HOK-Elannon tilinpäätöksen ennakkotiedot 2016:Kauppa kävi ja asiakkaat hyötyivät


15.02.2017

Helsingin Osuuskauppa Elannon liikevaihto vuodelta 2016 kasvoi pidentyneiden aukioloaikojen, halpuuttamisen ja yli 20 uuden myymälän ansiosta 1 954 miljoonaan euroon (ed.vuosi 1 871). Siinä on kasvua 4,4 prosenttia (- 1,2 %). Kasvanut liikevaihto nosti myös osuuskaupan operatiivisen tuloksen ennätykselliseen 45,7 miljoonaan euroon (+ 3,2 M€).

Voimakkainta kasvu oli marketkaupassa, joka hyödynsi uusia aukioloaikoja menestyksekkäästi ja avasi lisäksi 20 uutta myymälää. Kaupan aukiolojen vapauduttua vuoden alussa, HOK-Elannon marketkaupan ketjut ovat tarjonneet asiakkailleen mahdollisuuden käydä kaupassa lähes koska tahansa. Pääkaupunkiseudun Prismat ovat olleet auki joka päivä kello 23:een ja S-marketit klo 22:een. Lisäksi kolme S-marketia ja kuusi Alepaa palvelee ympäri vuorokauden sekä kuusi S-marketia klo 24:ään.

– Vaikka pidentyneet aukioloajat ja uudet myymälät ovat kasvattaneet työtunteja yli 200 henkilötyövuoden verran, on henkilöstökulujen suhteellinen osuus liikevaihdosta kasvanut vain hieman. Lisäksi käyttötavarakaupan kääntyminen kasvuun vaikuttaa merkittävästi tuloksen parantumiseen, toteaa HOK-Elannon toimitusjohtaja Matti Niemi.

– Tiukalla kulukurilla olemme onnistuneet säästämään muun muassa markkinointi- ja energiakuluissa. Ilahduttavaa on, että kaikki toimialat tekivät viime vuonna positiivisen liiketuloksen.

Vuoden 2016 ennakkotietojen mukaan HOK-Elanto-konsernin tulos ennen veroja oli 58,2 miljoonaa euroa (84,9 M€). Tulos sisältää kertaluonteisia tuottoja, lähinnä käyttöomaisuuden myyntivoittoja 14,7  miljoonaa euroa (61,9 M€) sekä kertaluonteisia kuluja 2,2  miljoonaa euroa (19,3 M€).  Käyttöomaisuuden myyntivoitot johtuvat pääosin siitä, että tammikuussa  2016 HOK-Elanto myi omistuksensa Hakaniemen tavaratalokiinteistöstä kiinteistösijoitusyhtiö Antiloopille. Kaupan yhteydessä solmittiin samalla pitkäaikaiset vuokrasopimukset, joilla varmistetaan HOK-Elannon liiketoimintojen jatkuminen kohteessa myös tulevaisuudessa.

 

Konsernin operatiivinen tulos ilman edellä mainittuja eriä oli 45,7 miljoonaa euroa (42,5 M€) eli 2,3 prosenttia (2,3%) liikevaihdosta. Liiketulos oli 56,2 miljoonaa euroa (90,3 M€). Operatiivinen tulos ylittää 0,3 miljoonalla eurolla edellisen ennätystuloksen, joka oli vuodelta  2005 (45,4 M€).

Halpuuttaminen kasvatti asiakasmääriä
– Myös halpuuttamisella on merkittävä rooli asiakasmäärien ja liikevaihdon kehityksessä. Päivittäistavaraketjumme  tarjoavat nyt jo reilut 2 000 tuotetta halpuutettuun hintaan, joten suomalaisten ruokapöytään on runsaasti myös edullisempia vaihtoehtoja, Matti Niemi kertoo.
– Halpuuttaminen on mahdollistettu tehostamalla kaikkia toimintojamme, jolloin tulostavoite on pysynyt ennallaan vaikka olemme tinkineet myyntipalkkioistamme. Tätä on julkisessa keskustelussa ehditty välillä epäillä, mutta lienee nyt jo todennettu, että kotimaisen ruoan menekin kasvattaminen palvelee myös suomalaisia maataloustuottajia.

