Luomumyynti kasvanut pääkaupunkiseudun S-marketeissa – suurin nousu Lauttasaaressa, Myyrmannissa ja Jakomäessä


05.03.2019

Pääkaupunkiseudulla toimiva HOK-Elanto on Suomen suurin luomukauppias, joka myy noin 20 prosenttia vähittäiskaupoissa myydyistä luomutuotteista Suomessa. Luomumyynti on suurinta S-marketeissa, joissa jo vakiintuneiden luomusuosikkien kuten banaanien lisäksi nousussa on uusia luomutuotteita. Esimerkiksi välipalatuotteissa, kuten tuorepuuroissa ja rahkoissa luomu valikoituu yhä useammin ostoskoriin.

Lager-olut, fenkoli, keräkaali ja mustikkamehu. Muun muassa näissä tuotteissa pääkaupunkiseudun S-marketeissa asioineet valitsivat entistä useammin luomuvaihtoehdon. Vuoden 2018 aikana suurimpia nousijoita luomutuotteissa olivat tuorepuurot ja rahkat, joiden myynti kolminkertaistui verrattuna edellisvuoteen.

– On hienoa, että jo vakiintuneiden luomusuosikkien lisäksi asiakkaat löytävät luomun myös uusissa tuoteryhmissä, kuten nyt on nähty välipalatuotteissa. Autamme myös osaltamme asiakasta löytämään luomutuotteet selkeällä esillepanolla sekä merkitsemällä ne entistä selvemmin, kertoo marketpäällikkö Mika Koskinen Lauttasaaren S-marketista.

Luomutuotteiden myynti on kasvanut HOK-Elannon S-marketeissa vuosi vuodelta. Syksyllä 2018 toteutetun luomukampanjan aikana luomumyynti kasvoi yli 10 prosenttia. Kampanjointia päätettiinkin jatkaa tänä keväänä. Jo keskikokoisesta S-marketista löytyy luomutuotteita noin 500 kappaletta ja suuremmista myymälöistä selvästi enemmän, jopa 900 tuotetta.

TOP 5 myydyintä luomutuotetta HOK-Elannon S-marketeissa ovat:

  • banaani
  • maito
  • kananmunat
  • appelsiinimehu
  • kaurajuoma

Luomu on erityisen suosittua kantakaupungin S-marketeissa, kuten Ympyrätalo, Kasarmitori, Bulevardi, Hakaniemi, Vallila, Vaasanhalli ja Arabia. Näissä myymälöissä luomun osuus myynnistä nousee jopa 7 prosenttiin. Suurimpia muutoksia luomun myynnissä esimerkiksi S-marketin luomuun keskittyneiden mainoskampanjoiden aikana on nähty kantakaupungin ulkopuolella, esimerkiksi Myyrmannissa ja Jakomäessä. Luomumyynnin taso on kampanjoinnin jälkeenkin jäänyt aiempaa korkeammalle tasolle. Vuonna 2018 luomumyynti kasvoi eniten S-market Lauttasaaressa.

– Luomumyynti kasvoi meillä 30 prosenttia edellisvuodesta, mikä on aika hurja määrä. Tähän toki vaikutti huomattavasti asiakasmäärämme yleinen kasvu metron myötä. Myisimme enemmänkin luomua, jos vain saatavuus olisi tasaisempaa. Erityisesti hedelmissä ja vihanneksissa satokaudet eri puolilla maailmaa vaikuttavat luomutuotteiden saatavuuteen eri vuodenaikoina, marketpäällikkö Mika Koskinen kuvailee ja jatkaa:

– Lauttasaaressa luomu koetaan selvästi tärkeäksi. Saamme erityisesti nuorilta ja lapsiperheiltä positiivista palautetta luomun esille nostamisesta. Monet sanovat kampanjointimme aikana huomanneensa, ettei luomutuotteiden hintaero muihin välttämättä ole sellainen, kuin he olivat ajatelleet.

 

Lisätietoja:

Ari Rantanen, ryhmäpäällikkö, HOK-Elanto Liiketoiminta,010 76 60624

Mika Koskinen, marketpäällikkö, S-market Lauttasaari, 010 76 62211