osuutta ei ole havaittavissa esimerkiksi kantakaupungin alueella Punavuoressa, Töölössä tai Sörnäisissä. Osittain tämä selittyy laajalla kivijalkaverkostolla, mutta myös alueiden erilaisella verkkokauppojen kulutustottumuksella, pohtii HOK-Elannon kehitysjohtaja Jukka Ranua.

Kasvu näkyy numeroissa ja palveluverkostossa

Vuonna 2021 HOK-Elannon ruoan verkkokaupan myynti oli yhteensä 110 miljoonaa euroa ja verkon osuus koko päivittäistavaramyynnistä nousi yli viiden prosentin. Yli 38 miljoonan euron eli 53 prosentin loikka edellisvuodesta siivitti HOK-Elannon ruoan verkkokaupan markkinajohtajaksi toimialueellaan. Tahti on huomattavasti alan keskiarvoa vauhdikkaampi, sillä hiljattain ilmestyneen NielsenIQ:n tuottaman Päivittäistavaramyymälärekisterin mukaan ruoan verkkokauppa kokonaisuudessaan vuonna 2021 kasvoi Suomessa 35,8 prosenttia edellisvuodesta.

– Olemme kehittäneet ruoan verkkokauppaa voimakkaasti muun muassa noutopisteverkostoa laajentamalla. Vuonna 2021 avasimme noutopisteen yli 20 myymälään. Viime syksynä asiakkaiden käyttöön avattiin S-ryhmän uusi ruoan verkkokauppa S-kaupat.fi, joka helpottaa entisestään ruoan ostamista verkosta esimerkiksi personoitujen toiveiden ja toimitusmahdollisuuksien kautta, kertoo Ranua.

Verkossa myymälän vaikutusalue kasvaa

Verkkokaupan myötä kivijalkamyymälöiden vaikutusalue laajenee huomattavasti. Ranuan mukaan esimerkiksi Helsingin Kannelmäessä sijaitsevan Kaaren Prisman noutopistettä käyttävistä asiakkaista yli kolmannes asuu naapurikunnissa ja noutopistettä hyödynnetään paljon työmatkojen varrella. HOK-Elannon noutopisteverkostoon kuuluu noin 40 noutopistettä.

– Tarkkaan suunniteltujen viikko-ostosten toisessa ääripäässä ovat Alepan pikatoimituksella tehdyt tilaukset. Asiakkaamme arvostavat erilaisia palveluita erilaisiin elämäntilanteisiin, joten meidän tehtävämme on tuottaa niitä, huomauttaa Ranua.

Kotiovelle saapuva kuljetus on monille mieluisin toimintatapa. Vuonna 2021 HOK-Elannon ruoan verkkokauppamyynnistä peräti 60 prosenttia tuli tilauksista, jotka toimitettiin kotiinkuljetuksella, ja niiden suosio on edelleen kasvamassa.

Drive-in-kaistoja, taksikuljetuksia ja robotteja

HOK-Elanto aloitti ruoan myymisen verkossa jo vuonna 2010 Alepan Kauppakassilla. Tuon kokeilun jälkeen ruoan verkkokauppa laajeni Prisma-ketjuun vuonna 2012 ja S-marketeihin ja Food Market Herkkuihin vuonna 2019. Kymmenen vuoden aikana verkkokaupassa on pilotoitu muun muassa drive-in -kaistaa, taksikuljetuksia, yöajan toimitusmallia ja toimistojen yhteyteen sijoitettavia noutolokerikoita.

– Kehitämme ja kokeilemme koko ajan uusia vaihtoehtoja. Juuri hiljattain lisäsimme toimitusvalikoimaamme muutamissa Espoon Alepoissa robottikuljetukset, joiden avulla pienet ja keskisuuret verkkokauppaostokset saapuvat kotiin nopeasti ja kontaktittomasti, Ranua kertoo.

Ruoan verkkokauppatilauksia voi tehdä HOK-Elannon tutuista ruokakaupoista eli Prismoista, S-marketeista, Alepoista ja Food Market Herkuista. Osassa myymälöistä nouto on mahdollinen ympäri vuorokauden.