HOK-Elannon market-kaupan liikevaihto oli 1 624,2 miljoona euroa (1 524 €), jossa kasvua oli 6,6 prosenttia (0,3 %). Liikevaihto kertyi 12 Prisman, 57 S-marketin, 111 Alepan sekä yhden Kodin Terran liiketoiminnasta. Market-kaupan liiketulos oli 37,9 miljoonaa euroa (35,3 M€). Tuloksen paraneminen johtui lisääntyneestä myynnistä ja kustannustehokkuudesta, päivittäistavarakaupan hävikin pienenemisestä ja käyttötavarakaupan kannattavuuden parantumisesta.

Market-kaupan toimipaikkojen lukumäärä kasvoi 20:llä, joista Alepa-ketjun osuus on 16. Niistä 14 sijaitsee HOK-Elannon omissa liikehuoneistoissa, jotka palasivat omaan käyttöön kun pitkäaikaiset vuokrasopimukset Suomen Lähikauppa Oy:n kanssa päättyivät vuoden 2015 lopussa. Täysin uudet Alepat avattiin Kalasatamassa, Havukoskella ja Kivistössä. Lisäksi avattiin neljä uutta S-marketia Vuosaareen, Tullinpuomiin, Lauttasaareen ja Klaukkalaan.

Lähipalveluja täydentää Kauppakassi-palvelun verkkokauppa, joka tuo ostokset kotiovelle asti tai kerää ne kätevästi noudettavaksi noutopisteistä. HOK-Elanto on Suomen johtava ruoan verkkokauppias ja kehittää johdonmukaisesti verkkokaupan käytettävyyttä ja logistisia ratkaisuja. Alepa ja Prisma Kauppakassin liikevaihto kasvoi edelleen voimakkaasti.

Koko konsernin päivittäistavarakaupan liikevaihto kasvoi vuoden aikana 6,1 prosenttia (0,6 %) ja käyttötavarakauppa kasvoi yhteensä 5,3 prosenttia (-5,3 %).

HOK-Elannon tavaratalokaupassa tapahtui vuoden aikana käänne. Liikevaihto nousi yhteensä 64,8 miljoonaan euroon (62 M€), jossa oli kasvua 4,4 prosenttia (-7,8 %).  HOK-Elannon tavaratalokaupan liiketulos oli 2,8 miljoonaa euroa (1,9 M€). Tuloksen paraneminen johtui käyttötavaramyynnin paranemisesta erityisesti kosmetiikassa sekä tehostuneesta  kuluhallinnasta. Tavaratalokauppa muodostui kahdesta Sokos-tavaratalosta ja kymmenestä Emotion-kosmetiikkamyymälästä. Emotionien määrä kasvoi yhdellä, kun Kauppakeskus Iso Omenassa avattiin syyskuussa Emotion-ketjuun uusin myymälä.

HOK-Elannon ravintolaliiketoiminnan liikevaihto oli 126,6 miljoonaa euroa (132 M€), jossa oli vähennystä 4,2 prosenttia (-1,8 %). Ravintoloiden liiketulos oli 1,8 miljoonaa euroa (0,4 M€). Tuloksen parantuminen  johtuu strategian mukaisesta tappiollisten toimipaikkojen sulkemisesta sekä hyvästä kuluhallinnasta. HOK-Elannolla on 98 ravintolaa. Vuoden aikana suljettiin yhdeksän ravintolaa.

