28.02.2013
Ostaisitko enemmän -30 % -tarralla merkittyjä tuotteita, jos se olisi trendikästä? Ruokahävikkiä voisi asiantuntijoiden ideoiden mukaan vähentää myös kokoamalla reseptien ainekset samaan hyllyyn.
”Hei, mitä jos tehtäisiin oranssilla alennustarralla merkityn tuotteen ostosta tiedostavan kuluttajan valinta! Brändättäisiin, ettei ole noloa ostaa aletuotteita, vaan että se on mahtava ympäristöteko ja ekoteosta voisi viestiä vaikka vihreällä merkillä, joka olisi oranssin tarran vieressä.”
Joku keksii ehdottaa ekotekoon vielä hyväntekeväisyyttäkin: muutama prosentti aletuotteen hinnasta voitaisiin lahjoittaa jollekin järjestölle.
Pöytien ympärillä istuu kuluttajia, kansalaisjärjestöjen edustajia, bloggareita, kokkeja, kaupan ja viranomaisten edustajia. SOK:n ja WWF:n järjestämän keskustelutilaisuuden tarkoitus on ideoida villejäkin keinoja, joilla ruoan hävikkiä voitaisiin pienentää.
Tarvetta on, sillä Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen (MTT) mukaan suomalaisten kotien ruokahävikki, eli roskiin heitetyn ruoan määrä oli 120–160 miljoonaa kiloa vuonna 2012. S-ryhmän ruokahävikki samalta vuodelta oli 33 miljoonaa kiloa.
Erään pöydän ympärillä ideoidaan kauppaan hyllyä, johon kerättäisiin tietyn reseptin kaikki ainekset. Hyllystä asiakkaan olisi helppo kerätä oikeat ainekset ja myös oikea määrä aineksia.
Näin voitaisiin myös ehkäistä hävikkiä: esimerkiksi pehmenneet, hävikkiuhan alla olevat, mutta kuitenkin käyttökelpoiset tomaatit voisi kerätä hyllyyn ja lisätä viereen tomaattikeittoresepti ja muut tarvittavat ainekset.
Keskustelutilaisuudessa syntyi ideoita hävikin pienentämiseksi listaksi asti. Nyt ajatuksia jatkojalostetaan eteenpäin SOK:lla.
Miten sinä pienennät ruokataloutesi hävikkiä? Onko aletuotteen ostaminen noloa? Kommentoi ja osallistu hävikkitalkoisiin.
06.12.2024 | Henkilöstö | HOK-Elanto
03.12.2024 | Ruoan verkkokauppa | Verkkokauppa
02.12.2024 | Ravintolat