Tutustu S-ryhmän ruoan verkkokauppaan: S-kaupat.fi

Helsingin, Vantaan ja Espoon alueet, joissa ruoan verkkokauppaa käytetään eniten*

Alueet, joilla HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttää yli 10 % alueen talouksista

  1. Metsäkalteva, Hyvinkää 17,2 %
  2. Uusmäki, Espoo 15 %
  3. Kaitalahti, Helsinki 12,4 %
  4. Latokaski, Espoo 11,6 %
  5. Lintuvaara, Espoo 11,2 %
  6. Maununneva, Helsinki 11 %
  7. Paloheinä, Helsinki 10,8 %
  8. Kyrölä, Järvenpää 10,5 %
  9. Nöykkiö, Espoo 10,3 %
  10. Suomenoja, Espoo 10,3 %
  11. Ylästö 10,3 %

*Verkkokaupasta vähintään yhden kerran edellisten 3 kuukauden aikana tilanneiden talouksien osuus alueen kaikista talouksista.

 

Pääkaupunkiseudulla toimiva lähikauppaketju Alepa ottaa käyttöön täysin uudenlaisen ruoan toimitusmuodon aloittamalla yhteistyön robottivalmistaja Starship Technologiesin kanssa. Starshipin kehittämät kuljetusrobotit toimittavat ostokset Alepa-myymälöistä asiakkaan määrittelemään toimitusosoitteeseen. Alepa on ensimmäinen toimija Suomessa, joka ottaa käyttöön ruoan robottitoimitukset.

– Pystymme robottien avulla tarjoamaan asiakkaillemme uuden kätevän, ympäristöystävällisen, kontaktittoman ja edullisen toimitustavan verkkokaupan tilauksiin. Maailmalla nämä robotit ovat toimittaneet jo miljoonia tilauksia ja uskon niiden saavan suosiota myös Suomessa. Odotamme mielenkiinnolla, millaista palautetta robotit saavat asiakkailtamme, HOK-Elannon verkkokaupan kehitysjohtaja Jukka Ranua sanoo.

Toimitukset käynnistyvät tänään Otaniemessä

Starshipin robottikuljetukset alkavat tiistaina 12.4. Otaniemen Alepassa. Jo heti seuraavalla viikolla kuljetusrobottien toimituspiiri laajenee kattamaan viiden muun Espoossa sijaitsevan Alepan lähialueet. Alepa Mankkaa, Alepa Jousenpuisto, Alepa Otaniemi, Alepa Laajalahti, Alepa Leppävaara ja Alepa Matinkylä tuovat robottitoimitukset yhteensä 8000 espoolaisen kotitalouden saataville.

– Kysynnän ja asiakaspalautteiden pohjalta meillä on mahdollisuus kasvattaa robottikuljetusten piiriin kuuluvaa myymäläverkostoa, Ranua sanoo.

Alepassa erilaisia ruoan toimitusmuotoja ja toimintoja on tutkittu ja testattu aktiivisesti, ja ketju on toiminut monessa tienraivaajana. Viime vuosina Alepa-ketju on ottanut käyttöön mm. Alepan noutolokerot, Fillarilähetin, Alepa Klubin, drone-kuljetukset sekä Alepan Korttelitoiveen, joka keräsi kansainvälistä kiitosta voittamalla muun muassa arvostetussa Cannes Lions -kilpailussa Euroopan sen hetken palkituimman vähittäiskaupan innovaation tittelin. Nyt vuorossa on yhä teknologiapainotteisempi toimitusmuoto, kun itseohjautuvat jakelurobotit tekevät toimituksista nopeita ja yhä helppokäyttöisempiä.

Tekoäly etsii parhaan reitin

Käytännössä robottitoimitus tilataan Starshipin mobiilisovelluksen kautta. Alepan henkilökunta pakkaa tilatut ostokset ja lastaa ne robotin kyytiin. Robotin kuljetuslaatikkoon mahtuu kerralla jopa kolme ostoskassia. Robotti suunnittelee tekoälyn avulla itselleen sopivimman reitin toimitusosoitteeseen ja lähtee matkaan. Reitti kulkee jalankulkijoille tarkoitettuja väyliä pitkin ja robotti tunnistaa mahdolliset esteet sekä ihmiset ja ajoneuvot ja osaa toimia liikenteessä.

Robotin saavuttua määränpäähän asiakas saa puhelimeensa ilmoituksen, joka kerrotaan tilauksen saapumisesta. Sovelluksen avulla voi myös seurata lähetyksen matkaa reaaliaikaisesti. Robotin päällä oleva kansi aukeaa tilaussovelluksen avulla.