Kaivopihalla avattiin helmikuussa uusi Ravintola Oficina. Ravintola Salve nousi keväällä puheenaiheeksi medioissa. Koska liiketilan omistava taloyhtiö ei suostunut uusimaan vuokrasopimusta Salven liiketoiminnan omistavan HOK-Elannon kanssa, muutti perinteikäs ravintola syyskuussa sadan metrin päähän Hietalahdenaltaan toiselle puolelle. 

Polttoneste- ja autopesukaupan liikevaihto oli 114,4 miljoonaa euroa (123 M€), jossa oli vähennystä 7,2 prosenttia (-13,3 %). Asemilla sijaitsevien Alepoiden liikevaihto on syyskuusta 2016 lähtien kirjattu Alepa-ketjulle. HOK-Elannon ABC-ketjuun kuuluu pääkaupunkiseudulla yhteensä 34 toimipaikkaa. Kaupan aukioloaikojen vapautuminen vaikutti merkittävästi ABC-asemien sisäkauppaan pääkaupunkiseudulla. Tästä johtuen tehtiin strateginen päätös, jonka mukaan HOK-Elannon ABC-ketju keskittyy jatkossa polttoneste- ja autopesukauppaan. Liiketulos oli 0,2  milj. euroa (0,4 M€). Tuloksen heikentyminen johtuu toimipaikkaverkoston ja konseptien muutoksista.

ABC:n ja S-pankin yhdessä kehittämä mobiilitankkaus otettiin helmikuussa käyttöön ensin viidellä HOK-Elannon ABC-asemalla. Toukokuun lopulla sen käyttö laajeni koko HOK-Elannon toimialueelle ja vuoden 2017 kesään mennessä koko maahan.

 

HOK-Elannon muun liiketoiminnan muodostavat kiinteistöliiketoiminta sekä  hautaus- ja lakipalvelu. Muun liiketoiminnan liikevaihto oli 24 miljoonaa euroa (30 M€), jossa on vähennystä  21,1 prosenttia.  Kauppakeskus Kaaren myynti lokakuussa 2015 vähensi merkittävästi kiinteistöliiketoiminnan ulkopuolisia vuokratuottoja. HOK-Elannon Hautaus- ja Lakipalvelulla on 12 toimistoa eri puolilla toimialuetta.

HOK-Elanto-konsernin liikevaihto ja liiketulos toimialoittain

 

Liikevaihto
2016 M€


kehitys

Liiketulos
2016 M€


2015 M€

 

 

 

 

 

Market-kauppa

1 624,2

  6,6 %

37,9

35,3

Tavaratalokauppa

     64,8

  4,4 %

  2,8

  1,9

Ravintolaliiketoiminta

   126,6

 -4,2 %

  1,8

  0,4

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa


   114,4

 

  -7,2 %


  0,2

 

  0,4

Muu liiketoiminta ja hallinto

     24,0

-21,0 %

13,5

 52,3

HOK-Elanto-konserni yhteensä

1 953,8

   4,4 %

56,2

 90,3

                     

Investoinnit ja realisoinnit
Vuoden 2016 aikana HOK-Elanto investoi toimipaikkaverkostonsa kehittämiseen 35,5 miljoonaa euroa (34,7 M€). Pääosa investoinneista suunnattiin uusien myymälöiden rakennus- ja muutostöihin sekä lisäinvestointiin S-ryhmän logistiikkakeskuksiin. Käyttöomaisuutta myytiin 20,2  miljoonalla eurolla (182,6  M€).

Konsernin maksuvalmius on hyvä. Likvidit sijoitukset ja rahavarat olivat vuoden päättyessä  325,7 miljoonaa euroa (279,5 M€). Omavaraisuusaste oli 76,1 prosenttia (73,8 %). Nettorahoitustuotot ja arvonalentumiset olivat +2,0 miljoonaa euroa, kun edellisvuonna nettorahoituskulut ja arvonalentumiset olivat -4,2 miljoonaa euroa.

