Sähköautojen yleistyminen vaatii riittävästi latauspisteitä


05.01.2017

Jokapäiväisten asioiden hoitamisessa on joskus oma auto tarpeen. Sähkö on yksi tulevaisuuden vaihtoehtoisista polttoaineista, jolla voidaan parantaa kaupunkien ilmanlaatua sekä vähentää liikenteestä aiheutuvia meluhaittoja. Käytettäessä uusiutuvaa energiaa myös hiilidioksidipäästöt vähenevät.

Sähköinen liikenne -hankkeen tietokantaan ilmoitettujen sähköautojen julkisten latauspisteiden määrä on kahdessa vuodessa noussut Suomessa 710:een, kun luku vielä vuonna 2014 oli 227.

Pikalatauspisteet valtaväylien varrella luovat edellytyksiä sähköautojen käytön lisäämiseksi.  Luonteva tapa ladata sähköauto on myös hoitaa se kaupankäynnin yhteydessä.

HOK-Elannon ensimmäinen julkinen latausasema avattiin syyskuussa 2012 ja nykyisellään sähköauton voi ladata kaikissa 12 Prismassa ja kahdessa S-marketissa. Lisäksi HOK-Elannon 4 pikalatausasemaa ABC-asemilla ovat osa koko ABC-ketjun 29 latausaseman verkostoa Suomessa. Kestävämpää liikkumista tukee se, että kolmasosa HOK-Elannon käyttämästä ja myös latauspisteiden kautta kulutetusta sähköstä on tuulivoimalla tuotettua.

HOK-Elanto seuraa latausasemiensa käyttömääriä, ja viimeisen kolmen vuoden aikana jokaisen latausaseman käyttö on kasvanut. Esimerkiksi Prisma Itäkeskuksen latauskerrat vuorokautta kohden ovat vuodessa kasvaneet viisinkertaiseksi. Samassa ajassa kyseisen latausaseman kautta ladattu kokonaisenergiamäärä on kasvanut kolminkertaiseksi. Keskimääräinen latausaika on nykyisellään 80 minuuttia.

Oma sähköauto ei ole aina ainoa vaihtoehto. Hetkittäiseen autotarpeeseen on myös muita kestäviä vaihtoehtoja, kuten täyssähköauton tuntivuokrauspalvelu. Yksi tällainen vuokrauspiste löytyy Viikin Prisman yhteydestä. Auto vuokrataan älypuhelinsovelluksella, jonka jälkeen auton voi noutaa palvelupisteeltä, irrottaa auton laturista ja lähteä liikkeelle. Auto palautetaan käytön jälkeen palvelupisteelle, kiinnitetään latauspistoke laturiin ja vuokraus päätetään sovelluksella. Asiakas maksaa vain auton käytöstä.