Kätevä ja ympäristöystävällinen toimitustapa

Virolaislähtöisen, vuonna 2014 perustetun Starship Technologiesin kehittämät itsenäiset kuljetusrobotit ovat toimittaneet jo yli kolme miljoonaa ruoka- ja pakettitilausta muun muassa Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa, Tanskassa, Saksassa ja Virossa.

Autoja ympäristöystävällisempi toimitustapa on käytössä edellä mainittujen Alepa-myymälöiden aukioloaikojen puitteissa. Iltahämärä ei vaikuta toimitusten nopeuteen, sillä robotit osaavat navigoida vaikka säkkipimeässä. Ne voivat ylittää katuja ja reunakivetyksiä ja kulkea esimerkiksi sateella tai lumessa. Päästöttömät robotit ajavat 99 prosenttia ajasta itsenäisesti, mutta ihmiset tarkkailevat niiden toimintaa ja voivat ottaa hallinnan itselleen koska tahansa.

Starship Technologies on kasvanut kovaa vauhtia, ja yhtiö aikoo laajentaa toimintaansa uusiin kaupunkeihin Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Yhtiö kehittää Suomessa robottiensa toimintaa, ja Suomi on Starshipille tärkeä tuotekehityslokaatio maamme vahvan autonomisten ajoneuvojen osaamistaidon ja liikkumisen teknologiatuntemuksen takia, Starshipin suunnitelmissa on kaksinkertaistaa sen Suomen yksikön koko kuluvan vuoden aikana.

– Olemme Starshipissä innoissamme yhteistyöstä Suomen johtavan vähittäiskaupan toimijan HOK-Elannon kanssa. Uskomme, että Alepa-myymälöiden asiakkaat arvostavat autonomisen toimituksen positiivisia ympäristövaikutuksia ja edullista vaivattomuutta. Ystävällisistä roboteistamme, joiden tehtävänä on palvella ihmisiä, tulee varmasti rakastettuja ja suosittuja paikallisissa yhteisöissä, Starshipin tuotejohtaja Phillip Lindberg sanoo.

Kuljetusrobottien toimittaman tilauksen tekeminen on kätevää ja helppoa Starship Food Delivery -sovelluksen avulla. Se on ladattavissa iOS- ja Android-sovelluksina.

Faktoja kuljetusroboteista

Alepa lähtee pilotoimaan naapuruston omaa kauppa-autoa, joka kiertää vakioreitin kuudesti päivässä. Toimitusalueen asukkaat voivat liittyä Alepa Klubin jäseniksi 30 euron kuukausihintaan, ja tilata ostoksia juuri kyseisen hetken tarpeen mukaan kiinteään toimitushintaan. Yksittäisellä tilauksella ei ole euro- tai tuotemäärään sidottua minimi- tai maksimirajaa.

– Palvelun tarkoituksena on helpottaa asiakkaidemme arkea tarjoamalla vaihtoehto arjen nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Kuluttajat ovat tottuneet käyttämään ruoan verkkokauppaa, ja nyt testaamme, onko asiakkaidemme keskuudessa kysyntää kiinteähintaiselle toimituspaketille, HOK-Elannon kehitysjohtaja Jukka Ranua kertoo.

Klubin toimituspiiri kattaa pilottivaiheessa Alepa Wallininkujan (Wallininkuja 7, 00530 Helsinki) ja Herttoniemen (Hiihtomäentie 14, 00810 Helsinki) välittömät lähialueet. Palveluun on rekrytoitu testiasiakkaita ennen pilotin alkamista.

Toimitusreitin oma kuljettaja kerää ja toimittaa ostokset jopa kuudesti päivässä

Ranuan mukaan asiakas voi tilata esimerkiksi aamutoimituksessa lounastarpeet, iltapäivällä päivällisen raaka-aineet ja illalla leffaeväät. Maanantaista lauantaihin tarjolla on kuusi toimitusaikaa, ja sunnuntaisin neljä. Tilaus tehdään viimeistään tuntia ennen asiakkaan valitsemaa toimitusaikaa.

Korttelin oma kuljettaja kerää ja toimittaa ostokset kotiovelle valitun aikaikkunan aikana. Asiakas voi tilata kerralla yksittäisen tuotteen, tai halutessaan isomman tilauksen. Tilattavissa on koko Alepan laaja valikoima, jota voidaan myös täydentää asiakkaiden Korttelitoiveilla.

Tilaukset, maksaminen ja toimituksen seuranta tehdään S-ryhmän uudessa S-kaupat-sovelluksessa.