Omistajalle enemmän tuottoa osuusmaksulle
Uusia asiakasomistajia liittyi vuoden aikana 20 746  (19 784) ja asiakasomistajatalouksien määrä oli kauden lopussa 610 632  (602 243). Toimialueen talouksista 80,2 prosenttia (80,7 %) on osuuskaupan omistajia. Konsernin myynnistä 73,7 prosenttia (75,5 %) suuntautui asiakasomistajille. HOK-Elannon asiakasomistajat saivat Bonusta yhteensä 63,5 miljoonaa euroa (61,1 M€) ja maksutapaetua 1,4 miljoonaa euroa (1,3 M€).

Lisäksi maksettiin osuuspääoman korkoa 10 prosenttia eli 5,8 miljoonaa euroa (10 % ja 2,0 M€).  Palveluita käyttäviä asiakasomistajia palkittiin näin keskimäärin 132,20 eurolla / talous (121,60 €). 

HOK-Elannossa otettiin huhtikuussa seuraava askel asiakasomistajapostin digitalisoinnissa, jonka jälkeen bonuslaskelma on ilmestynyt vain digitaalisessa muodossa. Samalla myös bonusrahojen lähetys loppui, ja Bonus maksetaan vain asiakasomistajan tilille S-Pankkiin.

Omistajat valitsivat uuden edustajiston
HOK-Elannon edustajiston vaaleissa 18.–29.4.2016 oli kaikkiaan 590 714 äänioikeutettua, mikä oli 36 000 enemmän kuin edellisissä vuonna 2012 toimitetuissa vaaleissa. Vaaleissa äänesti kaikkiaan 153 495 asiakasomistajaa, kun vastaava määrä edellisissä vaaleissa oli 116 668. Äänestysaktiivisuus nousi 21,0 prosentista 26,0 prosenttiin. Mahdollisuutta äänestää internetin kautta käytti kaikkiaan 71 086 jäsentä eli 46,3 prosenttia äänestäneistä (40 204 ja 34,6 %).

S-mobiili digipalvelujen keihäänkärkenä
S-Pankki on suomalainen pankki, jonka keskeisenä tehtävänä on tehdä asiakkaidensa arjesta sujuvaa. Tämä tapahtuu tarjoamalla helppoja ja hyödyllisiä ratkaisuja päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen ja hankintojen rahoittamiseen. Maksuton käyttötili, kansainvälinen maksukortti ja pankkitunnukset sähköiseen asiointiin ovat tuntuva etu, jonka S-ryhmän asiakasomistajat saavat omasta pankistaan.

S-Pankin toiminta perustuu helppoihin tuotteisiin, nopeaan ja aktiiviseen palveluun, läpinäkyvään hinnoitteluun, helppoon saavutettavuuteen ja yhteistyöhön kaupan kanssa. S-Pankki panostaa vahvasti digitaalisten palveluiden kehittämiseen, ja sen tavoitteena on tuottaa Suomen paras digitaalinen pankkipalvelukokemus. Digitaalisten palveluiden keihäänkärkenä toimii kansainvälisesti palkittu, kaupan ja pankin asiakkuuden yhdistävä S-mobiili.

Vuoden 2016 lopussa yli 414 000 HOK-Elannon asiakkaalla (368 000) on käytössään S-Etukortti Visa -maksukortti. S-Pankin pankkitunnukset puolestaan löytyvät yli 438 000 HOK-Elannon asiakkaalta (398 000). Määrät kasvoivat yli 10 % vuoden aikana.

Kasvua 228 henkilötyövuotta
HOK-Elannon henkilöstörakennetta kehitetään edelleen kokoaikaisen ja suurempia viikkotuntimääriä tekevän henkilöstön suuntaan, joten alle 20 viikkotyötunnin vakituisia työsopimuksia ei tehdä. Henkilökuntaa oli kauden lopussa 5 557 henkilöä (5 539). HR-strategian tavoitteiden mukaisesti  kokoaikaisten työntekijöiden osuus koko henkilöstöstä oli 49 prosenttia (49 %). Kokoaikaisiksi henkilötyövuosiksi muutettuna henkilökunnan laskennallinen määrä oli 5 115 henkilöä (4 887), jossa on kasvua yli 380 000 työtuntia eli 228 henkilötyövuotta.

