Ruokakeskustelu kaipaa faktoja ja avoimuutta


25.02.2013

Ruoka kiinnostaa ja on sosiaalisen elämämme ytimessä. Keskustelut sosiaalisessa mediassa ovat kiihkeitä ja mielipiteitä on paljon. Myös perinteinen media tarttuu hanakasti ruoka-aiheisiin. On hyvä, että ruoasta keskustellaan. Se vie eteenpäin suomalaista ruokakulttuuria ja ruoan arvostusta.

Monesti ruokakeskustelussa ollaan kuitenkin heikoin eväin. Luotettavaa tutkimustietoa on vähän tai siitä ei välitetä. Yksilölliset kokemukset yleistetään hyvin kevein perustein. Muutama perhe juo televisio-ohjelmassa litran raakamaitoa ja kokemusten perusteella vaaditaan Valiota lopettamaan maidon pastörointi kokonaan. Rasvojen terveellisyydestä tai luomun paremmuudesta kiistellään. Tutkimustiedoista jokainen lukee, näkee ja referoi vain omaa tuntemusta lähellä olevia todisteita.

Luotettavaa tutkimustietoa tarvitaan. Suomalaisen elintarviketutkimuksen ja ja elintarviketiedottamisen on aika nostaa päätään. Nyt jos koskaan sille on sosiaalinen tilaus. Jos tähän ei tartuta, terveellisyyskäsityksemme perustuvat jatkossa yhä enemmän erilaisiin kohuihin, median tekemiin monesti hyvin pintapuolisiin ja joskus jopa asenteellisiin juttuihin sekä niistä syntyneisiin keskusteluihin ja yleistyksiin.

Myös elintarvikealan toimijoiden on katsottava peiliin. Meillä ei ole satelliittia, jolla valvoisimme jokaisen raaka-aineen toimitusketjun jokaista hetkeä. Mutta silti voimme tehdä paljon. Toimivien auditointijärjestelmien ja läpinäkyvyyden luominen ruokaketjuihin on mahdollista. Se vie aikaa ja kysyy sitoutumista, mutta ennen kaikkea se on tahdon asia.

S-ryhmä on tehnyt ruokakeskusteluun liittyen strategisen linjauksen. Olemme ehdottoman avoimia toimintatavoistamme. Kaikki toimintamme on julkista ja kerrottavissa, ellei kilpailulaki tai muu lainsäädäntö rajaa julkisuutta. Kannatamme avoimuutta elintarvikeketjuihin. S-ryhmän ruokakaupan omat merkit ovat ensimmäinen tuotesarja Euroopassa, jossa pääraaka-aineiden alkuperät on merkitty tuotteiden etiketteihin. Merkintä löytyy jo noin tuhannesta Rainbow- ja X-tra -tuotteesta.