Uusia toimitusmuotoja kokeillaan – S-kaupoista myös pikatoimituksia

Klubin lisäksi Alepa alkaa testata 3,90 € hintaisia pikatoimituksia, jotka toimitetaan tunnin sisällä tilauksesta. Pikatoimituskokeilu aloitetaan Alepa Sellon lähialueilla, ja myöhemmin kokeilu laajenee Alepa Elieliin.

– Asiakkaiden arjessa on kysyntää myös perinteistä ruoan verkkokauppaa nopeammille toimitusmuodoille. Omassa toimitusmallissamme tilattavissa on koko Alepan valikoima, ja tilaus kerryttää myös Bonusta asiakkaalle, Ranua summaa.

Uusien palveluiden pilotit aloitetaan lokakuussa.

Sekä Prismalla että Citymarketilla oli tarve verkkokaupan asiakaspalvelun parantamiseen kauppakeskus Jumbossa. Elokuun viimeisestä viikosta lähtien asiakkaat saavat verkosta tehdyt ruokaostokset entistä kätevämmin mukaansa, kun toimijat avaavat kauppakeskuksen P3-pysäköintitasolle yhteisen noutopisteen.

– Kumpikin oli tahoillaan meihin yhteydessä halustaan löytää paikka toimivalle verkkokaupan noutopisteelle, ja päädyimme ehdottamaan yhteistä tilaa. Tulevaisuudessa on mahdollista, että jotkut muutkin kauppakeskustoimijat haluavat alkaa hyödyntää pistettä, Jumbon kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaro toteaa.

– Tilaukset tehdään tietenkin kummankin omassa verkkokaupassa. Tilauksen saa noutopisteestä mukaansa muutamassa minuutissa. Asiakas ilmoittaa yhdellä linkin klikkauksella olevansa paikalla, ja henkilökunta tuo tilauksen asiakkaan autolle. Ostokset voi tietysti ottaa mukaan vaikkapa muun asioinnin, ravintolakäynnin tai elokuvan jälkeen, HOK-Elannon verkkokaupasta ja digitaalisista palveluista vastaava kehitysjohtaja Jukka Ranua sanoo.

– Noutopiste sijaitsee P3-parkkitasolla pullonpalautuksen vieressä, eli sijainti on erittäin hyvä ja helposti saavutettavissa. Kauppakeskus Jumbon sijainti lentokentän tuntumassa ilahduttanee jatkossa työmatkaliikenteen lisäksi myös kotiin palaavia matkustajia, jotka ovat lähtiessään tyhjentäneet jääkaappinsa, pohtii K-Citymarket Jumbon kauppias Sami Hertell.

Noutopisteen henkilökunta palvelee asiakkaita vilkkaimpaan asiointiaikaan arkisin klo 10-20 ja lauantaisin 10-17. Myöhemmin syksyllä noutopisteeseen avataan itsepalvelulokerikot, minkä jälkeen ostokset ovat noudettavissa mihin vuorokaudenaikaan tahansa.

Noutopisteen kapasiteetti on useita satoja tilauksia päivässä. Tilaukset kerätään myymälöistä ja toimitetaan noutopisteelle odottamaan tietoa asiakkaan paikallaolosta. Tilojen muutostyöt, kylmiöt, ajojärjestelyt ja it-tekniikka nostivat investoinnin arvon yli puoleen miljoonaan euroon.

– Auton 47 kWh akkukapasiteetti mahdollistaa noin 150 kilometrin toimintamatkan. eSprinterit kuljettavat tilauksia pääasiassa Espoon alueella, ja autot ladataan Prisma Olarissa. Tasavirtaisella laturilla akun lataus 80 %:iin kestää noin puoli tuntia, Kilon Osuus-Auton toimitusjohtaja Ari Savisalo summaa. 

Savisalon mukaan ruoan verkkokaupan toimitusrytmissä autojen toimintamatka on riittävä, ja autot voidaan tarvittaessa ladata toimitusikkunoiden välissä, kun uusia toimituksia lastataan auton kyytiin. Tavaratilan kylmälaitteiden käyttämä energia pienentää ajomatkaa noin 5 prosenttia.  

Prisma Olarissa ajomatka yhtä tilausta kohden on keskimäärin noin 1,7 kilometriä. Lyhyessä kaupunkiajossa sähköauton mahdollistama ympäristöystävällinen toimitusmuoto on luontainen kehityssuunta verkkokaupan toimituksissa. 

