Kaiken takana on yhteisöllisyys – Tuusulassa asiakaskin on mukana työtyytyväisyyden kehittämisessä


S-market Tuusulassa työskentelee 50 hokelantolaisen tiimi, jonka työtyytyväisyys on vuodesta toiseen erinomaisella tasolla. Tuusulassa kaikki auttavat toisiaan, haasteet nähdään mahdollisuuksina ja hommat soljuvat kuin itsestään. Onko työnteko Tuusulassa todella pelkkää ruusuilla tanssimista? Onko Tuusulan vesijohtovedessä työtyytyväisyyttä lisääviä ainesosia? Lähdimme selvittämään tätä kaikkea marketpäällikkö Satu Tammisen kanssa.

13.02.2024

Jo katseesta tietää mitä toinen ajattelee – yhteisöllisyys työtyytyväisyyden perustana

Kun Tuusulan S-marketin radiopuhelimesta kuuluu aamulla huuto ”pakasteet tulee”, on varmaa, että auttamassa on käsipareja jokaisesta tiimistä. Sitoutuneen tiimin kanssa työt sujuvat.

– Meillä työporukka on sellainen, että hommat soljuvat kuin itsestään. Oma lössi on hitsautunut niin tiiviisti yhteen, että jo katseesta tietää mitä toinen ajattelee. Me emme turhia arkaile ja puskemme tarvittaessa läpi harmaan kiven, Satu fiilistelee.

Osallistaminen, sitoutuminen ja tyytyväisyys kulkevat käsi kädessä

Korkea työtyytyväisyys on Tuusulan S-marketissa pitkäjänteisen työn tulos. Satu on ollut talossa jo lähes kymmenen vuotta ja muokannut organisaatiota ja tiimityön malleja yhdessä koko porukan kanssa. Osallistaminen ja sitoutuminen kulkevat Tuusulassa käsi kädessä.

– Meillä ihmiset ovat saaneet vaikuttaa omaan työhönsä paljon. Kaiken perustana on avoin vuorovaikutus, työntekijöiden kuunteleminen ja kaikkien mukaan ottaminen.

Avoin ja vuorovaikutteinen viestintä kasvattaa yhteistä kulttuuria, sitouttaa ja lisää työtyytyväisyyttä. Tuusulassa kaikkia kuunnellaan, kaikki saavat sanoa oman mielipiteensä ja kysyä. Työpaikalla läppä lentää ja kaikki ovat mukana yhteistä tarinaa rakentamassa.

– Meillä kaikilla on oikeus päivittää kanaviimme asioita koko porukan tiedoksi. Kannustamme aktiiviseen viestintään omissa kanavissamme mutta myös jakamaan tietoa ja ideoita muiden S-markettien kollegoille matalalla kynnyksellä. Onnistumisiakin on kivointa fiilistellä yhdessä, Satu jatkaa.

Asiakkaat mukana yhteisöä rakentamassa

Sadun puheissa toistuu usein yhteisöllisyys myös asiakkaiden suuntaan. Tuusula on Sadun mukaan luonteeltaan yhteisöllinen paikka. Monet työntekijät ovat lähialueen asukkaita ja monet asiakkaat ovat pitkäaikaisia vakkareita.

– Meidän oma yhteisöllisyytemme näkyy vahvasti myös asiakkaille ja toisaalta asiakaskin on osa yhteisöämme. Monet tuntevat meidän porukoita nimeltä. Välillä jaamme asiakkaiden antamia palautteita ja terveisiä suoraan koko tiimille radiopuhelimen välityksellä.

Hyvä johtaja kuuntelee ja arvostaa

Sadun vahva läsnäolo arjen työnteossa on madaltanut työntekijöiden kynnystä lähestyä häntä. Kuuntelemisen merkitys motivaatiolle ja työtyytyväisyydelle on Tuusulassa ymmärretty.

– Hyvässä johtamisessa jämäkkyys ja joustavuus kulkevat käsi kädessä. On tärkeää kohdella jokaista tasapuolisesti, kuunnella ja huomioida jokaisen toiveita omasta työstään. Motivaatiota lisää, kun saa kokeilla ja syventää osaamista oman mielenkiinnon mukaan. Tärkeintä on, että jokainen kokee oman työnsä arvokkaaksi.

Motivaation ja yhteishengen ollessa kohdillaan, on arjen haasteisiinkin helpompi suhtautua. Kun loppiaisen leipäkuorma saapui myöhässä laitettiin Tuusulassa porukalla hanskat käteen. Kymmenessä minuutissa kuorma oli purettu ja valmis asiakkaille myytäväksi. Tämäkin onnistui koska kaikki halusivat auttaa toisiaan.

– Koitamme kääntää haasteetkin aina positiivisiksi. Loppujen lopuksihan tämä on elämää vain, Satu nauraa.

Onko Tuusulan S-market jo saavuttanut HOK-Elannon tavoitteen olla palvelualojen paras työpaikka? Ehkäpä, jotain oleellista työtyytyväisyydestä ja ihmisyydestä Tuusulassa on varmasti ymmärretty.

 

HOK-Elannolla toteutetaan vuosittain työtyytyväisyystutkimus, jonka tulokset käsitellään yhdessä koko henkilöstön voimin. Tutkimuksesta saadun tiedon avulla kehitetään hokelantolaisten työntekijäkokemusta matkalla kohti palvelualojen parasta työpaikkaa.

Kuva: Roosa Nousiainen