HOK-Elanto maksoi jälleen 1,1 miljoonan euron tulosbonuksen vakituisille työntekijöilleen vuoden 2015 tuloksesta. Tulosbonus maksettiin 5 166 työntekijälle (4 914) ja se oli suuruudeltaan 1,0 prosenttia (1,0) työntekijän vuosiansioista.

HOK-Elanto on merkittävä työnantaja pääkaupunkiseudulla. Monimuotoisuus on ollut organisaation rikkaus jo 90-luvulta alkaen. Joukossa on niin kokoaikaisia kuin osa-aikaisiakin, työuraansa aloittavia nuoria sekä vankan kokemuksen omaavia senioreita. Maahanmuuttajataustaista henkilöstöä osuuskaupassa on yli 40 eri maasta.

HOK-Elannon työkyvyn hallintaohjelma on omalta osaltaan edistänyt monimuotoisuutta työyhteisössä. Työn mukautuksilla on mahdollistettu työkykyrajoitteisten henkilöiden työssä jatkaminen tai nopeutettu heidän paluutaan takaisin pitkiltä sairauslomilta.

Alkuvuoden ja lähitulevaisuuden näkymät
Vuonna 2017  HOK-Elannon liikevaihdon arvioidaan kasvavan ja ylittävän 2 miljardin rajan. Kasvu tulee pääosin marketkaupasta. Koko vuoden investointien arvioidaan olevan 39 miljoonaa euroa. Konsernin operatiivinen tulos tulee olemaan hieman heikompi kuin päättyneenä vuonna, johtuen halpuuttamisen jatkumisesta. Henkilökunnan määrän arvioidaan pysyvän ennallaan.

HOK-Elanto on ollut aloittellinen pidennettyjen aukioloaikojen hyödyntämisessä ja jatkaa samaa linjaa. Kaaren Prisma on maaliskuusta lähtien auki ympäri vuorokauden ja muutkin Prismat lisäsivät sunnuntain aukioloa aamusta ja palvelevat näin kaikkina päivinä kello 7–23.

 

ABC-ketjuun vähittäiskaupan vapautunut aukioloaika on vaikuttanut siten, että

HOK-Elannon ABC-ketju keskittyy jatkossa uuden strategiansa mukaan polttoneste- ja autopesukauppaan. Maaliskuussa 2017 käyttöön otettava, senttiperusteinen tankkausbonus pienentää omalta osaltaan ketjun kustannuspainetta verollisesta hinnasta maksettavista Bonuksesta. Parantunut hintakilpailukyky voidaan näin jatkossa osoittaa näkyvästi polttonesteiden hinnoissa mittarikentällä.

Kauppakeskus Kaaressa pääsisäänkäynnin yhteyteen avattiin 14.2. Omistajan Olohuone, jossa tarjotaan asiakasomistajuuteen, omaisuuden hallintaan, terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä palveluja. HOK-Elanto, LähiTapiola ja Diacor tarjoavat yhdessä asiakkailleen yhden luukun periaatteella monipuolisen palvelukokonaisuuden.

Lisätietoja:  

Toimitusjohtaja Matti Niemi, p. 010 76 60 100 tai matti.niemi(at)sok.fi
Varatoimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen, päivittäis- ja käyttötavarakauppa,
p. 010 76 60700, veli-matti.liimatainen(at)sok.fi
Toimialajohtaja Jouko Heinonen, ravintolatoimiala, p. 010 76 60640, jouko.heinonen(at)sok.fi Toimialajohtaja Markku Kuusinen, polttoneste- ja autopesukauppa, p. 010 76 60673, markku.kuusinen(at)sok.fi