– Pääkaupunkiseudulla tilausten volyymi ja kohtuulliset etäisyydet mahdollistavat toimintaympäristön, jossa sähköautojen kyvykkyyttä osana toimituskalustoa voidaan pilotoida. Sähköauton toimituskapasiteetti ei eroa vastaavien autojen polttomoottoriversioista, Savisalo toteaa. 

Ruoan verkkokauppa askeleen lähempänä hiilineutraalia kuljetusta 

Uusiutuvalla energialla on merkittävä rooli S-ryhmän ilmastotyössä. HOK-Elannon käyttämästä ja siten myös ladattaville autoille tarjoamasta sähköstä 100 % on uusiutuvilla energialähteillä tuotettua (vuonna 2020 tuulivoiman osuus oli 84,9 %, loput vesi- ja biovoimaa). Päästöttömät kotiinkuljetukset tukevat S-ryhmän kunnianhimoisia ilmastotavoitteita.  

– Autot ladataan Prisma Olarissa, ja ladattu sähkö on täysin päästötöntä. S-ryhmän tavoitteena on olla hiilinegatiivinen vuonna 2025. Haluamme edistää kustannustehokkaita ja teknisesti toimivia ratkaisuja vähentämään kuljetusten fossiilisia päästöjä ja tähän kannustamme myös yhteistyökumppaneitamme. Ruoan jakeluautojen sähköistyminen on vasta alussa, ja haluamme HOK-Elannossa kerätä kokemuksia tästä muutoksesta, kertoo HOK-Elannon verkkokaupan kehityspäällikkö Jukka Ranua 

Laaja noutopisteverkosto ja saman päivän toimitukset helpottamassa asiakkaiden arkea 

Yhä useampi kuluttaja on helpottanut omaa arkea siirtymällä ruoan verkkokaupan asiakkaaksi. HOK-Elanto on vastannut kasvaneeseen kysyntään laajentamalla kotiinkuljetusalueita, avaamalla uusia noutopisteitä sekä lisäämällä keräilykapasiteettia. 

– Verkkokaupan noutopisteverkostoon kuuluu tällä hetkellä 30 noutopistettä, ja kotiinkuljetuksen saa Alepasta, S-marketista ja Prismasta jopa saman päivän illalle, Ranua kertoo.   

Noutotilauksen hinta on edullisimmillaan 3,90€, ja kotiinkuljetuksen 4,90€. Lue lisää ruoan verkkokaupan saman päivän toimituksista. 

HOK-Elannon ruoan verkkokaupassa toimitusprosessi nopeutuu, ja tilauksen saa kotiinkuljetukseen jatkossa vielä saman päivän aikana. Käytäntö on tuttu Alepa-ketjun verkkokauppa-asiakkaille, ja jatkossa myös Prisma- ja S-market-ketjujen asiakkaat nauttivat saman päivän toimituksista.  

– Jatkossa tilausaikaa illan toimituksiin on klo 12.00 saakka, noudoissa jopa klo 14 saakka. Kasvaneen keräilykapasiteetin myötä pystymme vastaamaan paremmin asiakkaiden toivomaan nopeampaan tilausrytmiin, kertoo HOK-Elannon verkkokaupan kehityspäällikkö Jukka Ranua. 

Ranuan mukaan koronan tuoma tilauspiikki toi valtavasti uusia asiakkaita ruoan verkkokaupan pariin. Parantuneen keräilykapasiteetin myötä toimitusprosessia on saatu viilattua tehokkaammaksi, ja jatkossa tilauksen saa jopa samalle illalle. 

Ruoan verkkokaupan kattava noutopisteverkosto tuo helpotusta arkeen 

HOK-Elannon kattava noutopisteverkosto palvelee tällä hetkellä 30 yksikön voimin. Noutopisteverkostoon kuuluu 19 Prisman noutopistettä, 10 S-marketin, 2 Food Market Herkun ja Alepa Kauppakassin keräilymyymälän noutopiste. Uusimmat Prisman noutopisteet on avattu kauppakeskus Sellon ja Iso Omenan parkkihalleihin.  

Ranuan mukaan noutopisteillä kuluttaja pystyy itse sovittamaan noutoajan omaan aikatauluunsa, ja saa siten kaivattua joustoa arjen kiireisiin.  

