S-ryhmä halpuuttaa kotimaisten kasvisten hinnat – yhteensä lähes 900 ruokatuotteen hinta laskee


08.01.2017

S-ryhmä halpuuttaa lähes 900 suomalaisen suosikkituotteen hintaa. Nyt Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa ja Alepoissa laskevat erityisesti kotimaisten kasvisten hinnat. S-ryhmä ohjaa halpuuttamiseen vuoden 2017 aikana 45 miljoonaa euroa ja HOK-Elannon osuus on tästä yli 10 miljoonaa euroa. Tämän halpuutuksen myötä halpuutettujen tuotteiden kokonaismäärä nousee lähelle kolmea tuhatta.

”Halpuuttamisen alusta alkaen asiakkaat ovat toivoneet meiltä kasvisten hintojen laskemista. Nyt se tapahtuu”, kertoo SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.

Kasvishalpuutus laskee Prismoissa ja S-marketeissa yli sadan kotimaisen kasviksen hintaa. Alepoissa laskee yli 30 kasviksen hinnat. Muutoksella halutaan madaltaa kynnystä kasvisten monipuoliseen käyttöön.

”Suomalaiset ovat lähteneet vakuuttavasti lisäämään kasvisten syöntiä. Haluamme avittaa heitä kohti ravitsemussuosituksissa esitettyä tavoitetta, joka on puoli kiloa päivässä.  Alle 10 prosenttia suomalaisista syö kasviksia suositellut viisi annosta päivässä, joten kirittävää on”, Heikkilä kannustaa.

Kyse ei ole vain tottumuksista vaan myös hinnasta. Esimerkiksi S-marketin asiakaspaneelissa yli puolet vastaajista sanoi, että lisäisi kasvisten käyttöä, jos niitä saisi edullisempaan hintaan.

Nopeampi kierto, paremmat valikoimat
Kasvisten voimakas hintavaihtelu tuo oman haasteensa niiden pitkäaikaisen alhaisemman hintatason määrittelemiseen.

”Kasvisten hinnat elävät koko ajan esimerkiksi sesongin ja satotilanteiden mukaan. Emme voi luvata sentilleen samoja hintoja kasviksille kuukaudesta toiseen mutta sen lupaamme, että kotimaisten kasvisten hinnat ovat jatkossa meillä halvempia kuin aiempina vastaavina satokausina”, SOK:n vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu kertoo.

Halpuuttaminen on aina nostanut tuotteiden menekkiä. Esimerkiksi kotimaisen lihan ja juustojen myynti on halpuuttamisen johdosta kasvanut miljoonilla kiloilla.

”Kasvisten hintojen halpuuttaminen tulee nopeuttamaan niiden kiertoa. Tarjolla on siis tuoreempaa tavaraa. Oletamme myös hävikin pienenevän huomattavasti”, Ilkka Alarotu summaa.

HOK-Elanto on sitoutunut kasvattamaan luomutuotteiden myyntiä määrätietoisesti ja tästä syystä halpuutettiin viime keväänä yli sadan luomutuotteen hintaa. Nyt toteutettavaan kasvishalpuuttamiseen sisältyy myös luomutuotteita.

Kaksi tehtävää
”S-ryhmä toteuttaa nyt kahta keskeistä tehtävää: ruoan hinnan halpuuttamista ja suomalaisen ruokakaupan parantamista. Eli kun laskemme hintoja, samalla nostamme laatua. Tänä vuonna käytämme halpuuttamiseen 45 miljoonaa euroa. Lisäksi käynnistämme jättiurakan myymälöidemme palvelun, valikoimien ja laadun parantamiseksi”, Taavi Heikkilä paljastaa.

Valtakunnallisten toimien lisäksi HOK-Elannolla on oma kehitysohjelmansa, jossa parannetaan mm. laadukkaan nopean syömisentuotteiden, kuten Makulan tarjontaa. Se tulee näkymään kaikissa ketjuissamme, kertoo HOK-Elannon varatoimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen

Katso esimerkkilista halpuutetuista tuotteista:
https://patarumpu.fi/2017/01/08/katso-esimerkkilista-9-1-halpuutettavista-tuotteista/

Lisätietoja:

SOK
Kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu, SOK Vähittäiskaupan ketjuohjaus, p. 010 76 8063, ilkka.alarotu(at)sok.fi

HOK-Elanto
Varatoimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen, HOK-Elannon päivittäis- ja käyttötavarakauppa,
p. 010 76 600, veli-matti-liimatainen(at)sok.fi
Ketjujohtaja Kimmo Nikula, Alepa ja S-market ketjut, p. 010 76 60620, kimmo.nikula(at)sok.fi
Aluejohtaja Markku Tissola, HOK-Elannon Prisma-ketju, p. 010 76 68010, markku.tissola(at)sok.fi