30.08.2017
Alkuvuoden vakaa tuloskehitys antoi HOK-Elannolle varaa toteuttaa osuuskaupan perustehtävää eli omistajan ostoskorin halpuuttamista. HOK-Elannon Prismoissa ja S-marketeissa halpuutetaan satojen elintarvikkeiden hintoja.
– Keväällä ja kesällä on julkisuudessa ollut puhetta siitä, että ruoan hinta olisi lähdössä nousuun. Kuljemme eri suuntaan. Suosikkituotteiden hintojen lasku on mahdollista, koska meillä on käynnissä pitkäkestoinen tehostamisohjelma, jonka tuotto ohjataan suoraan hintojen alentamiseen, HOK-Elannon päivittäis- ja käyttötavarakaupasta vastaava varatoimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen selvittää.
Säästöjä on haettu muun muassa markkinointi-, hallinto- ja IT-kuluista koko S-ryhmässä jo 150 miljoonaa euroa. Ryhmän suurin alueosuuskauppa HOK-Elanto on ohjannut halpuutukseen noin 30 miljoonaa parin vuoden aikana.
– Kilpailu ruokakaupassa kiristyy. Parasta kisassa on se, että tulokset näkyvät asiakkaan ostoskorissa, jonka hinta laskee. Parannamme valikoimia ja palvelua samalla kun varmistamme, että olemme vahvasti mukana hintakisan kärjessä, HOK-Elannon Prisma-ketjun johtaja Lassi Juntunen toteaa.
– Tämänkertainen halpuutus kohdistuu asiakkaiden toiveita noudattaen taas arjen perussuosikkeihin. Aloitimme kaksi ja puoli vuotta sitten perustuotteista, olemme sen jälkeen halpuuttaneet niin kasviksia kuin luomutuotteitakin, nyt ovat taas vuorossa sadat arkituotteet, sanoo ketjujohtaja Kimmo Nikula S-marketista.
HOK-Elannon Prismat ja S-marketit laskevat tänään pysyvästi useiden satojen tuotteiden hintoja. Tuotteet ovat pääasiassa suomalaisen arkiruokailun perussuosikkeja, kuten broileria, lihapyöryköitä, riisipiirakoita ja paahtoleipää. Myös tämän vuoden tammikuussa käynnistynyt kasvisten halpuutus jatkuu edelleen. Halpuuttamisen vauhdittamana kotimaisten kasvisten myynti on kasvanut S-ryhmässä tänä vuonna kolme miljoonaa kiloa.
26.08.2024 | HOK-Elanto
26.08.2024 | Henkilöstö | Prisma