– Valmiiksi kerätyt ostokset on helppo poimia mukaan noutopisteeltä, esimerkiksi lasten harrastusten kuskauksen yhteydessä tai työmatkan varrella olevalta noutopisteeltä, Ranua summaa 

Tänä vuonna verkostokehityksessä uusia noutopisteitä on avattu S-marketien lisäksi myös Prisma-ketjussa, viimeisimpänä Prisma Sellon ja Iso Omenan yhteyteen. Noutotilauksen hinta S-Etukortilla on edullisimmillaan 3,90 €. 

Uudet tilausajat ovat seuraavat: 

Neljä yleistä kysymystä ruoan verkkokaupasta

HOK-Elannon laajaan toimipaikkaverkostoon kuuluu yhteensä 39 ympäri vuorokauden palvelevaa yksikköä. Prisma-ketjussa pyhien laajoista aukioloajoista on hyviä kokemuksia. 

– Toimipaikoistamme viisi yksikköä on avoinna 24/7, ja loput 9 ovat avoinna pyhinäkin klo 6–24. Etenkin pyhinä huomaa, että ajankohtaisia tuotteita ostetaan yhä enenevissä määrin myös yöaikaan. Vapun perinteiset tuotteet kuten vappupallotmunkit, perunasalaatit ja simat alkavat taas näkyä ostoskoreissa, Prisma-ketjun ketjujohtaja Anu Tuomaala toteaa. 

Prisma-ketjun lisäksi myös Alepat, Food Market Herkut ja S-marketit palvelevat vappuna normaalien aukioloaikojen puitteissa. HOK-Elannon 24/7-verkostoon kuuluu Prisma-ketjun viiden yksikön lisäksi 25 Alepaa, 8 S-marketia sekä ABC Hyvinkää.  

Myymäläkohtaiset aukioloaikatiedot löytyvät S-kanavan toimipaikkahausta.  

Löytyykö vappusimalle haastajaa 

HOK-Elannon S-market-ketjun ketjujohtaja Ari Talson mukaan vapun muuttuvat ruokatrendit ovat alkaneet näkyä myös S-marketeissa. Alkuvuodesta lanseerattuun sinuntoive.fi-palveluun on tullut jo ennen vappua runsaasti myös vappupöydissä korostuvia toiveita. Vegaanisten tuotteiden suosion kasvu, alkoholittomat panimojuomat sekä nopean syömisen vaihtoehdot korostuvat myymälöiden tarjonnassa entistä enemmän. 

– Kyllä perinteiset tuotteet pitävät pintansa vappupöydissä, mutta uusiakin tulokkaita löytyy. Simalle kovin haastaja on raikas kombuchavegaaniset vaihtoehdot tuovat monipuolisuutta hotdogeihin ja majoneesipohjaisien salaattien sijaan inspiraatiota haetaan kevyemmistä mauista, Talso kertoo 

Vapun ruokatarpeet ja koristeet verkkokaupasta kotiovelle kannettuna 

Myös ruoan verkkokauppa palvelee vappuna, ja valmiiksi kerätyt ostokset voi halutessaan tilata kotiovelle kannettuna, tai hyödyntää HOK-Elannon laajaa noutopisteverkostoa. Edullisimmillaan noutotilauksen hinta S-Etukortilla on 3,90 €, ja kotiinkuljetuksen 9,90 €.  

Ravintolat avoinna rajoitusten mukaan, noutomyynnin ja kotiinkuljetuksen suosio kasvaa 

HOK-Elanto avaa ravintoloitaan vaiheittain. Ravintolarajoitusten asteittaisen ja verraten varovaisen purun myötä HOK-Elannon 81 ravintolasta alle puolet on tällä hetkellä avattu. Ajankohtaiset aukioloaikatiedot löytyvät Raflaamosta. 

– Ensimmäiset terassit on jo avattu, ja uskomme asiakkaiden suuntaavan ravintoloihin myös vappuna. Helsingin keskustassa avoinna on muun muassa Kappelin, Rotterdamin sekä Salven terassit. Kun rajoitukset lieventyvät, saamme avattua lisää ravintoloita, HOK-Elannon ravintolatoimialan aluejohtaja Satu Rytkönen toteaa. 

Pääkaupunkiseudulla HOK-Elannon ravintoloiden annoksia on tilattavissa syökotona.fi -palvelusta, Woltista ja Foodorasta. Take away– ja kotiinkuljetusmyynnin uskotaan kasvavan myös tänä vappuna.